مهدی خاکپور شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

یکی از پرمصرف ترین ظروف در هر آشپزخانه ای ماهیتابه است. بیشتر غذاهای ایرانی باید خوب سرخ شوند تا خوش آب و رنگ به نظر برسند. این است که داشتن یک تابه خوب به بهتر شدن غذا طبق استانداردهای ما ایرانی‌ها کمک می‌کند.

یکی از پرمصرف ترین ظروف در هر آشپزخانه‌ای ماهیتابه است. بیشتر غذاهای ایرانی باید خوب سرخ شوند تا خوش آب و رنگ به نظر برسند. این است که داشتن یک تابه خوب به بهتر شدن غذا طبق استانداردهای ما ایرانی‌ها کمک می‌کند.

وقتی اسم تابه می‌آید شاید اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد همان تابه‌های دسته‌بلند است اما این روزها برای سرخ کردن غذا تابه‌های متنوعی در بازار موجودند که بد نیست به این خانواده نیم‌نگاهی بیندازید و اگر به یک تابه تازه نیاز دارید، یکی از آنها را برای خرید در نظر بگیرید.


چدن یا طرح چدن؟

اگر به دنبال تابه‌های اصل چدنی هستید باید بدانید که یکی از ویژگی‌های آنها سنگینی بیش از حدشان است. شست‌وشوی ظرف چدنی كار بسیار دشواری است و بلند کردن این ظروف واقعا به کمی زور بازو نیاز دارد. به همین دلیل این روزها تابه‌هایی به بازار آمده‌اند که کف آنها از لایه‌های نچسب تشکیل شده و شکل ظاهری آنها مشابه چدن است. این تابه‌ها در حال حاضر طرفداران زیادی دارند و رنگشان مشکی با دسته فلزی یا آلیاژ نسوز است.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


ویژه غذاهای چینی

یک نوع تابه بزرگ با لبه های بلند و مخصوص پخت غذاهای چینی است که به آن تابه وُک می‌گویند. چینی‌ها هنگام طبخ غذاهایشان سبزیجات و مواد غذایی را به مدت کوتاه و با حرارت زیاد داخل این تابه‌ها تفت می‌دهند. به این ترتیب غذا خیلی سرخ و برشته نمی‌شود و فقط باید کمی نرم شوند. بنابراین ارزش غذایی سبزیجات بیشتر حفظ می‌شود و برای سلامتی مفید‌ترند. اگر به غذاهای چینی علاقه‌مندید بهتر است یک تابه وُک داخل کابینت‌هایتان داشته باشید. تابه‌های وُک هم از خانواده تابه‌های چدنی هستند و حرارت را یکسان پخش می‌کنند. البته جزو گران‌ترین گروه تابه‌ها محسوب می‌شوند.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


سرامیکی سیاه و سفید

وقتی به کف این تابه ها نگاه می کنید خیلی شبیه سرامیک نیستند. در واقع یک لایه پوشش سرامیکی روی کف آنها قرار گرفته و رنگ آن هم سیاه یا سفید است. تابه‌های سرامیکی مشابه تابه‌های تفلون خاصیت ضدچسبندگی دارند و باید مراقب باشید با اشیای تیز کفشان خط و خش نیفتد. بهتر است تابه هایی با رنگ روشن را انتخاب نکنید. درست که در ابتدا ممکن است شیک و زیبا به نظر برسند ولی خیلی زود کفشان لک می‌افتد و مدام مجبورید با انواع سفید کننده آنها را تمیز کنید.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


تابه برای ماهی

بیشتر تابه‌های موجود در بازار گرد هستند اما تابه‌های مستطیل شکل هم پیدا می شود. اگر می‌خواهید ماهی را درسته سرخ کنید یک تابه مستطیلی بخرید که کف آن روکش نچسبی داشته باشد.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


تابه لبه دار

گروهی از تابه ها نسبت به انواع معمولی لبه پهن تری دارند که می توانید برای تهیه انواع خوراک یا پختن مرغ هم از آنها استفاده کنید. تابه‌های لبه دار این حسن را دارند که اگر داخل آنها روغن زیادی بریزید هنگام هم زدن مواد روغن به در و دیوار نمی پاشد. برای غذاهایی که باید در روغن فراوان سرخ شوند این تابه‌ها مناسب تر هستند.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


مخصوص کباب و استیک

تابه‌های شیاردار مخصوصی هستند که بیشتر برای پخت استیک کاربرد دارند. اگر می خواهید استیک خانگی بپزید بهتر است حتما یکی از این تابه ها هم داشته باشید. جنس این تابه‌ها معمولا تفلون یا چدنی است. البته به این تابه‌ها گاهی اوقات تابه گریل هم می‌گویند چون برای کباب کردن انواع گوشت و مرغ هم از آن استفاده می‌شود. این تابه روی گوشت شما خط های برشته شده ای ایجاد می‌کند و شکل ظاهری غذا جالب تر می شود.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


درشیشه ای ها

گاهی هنگام پخت برخی از غذاها در ماهیتابه لازم است برای مدتی در تابه را ببندید. اینجاست که اگر در شیشه ای داشته باشید بهتر است چون می توانید غذای درحال پخت را ببینید. برخی از تابه‌ها در ندارند. می توانید یک در تک را جدا بخرید. اگر هم سرویس قابلمه بخرید که به طور حتم در یکی از قابلمه‌ها اندازه ماهیتابه می‌شود. به هر حال اگر داشتن در برایتان مهم است هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


تابه رژیمی

معمولا دو طرفه هستند و هنگام پخت و پز درها روی هم بسته و کاملا قفل می شوند. در نتیجه با کمک بخار آب و بدون نیاز به آب و روغن، غذاهایی مانند مرغ و ماهی را خیلی زود برای خوردن آماده می کنند. البته اگر بعد از خرید از دو طرفه بودن تابه راضی نبودید می‌توانید با باز کردن لولای میانی تابه‌ها را از هم جدا کنید و دو تابه معمولی داشته باشید. در بعضی از مدل‌ها یکی از تابه‌های شیاردار است که برای تهیه غذاهایی مانند استیک بیشتر کاربرد دارد. تابه‌های رژیمی در دو اندازه مختلف دیده می‌شود.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


تابه استیل

این تابه ها حسنشان در این است که خیلی زود گرم می شوند. از طرفی می‌توانید بدون هیچ نگرانی آنها را داخل ماشین ظرفشویی بشویید. فقط هنگام استفاده از قابلمه‌های استیل شعله گاز باید حداقل باشد تا مواد غذایی نسوزند.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


نشانگر حرارتی تابه

در بخش مرکزی بعضی از تابه‌های تفلون دایره قرمز رنگ کوچکی وجود دارد که به آن نشانگر حرارتی می‌گویند. در شرایط معمولی داخل این نشانگر خطوطی دیده می‌شودولی وقتی تابه را روی گاز می‌گذارید نشانگر حرارتی کم‌کم گرم می‌شود و یک دایره کامل قرمز رنگ را تشکیل می‌دهد. در این لحظه شما متوجه می‌شوید که ظرف داغ و آماده استفاده است و از حرارت دادن بیش از حد برای گرم کردن تابه خودداری می‌کنید. در اثر حرارت زیاد، پلیمر کف تابه تجزیه شده و تابه شما آسیب می‌بیند.


چند نکته برای نگهداری از تابه های تفلون

- قبل از اینکه از تابه برای اولین بار استفاده کنید یک بار آن را با مایع ظرفشویی بشویید، بگذارید خشک شود و بعد با کمی روغن چرب کنید. حالا تابه برای استفاده آماده است.

- هرگز برای هم زدن مواد داخل تابه از وسایل تیز فلزی مانند چاقو، همزن و... استفاده نکنید. بهتر است تعدادی کفگیر تفلون بخرید تا سلامت کف تابه شما را تضمین کنند.

 

راهنمای خرید ماهیتابه


- برای تمیز کردن تابه‌های تفلون حتما از اسفنج استفاده کنید و هرگز به سراغ سیم ظرفشویی نروید.

- روی اسفنج مایع ظرفشویی بریزید و پودر ظرفشویی به کار نبرید.

- گاهی اوقات استفاده از ماشین ظرفشویی می توانید به دسته ها و رنگ بدنه آسیب برساند. اگر می خواهید تابه ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید از قبل درباره مقاومت آنها مطمئن شوید



شارژ سریع موبایل