ندا نیک روش چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

نان برنجی

 

 شیرینی های نقلی خانگی (2)

 

مواد لازم:

350 گرم  آرد برنج

90 گرم  پودر قند

4 /1 پیمانه  گلاب

140 گرم   روغن جامد، 1  عدد

تخم مرغ (زرده و سفید جدا)   

تخم خرفه به مقدار لازم


طرز تهیه:

1. ابتدا روغن را در كاسه مناسبی ریخته و با چنگال بزنید تا نرم شود. سپس پودر قند را اضافه كرده و با همزن بزنید. بعد از مخلوط شدن روغن و پودر قند، زرده تخم‌مرغ را اضافه كنید و به هم زدن ادامه دهید.سفیده تخم مرغ را نیز به صورت جداگانه آن قدر بزنید تا سفت شود.

2. سپس همراه با گلاب به مخلوط روغن، پودر قند و زرده اضافه كنید. آرد برنج را هم كم‌كم بریزید و مرتب هم بزنید تا به شكل خمیر درآید.

نكته: با توجه به اینكه این خمیر معمولا نسبت به دیگر خمیرها شل است، بهتر است آن را در كیسه پلاستیكی ریخته و از شب تا صبح یا حتی 24 ساعت كناری بگذارید تا استراحت كند.روی یك سینی بزرگ یا پیشخوان آشپزخانه مقداری آرد بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز كنید؛ به صورتی كه قطر خمیر 5/1 سانتی‌متر شود. سپس آن را با قالب های مخصوص، قالب بزنید. راه دیگر، استفاده از دست است؛ به این ترتیب كه خمیر را با دست شکل داده و در صورت دلخواه روی آن نقش بیندازید. سپس روی هر كدام مقداری تخم‌خرفه بریزید. 

3. خمیرهای شکل داده شده را در سینی فر بچینید و فر را با حرارت 170 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه روشن كنید. بعد از این مدت، سینی را خارج كرده و تا زمان سرد شدن كامل نان برنجی ها صبر كنید.

كُماچ سهن كرمان

 

 شیرینی های نقلی خانگی (2)


مواد لازم:

500 گرم  آرد جوانه گندم

500 گرم آرد سفید یا آرد گندم سبوس‌دار

2 پیمانه روغن مایع یا كره، 1  پیمانه ماست

1  ق چ خمیرمایه خشك

2 ق س زرد چوبه

1 كیلوگرم خرمای نرم (هسته‌های آن‌را خارج كنید)

150 گرم مغز گردوی چرخ‌شده

150 گرم مغز پسته چرخ‌شده

100 گرم ریشه جوز هندی و تخم میخك (روی هم)


طرز تهیه:

1. ابتدا خمیرمایه تر را آماده كنید به این صورت که یك قاشق خمیرمایه خشك را در كمی شیر یا آب گرم حل كرده و به آن، دو قاشق چای‌خوری شكر اضافه كنید و هم بزنید تا خمیرمایه تر آماده شود.

2. از طرفی ریشه جوز و میخك را نیز آسیاب كرده و به‌عنوان ادویه كماچ، آماده بگذارید.خرما‌هارا با چنگال له كنید، سپس آن را با مغز گردو و مغز پسته و 3 قاشق سوپ‌خوری روغن و كمی ادویه كماچ، مخلوط كرده و با دست، خوب ورز دهید و كناری بگذارید.  آرد جوانه گندم را با آرد گندم، یك لیوان روغن، یك لیوان ماست، زردچوبه، بقیه ادویه كماچ و خمیرمایه مخلوط كرده و ورز دهید، به‌طوری كه خمیر به دست نچسبد.

نكته: اگر خمیر سفت بود، كمی آب به آن اضافه كنید و درصورتی كه شل بود، كمی آرد روی آن بپاشید.

بعد از اینكه خمیر آماده شد  صبر كنید تا استراحت كند. كف سینی فر را چرب كنید و با كاغذ شیرینی‌پزی بپوشانید. نیمی از خمیر را با وردنه روی سطحی كه آرد پاشیده شده باز كنید و روی كاغذ شیرینی‌پزی قرار دهید.

سپس سطح آن را با مخلوط خمیری خرما بپوشانید. نیمه دیگر خمیر را هم باز كرده و روی خمیر خرما پهن كنید. این خمیر 3‌لایه را با چاقو به‌صورت لوزی برش دهید و چندتا قاشق روغن حیوانی روی آن بریزید و حدود نیم‌ساعت با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید تا بپزد.

شیرینی  دورنگ

 

 شیرینی های نقلی خانگی (2)


مواد لازم: 

180 گرم آرد

7 گرم پودر قند دیابتی

125 گرم كره

1 عدد تخم‌مرغ (زرده و سفیده جدا شود)

1 ق س پودر كاكائو

4 /1   ق چ وانیل


طرز تهیه:

1. ابتدا كره و پودرقند را با همزن بزنید تا حجم آن دو برابر شود. وقتی كه سفت و سفیدرنگ شد وانیل و زرده تخم‌مرغ را اضافه كنید و هم بزنید، سپس آرد را كم‌كم افزوده و خوب ورز دهید تا خمیر یكدست شود.

2. خمیر را دو قسمت كرده و پودر كاكائو را به یك قسمت از آن اضافه كرده و ورز دهید تا خمیر كاكائویی شود.  هر قسمت از خمیر را به صورت جداگانه روی  سطح آردپاشی شده با وردنه باز كنید؛ به طوری كه قطر خمیر یك سانتی‌متر شود. بهتر است خمیر را به شكل مربع باز كنید. حالا قرار است این خمیر را به صورت نوارهای باریك یك سانتی متری درآورید.

3. برای این منظور با خط‌كش فلزی دو ضلع بالا و پایین خمیر مربع یا مستطیل را با چاقو علامت زده و برش بزنید.  وقتی كل دو رنگ خمیر به رشته‌های یك سانتی تبدیل شد، شروع به چیدن نوارها كنار و روی هم كنید. برای آنكه شیرینی را به شكل مربع با فرم شطرنجی درآورید سه نوار خمیری را به صورت یكی در میان كنار هم قرار دهید؛ یعنی نوار سفید را طرفین یك نوار كاكائویی قرار دهید. فقط برای چسباندن هر نوار به نوار كناری‌اش ابتدا لبه نوار خمیری را به وسیله قلم‌مو به سفیده تخم‌مرغ آغشته كنید.

4. بعد از اینكه سه نوار به هم چسبیدند حالا سه نوار دیگر را آماده كنید و روی سه نوار قبلی قرار دهید؛ فقط این بار برای حفظ فرم شطرنجی باید دو نوار كاكائویی و یك نوار سفید باشد؛ به این ترتیب كه نوار سفید روی نوار كاكائویی و نوارهای كاكائویی روی نوارهای سفید قرار گیرند. یادتان باشد نوارها را با سفیده تخم‌مرغ كنار هم بچسبانید؛ این كار را یك یا دوبار دیگر تكرار كنید.

5. درواقع سه یا چهار لایه روی هم قرار می‌گیرند كه رنگ هر نوار با نوار زیرینش متفاوت خواهد بود. بعد از سه یا چهار بار نوارگذاری روی هم، شما یک مكعب مستطیلی دارید به قطر سه تا چهار سانتی متر.

6. حالا با چاقوی تیز این مكعب مستطیل را به عرض 5/1سانتی متر ببرید. حالا شیرینی‌های مربع شكل شما با طرح شطرنجی آماده است. فقط كافی است شیرینی‌ها را با فاصله پنج سانتی متری از هم روی سینی فر بچینید. نیازی به چرب كردن سینی نیست. حالا شیرینی‌ها را به مدت 25 تا 30 دقیقه حرارت دهید. بعد از این مدت صبر كنید تا شیرینی سرد شود و سپس آن را از فر درآورید.

 

شیرینی  نخودچی
 

 شیرینی های نقلی خانگی (2)


مواد لازم : 

500 گرم آرد نخودچی

250 گرم پودرقند

250 گرم روغن جامد

1 ق‌م سرپر پودر هل

2 /1 ق‌چ زعفران آب شده

به مقدار لازم پودر پسته


طرز تهیه:

1. روغن را كه در دمای اتاق نرم شده همراه با پودر قند در كاسه‌ای بریزید و خوب با دست ورز دهید تا مخلوطی صاف و یكدست حاصل شود. سپس آرد نخودچی را كم‌كم اضافه كنید و به ورز دادن ادامه دهید.  هل و زعفران آب شده را به مخلوط اضافه كنید و خمیر را با كف دست خوب ورز دهید.  روی خمیر را پوشانده و حدود دو ساعت در گوشه‌ای بگذارید تا استراحت كند.

2. پس از این مدت خمیر را دوباره با دست ورز دهید. سپس كم‌كم خمیر را برداشته و در دستانتان به شكل گلوله‌های ریز درآورید. سطح روی آن را با لبه قاشق یا مهر مخصوص شیرینی‌پزی نقش‌دار كرده و روی آن پودر پسته   بپاشید. 

3. شیرینی‌ها را روی سینی بچینید و در دستگاه مایكروویو كه پیش از این با سیستم كانوكشن (convection) و با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم كرده‌اید، با همان دما روی سه‌پایه كوتاه فلزی به مدت هشت تا 10 دقیقه بدون درپوش حرارت دهید. فقط كافی است كف شیرینی‌ها كمی طلایی رنگ شوند.



شارژ سریع موبایل