ندا نیک روش شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

صبحانه یکی از بهترین وعده های غذایی است. نان تازه، پنیر سفید، گردو، چای داغ و ... مواردی هستند که بیشتر ما ایرانی ها برای صبحانه خود داریم و بسیار هم لذت‌بخش است. به ویژه اگر نان تازه باشد و عطر آن در همه خانه بپیچد. 

اما فارغ از صبحانه های سنتی، انواع خوراکی ها و غذاهایی که برای وعده صبحانه مناسب هستند را برایتان در چند قسمت گردآوری کرده ایم. می توانید در ایام نوروز از این دستورها استفاده کنید و در کنار اعضای خانواده طعم های جدیدی را امتحان کنید.


کلوچه موز و جودوسر

 

 حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (4)
 

تعداد: 12 عدد

زمان آماده سازی: 20 دقیقه

زمان پخت: 16 دقیقه با دمای 350 درجه فارنهایت


مواد لازم

کمی روغن

یک عدد موز بزرگ، له شده (نصف پیمانه)

نصف پیمانه کره بادام زمینی

نصف پیمانه عسل

یک قاشق چایخوری وانیل

یک پیمانه جو دوسر نیمه کوبیده

نصف پیمانه آرد کامل

¼ پیمانه شیر خشک

دو قاشق چایخوری پودر دارچین

¼ قاشق چایخوری جوش شیرین

یک پیمانه کشمش


طرز تهیه

1. فر را با دمای 350 درجه فرنهایت روشن کنید. دو ورق روغنی روی سینی فر بیندازید. سطح آن را نیز روغن بمالید و کنار بگذارید. در یک کاسه بزرگ، موز، کره بادام زمینی، عسل و وانیل را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه کوچک، جودوسر، شیرخشک، دارچین و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. مواد هر دو کاسه را به هم اضافه کنید و هم بزنید. در آخر نیز کشمش ها را اضافه کنید.

2. هر بار حدود ¼ پیمانه از خمیر به دست آمده را با فاصه 7.5 سانتی متر از هم روی کاغذ روغنی قرار دهید. در آخر، با کمک کاردک یا قاشق خیس، سطح گلوله های خمیری را فشار دهید تا صاف شوند و حدود 1.5 سانتی متر ضخامت داشته باشند. هنگام پخت، این خمیر ها بزرگ تر خواهند شد.

3. سینی را در فر گرم بگذارید و حدود 14 تا 16 دقیقه آنها رابپزید تا طلایی شوند. این کلوچه ها را تا سه روز می توانید در یخچال نگهداری کنید. در فریزر هم تا دو ماه می مانند.

 

مافین صبحانه
 

 حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (4)

 

تعداد: 8 نفر

زمان تهیه: 20 دقیقه

زمان پخت: 18 دقیقه


مواد لازم

روغن

8 ورق ژامبون

¼ پیمانه پنیر ایتالیایی یا موزارلا

8 عدد تخم‌مرغ

فلفل سیاه

8قاشق چایخوری پستو ریحان

8 عدد گوجه‌فرنگی گیلاسی دو نیم شده


طرز تهیه

1. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید. کف قالب‌های مافین را با روغن چرب کنید. ژامبون‌ها را کف قالب بچینید به طوری که لبه‌های آن بیرون باشد. پنیرها را در میان قالب‌ها تقسیم کنید.

2. تخم‌مرغ‌ها را درون یک کاسه بشکنید. سپس درون قالب مافین بریزید تا زرده و سفیده از هم جدا نشوند. روی آنها فلفل بپاشید و در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق چایخوری سس پستو ریحان روی آنها بگذارید. در آخر نیز یک لایه گوجه‌فرنگی قرار دهید.

3. آنها را 8 تا 10 دقیقه در فر قرار دهید تا سفیده تخم‌مرغ‌ها کاملا سفت شوند. 3 تا 5 دقیقه پیش از سرو آنها را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند. سپس با احتیاط از قالب خارج کنید تا فرم کاسه‌ای خود را حفظ کنند.

 

پنكیك موز
 

 حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (4)


تعداد: 4نفر

مواد لازم

1/5لیوان آرد الك‌شده

1/5 لیوان شیر

یك‌قاشق مرباخوری بیكینگ پودر

یك‌قاشق غذاخوری شكر

نصف قاشق چای‌خوری نمك

یك عدد سفیده تخم‌مرغ نصف قاشق غذاخوری كره آب‌شده

موز حلقه شده به میزان لازم


طرز تهیه

1. شیر، كره و سفیده تخم‌مرغ را با یكدیگر خوب هم بزنید تا مایه یكدستی درست شود.

2. حالا آرد، بیكینگ پودر، شكر و نمك را باهم مخلوط و به این مایه اضافه كنید.

3. كف تابه‌ای نچسب را با مقداری روغن چرب كنید و به اندازه كف ظرف و با قطر كم، یك‌سوم یا یك‌چهارم از مایه پنكیك را داخل آن بریزید و موزها را هم روی آن بچینید.

4. بهتر است تابه‌تان كوچك باشد تا حدود یك‌چهارم مایه را داخل آن بریزید و با بستن در تابه به‌مدت حدود 2تا 3دقیقه، اجازه پف كردن و پوشیده شدن روی موزها را به پنكیك بدهید.

5. بعد، پنكیك را برگردانید و بگذارید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود. مابقی مایه پنكیك را هم به همین ترتیب سرخ كنید.

6. شما می‌توانید از تخم‌مرغ كامل هم برای طبخ این غذا كمك بگیرید.

 

سیب زمینی توپی
 

 حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (4)


تعداد: 3نفر

مواد لازم

3عدد سیب‌زمینی متوسط

یك‌عدد تخم‌مرغ

2قاشق غذاخوری ذرت پخته

2قاشق غذاخوری برگ كرفس ساطوری

2قاشق غذاخوری جعفری ساطوری

3قاشق غذاخوری كنجد خام

3قاشق غذاخوری روغن سرخ‌كردنی

نمك و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه

1. سیب‌زمینی‌ها را پوست بكنید و با كمی نمك آنها را در مقداری آب بپزید. پس از پخت، آنها را له و با فلفل و یك عدد زرده تخم‌مرغ، خوب ورز دهید.

2. ذرت، برگ كرفس و جعفری را با هم مخلوط كنید. به‌اندازه یك گردو سیب‌زمینی كف دستتان بگذارید و كمی از سبزیجات مخلوطتان را بین آن قرار دهید. لبه‌های سیب‌زمینی را به شكل توپ به هم برسانید. این توپ‌ها را ابتدا داخل سفید تخم‌مرغ و سپس در كنجد خام بغلتانید و سرخ كنید.

 

تورتیلای اسپانیایی
 

 حتما این صبحانه ها را امتحان کنید (4)


تعداد: 6 نفر

مواد لازم

900 گرم سیب زمینی

نمک

یک عدد پیاز خرد شده

3 قاشق غذاخوری روغن زیتون

8 عدد تخم مرغ

فلفل سیاه

1/3 پیمانه پنیر پارمسان رنده شده

1.5 قاشق غذاخوری کره


طرز تهیه

1.  سیب زمینی ها را با نمک و آب 20 تا 25 دقیقه بپزید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. سپس به مکعب های کوچک برش دهید و درون کاسه بزرگی بریزید.

2. فر رابا دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید.

3. 1.5 قاشق غذاخوری روغن را در تابه روی حرارت ملایم گرم کنید. پیاز را به همراه نمک اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. پیازهای سرخ شده را درون کاسه سیب زمینی ها بریزید.

4. در یک کاسه دیگر، تخم مرغ ها را هم بزنید و آنها را روی سیب زمینی و پیاز بریزید. همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

5. کره و روغن باقی مانده را درون تابه بزرگ و نچسب گرم کیند. مخلوط سیب زمینی را داخل آن بریزید . پنیر را روی آن بپاشید. تا زمانی روی اجاق بگذارید بماند که تخم مرغ ها در حاشیه تابه سفت شوند. سپس آن را داخل فر قرار دهید تا کاملا پخته و سطح آن طلایی شود. حدود 20 دقیقه در فر باشد کافی است.

6. تابه را خارج کنید و اجازه دهید تورتیلا خنک شود. سپس با چاقوی بلند آن را برش دهید و به همراه سس مایونز با طعم سیر سرو کنید.



شارژ سریع موبایل