سارا قاسمی چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

بسیاری از افراد عاشق لواشك های خانگی خوشمزه هستند. با توجه به صرفه اقتصادی و بهداشتی بودن این نوع لواشك ها، بسیاری از افراد ترجیح می دهند كه بجای خرید لواشك های غیر بهداشتی، از لواشك های خانگی استفاده نمایند. باید خبر خوبی به شما بدهیم و آن این است كه تهیه این لواشك ها بسیار راحت بوده و به زمان كمی نیاز دارد.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

تنوع فراوان میوه ها در فصل تابستان باعث می شود تا با خلاقیت هایی كه به خرج می دهیم از ویتامین های موجود در این میوه ها تا حد ممكن استفاده نماییم. میزان ویتامین های موجود در میوه های خشك شده و لواشك های مختلف بیش از میوه های تازه هستند و این دلیلی بر استفاده بیشتر از این میوه ها است.

در این مطلب طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو را برای شما آورده ایم. امیدواریم با تهیه این لواشك از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

 

مواد لازم:

* آلوی زرد تازه     به میزان دلخواه

* آلبالوی تازه       به میزان دلخواه

* نمك               به میزان دلخواه

 

طرز تهیه:

1. آلو ها و آلبالو ها را خوب بشورید و داخل قابلمه مناسبی بریزید. میزان آلو و آلبالویی كه استفاده می كنید اصلاً مهم نیست. هرچقدر میزان آلبالوی استفاده شده زیاد باشد، لواشك رنگ قرمزی بیشتری خواهد داشت. قابل ذكر است كه شما می توانید از میوه های دیگر نیز در تركیب با آلو و آلبالو استفاده نمایید اما آموزش فعلی لواشك آلو و آلبالو می باشد.

2. ابتدا شعله گاز را روی حرارت زیاد قرار دهید تا گرما باعث له شدن سریعتر میوه ها شود. پس از اینكه میوه ها آب انداختند می توانید زیر شعله را كم كنید تا مایع لواشك شما جا بیفتد.

3. با كمك یك قاشق بزرگ میوه ها را در قابلمه جابجا كنید تا ته نگیرد. اجازه دهید تا میوه ها بطور كامل له شوند و هرازگاهی با قاشق آنها را در قابلمه جابجا كنید. بر اساس ذائقه تان مقداری نمك به آن بیفزایید. میزان نمك افزوده شده به ذائقه شما بستگی دارد.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

نكته 1: با توجه به اینكه اندازه آلوها بزرگتر ار آلبالو ها هستند و نسبت به آلبالوها بافت محكم تری دارند، ممكن است له شدن آلو ها به مدت زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. تا له شدن كامل میوه ها صبور باشید.

نكته 2: چون در این لواشك از آلبالو استفاده شده است و مزه ترشی بیشتری به لواشك می دهد، پیشنهاد می كنیم از شكر در این لواشك استفاده نكنید. البته افرادی كه طعم ملس دوست داشته باشند می توانند از شكر نیز در این لواك استفاده كنند.

4. پس از له شدن همه میوه ها،1 الی 2 ساعت صبر كنید تا مایع لواشك سرد شود.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

5. آبكش مناسبی را روی كاسه دلخواه قرار دهید تا مایع لواشك تهیه شده را از آن رد كنید.

نكته: دقت كنید سوراخ های موجود روی آبكش نباید زیاد بزرگ یا كوچك باشند.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

6. پس از سرد شدن مایع لواشك، با كمك ملاقه یا كاسه كوچكی مایع لواشك را روی آبكش بریزید و با فشار دادن دست روی مایع لواشك سعی كنید مایع را از آبكش رد كرده و داخل كاسه زیر بریزید.

نكته: برای رعایت اصول بهداشتی قبل از انجام اینكار دستان خود را تمیز بشورید یا در صورت امكان از دستكش استفاده نمایید.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

7. مدام كاسه زیر را چك كنید كه مایع لواشك رد شده از آبكش از داخل كاسه سرریز نشود و چنانچه مایع لواشك شما زیاد است، قابلمه بزرگی كنار دست خود بگذارید و هرازگاهی مایه لواشك رد شده از صافی را داخل قابلمه بزرگ بریزید.

8. هسته، پوست و تفاله های مایع لواشك را در ظرف جداگانه قرار دهید تا در پایان كار دور بریزید.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

9. مراحل (6) تا (8) را تا تمام شدن كامل مایع لواشك تكرار كنید تا در نهایت مایع لواشك خوشرنگ، شفاف و تمیزی بدون هسته و تفاله میوه ها تهیه نمایید.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

10. پلاستیك مخصوصی برای ریختن مایع لواشك تهیه نمایید و آن را روی زمین در محیط آزاد پهن كنید. گوشه های پلاستیك جسم سنگینی بگذارید تا باد مزاحمتی برای شما ایجاد نكند و باعث برخورد گوشه های پلاستیك به سطح مرطوب لواشك نشود.

نكته 1: برای رعایت اصول بهداشتی سعی كنید سطح زمین را قبل از پهن كردن پلاستیك بطور كاملاً تمیزی بشورید.

نكته 2: حتماً لواشك را در محیط آزاد مانند حیاط یا پشت بام پهن كنید. پهن كردن لواشك در محیط های بسته مانند داخل خانه باعث كپك زدن مایع لواشك شما می شود.

نكته 3: چنانچه مایع لواشك شما كم است، می توانید از سینی های كوچك یا بزرگ برای پهن كردن لواشك استفاده نمایید.

11. مایع لواشك تهیه شده را با كاسه كوچكی روی پلاستیك مخصوصی كه از قبل تهیه و در محیط آزادی مانند حیاط پهن كرده اید، بریزید. مراقب باشد مایع لواشك از روی پلاستیك روی زمین نریزد.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

12. اجازه دهید لواشك به مدت 3 الی 4 روز در محیط آزاد جلوی آفتاب باشد تا خشك شود. مدت زمانی كه لواشك شما به نور آفتاب نیاز خواهد داشت به قطر لواشك شما بستگی دارد و اگر لواشك را زخیم تر پهن كرده باشید میزان نور و گرمای بیشتری نیاز خواهد داشت. برای اینكار می توانید به صورت مرتب لواشك را بررسی كنید تا ببینید لواشك شما خشك شده است یا نه.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

نكته : مراقب آب و هوا باشید! بارش باران ناگهانی می تواند لواشك شما را خراب كند. چنانچه هوا بارانی بود با احتیاط لواشك را از محیط آزاد به محیط بسته ای منتقل نمایید و فردای آنروز مجدداً لواشك را به محیط آزاد منتقل نمایید.

13. در نهایت لواشك را پس از خشك شدن از روی زمین جمع كنید. چنانچه سطح لواشك شما را گرد و غبار پوشانده باشد، می توانید آن را از بند آویزان كنید و با شلنگ آب، سطح آن را در مدت زمان كوتاهی بشورید تا گرد و خاك آن برود.

نكته : دقت كنید بیشتر از چند دقیقه روی لواشك آب نریزید، زیرا ممكن است لواشك شما از پلاستیكش جدا شود و روی زمین بریزد. این كار را به مدت 1 الی 2 دقیقه انجام دهید كافی است.

14. لواشك را مجدداً به مدت چند ساعت جلوی نور شدید آفتاب قرار دهید تا سطح آن خشك شود.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

15. پس از خشك شدن كامل لواشك، آن را جمع كنید و سپس به كمك قیچی یا كاتر، لواشك را به قطعات كوچكتری تقسیم نمایید.

 

طرز تهیه لواشك آلو و آلبالو

 

نكته : سعی كنید در فصول گرم سال، لواشك ها را داخل یخچال نگهداری نمایید تا خراب نشوند.

امیدواریم كه از آموزش لواشك خوشمزه نهایت لذت را برده باشد و این لواشك را در خانه تهیه نمایید.



شارژ سریع موبایل