ندا نیک روش شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

این ساختنی برای هر کودک و نوجوانی یک هدیه بی نظیر محسوب می‌شود؛ بویژه محفظه‌های مخفی آن برای بچه‌ها بسیار جالب است. این تخت ۴ محفظه مخفی دارد؛ اولی بسیار واضح است، دریچه جلوی کشتی که می‌توانید از آن برای نگهداری پتو و ملافه استفاده کنید.

دومی‌یک کشو است که می‌توانید وسایل کوچکتر را در آن بگذارید. همچنین در بالای تخت یک پرچم تعبیه شده که با فشار دادن آن یک کشوی مخفی بیرون می‌آید.

همچنین می‌توانید با برداشتن تشک هرچه می‌خواهید در خود قایق بگذارید. می‌بینید با این ساختنی یک تخت، یک کمد بزرگ و یک محفظه مخفی برای وسایل خصوصی تان خواهید داشت.


 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

یک تخت به شکل قایق هدیه مناسبی برای کودکانبرای دیدن نحوه عملکرد کشوی مخفی روی تصویر کلیک کنیداین تخت یک کشو هم در دیواره جانبی اش داردمحفظه ای برای نگهداشتن ملافه هامحفظه ای برای نگهداشتن ملافه ها     

گام اول: طرح را آماده کنید

ساخت این قایق نیاز به ابزار خاصی ندارد و اکثر ابزار را می‌توان با نمونه‌های مشابه جایگزین استساخت این قایق نیاز به ابزار خاصی ندارد و اکثر ابزار را می‌توان با نمونه‌های مشابه جایگزین است
.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

طرح و اندازه این تخت به اندازه تشک، فضایی که در اختیار دارید و عوامل دیگری بستگی دارد. بنابراین بهتر است قبل از شروع ساخت، طرح کلی را براساس ابعاد تشک، ارتفاع نهایی و فضایی که در اختیار دارید، روی کاغذ پیاده کنید. سپس شروع به مشخص کردن اندازه‌ها و ترسیم دقیق شکل‌ها کنید. نکته دیگری که باید برای طراحی تخت درنظر داشته باشید این است که بتوان قطعات تخت را براحتی از هم جدا کرد. به این ترتیب اگر روزی خواستید اسباب کشی کنید برای جابجا کردن آن زیاد به زحمت نمی‌افتید. البته اینکار چندان راحت نیست و شاید مجبور شوید برخی از اندازه‌ها و اشکال را تغییر دهید.
 
اگر زیاد اهل ساختنی‌های چوبی و نجاری هستید، می‌توانید از بازمانده‌های سایر ساختنی‌هایتان استفاده کنید. اما چیزهایی اصلی که نیاز دارید شامل یک تخته برای زیر درخت و دو تخته برای بدنه قایق، کمی‌تخته برای ساختار قایق، رنگ و پلی اورتان، میخ، پیچ، چسب و … می‌باشند.
 
همانطور که پیشتر گفتیم به این خاطر اندازه‌های دقیق به شما نمی‌دهیم که قرار است طرح اصلی را خودتان با توجه به نیاز و امکانات موجود تهیه کنید.


ابزار مورد نیاز:

اره مدرو

اره عمودبر

ماشین روتر

دریل

چکش

سوهان

سنباده

اره ژاپنی

مته در اندازه‌های مختلف

متر

گیره چوب


گام دوم: قاب را بسازید

ابتدا باید الگوی قطعات کناری قایق را روی کاغذ پیاده کنیدبه تعداد نیاز این الگو را روی تخته پیاده کنید و ببریدیان قطعات را با نرده های دراز به هم بچسبانیدیک تخته به قسمت جلوی تخت اضافه کنیدیان قطعات را با نرده های دراز به هم بچسبانید.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

همانطور که در تصویر اول می‌بینید، باید قطعات مختلف طرح تان را روی کاغذ پیاده کنید و از آنها به عنوان الگو استفاده کنید. تصویر اول برش دقیق کناره‌های قایق است. برای ساخت این نمونه، چهار عدد (برای هر طرف دو تا) از این الگو بریدیم. اینها قطعات عمودی قسمت پشت قایق هستند. هرچه این تکه‌ها به جلو نزدیکتر می‌شوند، باید بلندتر شوند تا منحنی ملایم قسمت دماغه یا جلوی کشتی شکل بگیرد. بنابراین باید طول الگو برای دوتای بعدی کمی‌بیشتر شود و به همین ترتیب برای بعدی هم بیشتر از قبلی‌ها باشد. سپس این قطعات را به یک چوب که کمی‌از تشک تان بزرگتر از بچسبانید و با پیچ محکم کنید.
 
حالا باید عرض تخت یا همان قایق را با توجه به عرض تشک تان مشخص کنید و الگوی آن را روی یک تخته بکشید. بعد از بریدن این تکه، آن را عقب تخت پیچ کنید (تصویر ۳) تا مانع از افتادن کناره‌های تخت شود. یکی دیگر از این الگو هم برای جلوی تخت (البته با توجه به افزایش طول قسمت جلویی) ببرید و آن را هم وصل کنید.
 
در انتهای این مرحله از کار تقریباً شمای کلی قایق مشخص شده است.

گام سوم: نرده‌های بالایی را قرار دهید

نرده بالایی باید کمی‌درازتر از دو نرده زیرین استنرده بالایی باید کمی‌درازتر از دو نرده زیرین است
.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق


نرده بالایی را طوری ببرید که کناره‌های تخت را به هم وصل کند. سپس برای ثابت کردن نرده روی کناره‌های تخت ابتدا با دریل سوراخ ایجاد کنید و سپس با پیچ نرده را ثابت کنید. بهتر است در همه مراحل اول هر جایی را که می‌خواهید با دریل سوراخ کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

گام چهارم: ساخت دماغه را آغاز کنید

با قرار دادن یک تکه چوب با زاویه مناسب، نوک دماغه را مشخص کنیدبا قرار دادن یک تکه چوب با زاویه مناسب، محل نوک دماغه را مشخص کنید
 
این مرحله کمی‌سخت تر از سایر مراحل است. هنگام پیاده کردن دماغه قایق حواستان باشد که برای فضایی که در اختیار دارید خیلی بلند نشود. درعین حال باید برای نگهداری ملافه‌ها و پتوها به اندازه کافی جا داشته باشد.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

با استفاده از یک نرده و زاویه دادن به آن، جایی که می‌خواهید نوک دماغه تیز شود را مشخص کنید و سپس آن را ببرید. حالا یک تخته را روی زمین بگذارید و منحنی انتهای دماغه را روی آن رسم کنید و با یک اره عمودبر آن را ببرید.
 
بعد از اینکه از متناسب بودن منحنی اطمینان یافتید، آن را به سازه اضافه کنید و خوب محکم کنید.

گام پنجم: بالای دماغه را تمام کنید

یک تخته وسط سازه قرار دهید تا محل دقیق نوک دماغه مشخص شودیک تکه تخته را روی دماغه بگذارید و منحنی را روی آن رسم کنید


 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

حالا باید محل دقیق نوک دماغه را مشخص کنید. برای اینکار یک تخته را از جلو به سمت عقب با یک منحنی متناسب با نرده‌ها خم کنید. حالا باید آن را از روی علامت ببرید. سپس از دو تخته برای اتصال جلوی نرده‌ها به دماغه استفاده کنید. تخته‌ها را با گیره سرجایشان محکم کنید و منحنی را روی یکی از تخته‌ها بکشید. یکی از تخته‌ها را براساس منحنی که کشیده اید ببرید و در هر دو طرف امتحان کنید. اگر قطعه ای که بریده این متناسب بود، منحنی را روی تخته دیگر هم بکشید، آن را ببرید و سرجایش ثابت کنید.
 
بعد از ثابت کردن منحنی‌ها، در هر دو طرف ستون زیر دماغه دو ستون بگذارید. وقتی همه قطعات بدرستی کنار هم قرار گرفتند، تمام لبه‌ها را با سنباده از بین ببرید.

گام ششم: پهلوی تخت را بپوشانید

پهلوی تخت را با سه قطعه چوب بپوشانیدپهلوی تخت را با سه قطعه چوب بپوشانید
.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

برای پوشاندن قطعات داخل تخت، از یک تخته با ابعاد مناسب استفاده کنید. برای پنل‌های جانبی، به چهار تخته جانبی نیاز داریم. می‌توانید ستون‌های عقبی و جلویی را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. این قسمت‌ها در واقع ته هر تخته خواهند بود. از پایین تخت شروع کنید و شروع به چسباندن تخته‌های به قاب کنید. برای اینکه تخته‌ها کاملاً یکدیگر را بپوشانند، همه جای تخته را چسب بزنید. لازم نیست تخته‌ها را کاملاً بهم بچسبانید به همین خاطر می‌توانید بعد از خشک شدن چسب پیچ‌هایی که استفاده کرده اید را جدا کنید و جای آنها را پر کنید.
 
قسمت انتهایی تخته بالایی چون روی نرده بالایی قرار می‌گیرد، باید یک منحنی نرم داشته باشد. کافی است آن قسمت از تخته را با استفاده از یک گیره به انتهای محل قرار گیری ببندید و قسمت انتهایی منحنی را روی آن علامت بزنید. سپس با استفاده از اره عمودبر و با دقت کافی آن را ببرید.

گام هفتم: دماغه را بپوشانید

پوشاندن دماغه نیاز به دقت زیادی دارد زیرا انحنای این قسمت تخت زیاد استپوشاندن دماغه نیاز به دقت زیادی دارد زیرا انحنای این قسمت تخت زیاد است
.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 

بریدن و اتصال قطعات این قسمت بخاطر داشتن انحنای زیاد کمی‌سخت است. برای ساخت این قسمت از تخت بهتر است از تخته‌هایی استفاده کنید که انعطاف پذیری بیشتری دارند. کارتان را از پایین دماغه شروع کنید زیرا در با اینکار تخته راحت تر خم می‌شود.
 
جای تمام ستون‌ها را در پایین تخته علامت بزنید و سپس به با توجه به طول دماغه، قطعه‌های متناسب را ببرید، سپس محل زاویه آنها را هم مشخص کنید. وقتی زاویه را بریدید، قطعه‌ها را با گیره سر جایشان محکم کنید و منحنی را روی آن‌ها بکشید. کافی است این مراحل را برای یک قطعه انجام دهید و بقیه قطعه‌ها را با استفاده از آن بسازید. هر قطعه شعاع مختلفی دارد زیرا دماغه به سمت بالا بزرگتر می‌شود. دقت کنید که این قطعه‌ها از پایین به بالا درازتر می‌شوند و باید با نوک دماغه کاملاً تراز باشند.

گام هشتم: محفظه مخفی

برای ساخت این کشو کافی است دو حلقه به پایین نرده پیچ کنیدحالا باید کشوی مخفی تخت را بسازید.
 
برای ساخت این محفظه مخفی، نیاز به یک اره ژاپنی دارید. با استفاده از این اره می‌توانید قسمت بالای نرده را ببرید تا پنل بالا بیاید.


 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

سپس باید یک کشو بسازید که در حکم محفظه عمل می‌کند. برای پی بردن به نحوه عملکرد این کشو، به چند بار آزمون و خطا نیاز دارید. درواقع به دو حلقه نیاز دارید که به پایین نرده پیچ شوند و یک طناب که از این حلقه‌ها عبور داده شود. وقتی پرچم را پایین می‌کشیدطنابی که از حلقه‌ها رد کرده اید کشیده می‌شود و کشو را به سمت بالا هل می‌دهد. به همین سادگی!

گام نهم: کشوی مخفی

ساخت این کشوی کوچک بسیار ساده تر از نمونه قبلی استمحل درب کشو را با استفاده از یک اره ظریف ببریدبهتر است درب کشو را تزیین کنید
.

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 

برای بهتر شدن ظاهر کشو و به نوعی مخفی کردن آن می‌توانید برای روی آن یک طرح (مثلاً یک اسم) درنظر بگیرید. بهتر است این کشو را طوری طراحی کنید پشت آن به قدری بیرون نیاید که با کشیدن بیش از حد بیرون بیفتد. اگر می‌خواهید در کشو را رنگ بزنید، بعد از خشک شدن کل آن را با پلی اورتان بپوشانید.


گام دهم: محفظه پتوها

محفظه ای برای نگهداشتن ملافه هامحفظه ای برای نگهداشتن ملافه ها

 

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

می‌توانید از فضای دماغه برای نگهداری وسایلی نظیر پتو و ملافه استفاده کنید. برای ساخت درب این قسمت تخت می‌توانید از ضایعات قسمت‌های قبلی استفاده کنید. دربی که ساخته اید را به ابتدای دماغه پیچ کنید و یک دستگیره روی آن بگذارید.

گام یازدهم: رنگ آمیزی

قسمت هایی که بعد از قرار گرفتن تشک دیده می شود را رنگ بزنیدپوشش های بیرونی تخت را رنگ بزنیدبهتر است برای دوام بیشتر رنگ، رنگ آمیزی را در چند مرحله انجام دهیدبهتر است برای دوام بیشتر رنگ، رنگ آمیزی را در چند مرحله انجام دهیدبا ریختن کمی رنگ لا به لای تخته ها، ظاهر تخت قدیمی خواهد شد.


 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 
 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

نرده بالایی (قسمتی که تشک روی آن قرار می‌گیرد) و تمام قسمت‌های بیرونی قایق را رنگ بزنید. برای داشتن رنگ بهتر، رنگ زدن تخت را در چند مرحله انجام دهید. بعد از اینکه رنگ زدن تخت تمام شد، کل تخت را با پلی اورتان بپوشانید.

گام دوازدهم: پرچم بسازید

طرح موردنظرتان را روی پرچم پیاده کنیدطرح موردنظرتان را روی پرچم پیاده کنید
.


 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق

 آموزش ساخت تختخواب کودک به شکل قایق
 

برای کشوی مخفی نیاز به یک پرچم دارید. می‌توانید از هر طرحی که می‌خواهید برای این پرچم استفاده کنید.



شارژ سریع موبایل