سمیه قاسمی جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

بوی عجیب و غریب و طعم کمی شیرین، برنج یاسمین را در میان محصولات مهم کشاورزی تایلند قرار می دهد و مانند برنج باسماتی و برنج های معطری مانند برنج دلا است.

این برنج در خانواده غلات رشد می کند و به عنوان دانه ی آبی شناخته شده است و یکی از قدیمی ترین مواد غذایی است که روی کره زمین مصرف می شده است. قدمت آن حدود 8 هزار سال است و تاریخ تولید آن بعد از گندم و ذرت در رتبه سوم جهانی قرار دارد.

 

برنج جاسمین در چه فصولی رشد می کند؟

برنج جاسمین در چند شهر از کشور تایلند، از جمله لائوس و کامبوج و در قسمت های گرمسیری و نیمه گرمسیری ویتنام جنوبی رشد می کند و از ماه مه تا ماه اکتبر شروع به رشد می کند، دو نوع سفید و قهوه ای دارد و در پایان ماه فوریه برداشت می شود.

 

برنج جاسمین چه منافعی دارد؟

- ارزش کربوهیدرات آن از اعضای خانواده غلات، بالاتر است و به تقویت و ارائه انرژی به بدن کمک می کند.

- دارای یک اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی است و به کاهش کلسترول کمک می کند.

- از افزایش عملکرد مغز پشتیبانی می نماید.

- در کاهش فشار خون بالا موثر است.

- در برابر سرطان روده قدرت محافظتی دارد.

- به جلوگیری از شکل گیری سنگ کلیه کمک می کند.

- به خاطر دارا نبودن آیتم های آلرژن و دارا بودن خواص مغذی برای بچه های شش ماهه تغذیه مناسبی است.

 

ویتامینها و مواد معدنی موجود در برنج جاسمین چیست؟

مانند دیگر انواع برنج، دارای ویتامین ها، مواد معدنی و غنی از کربوهیدرات ها هست. 100 گرم برنج یاسمین برابر با 45 میلی گرم پتاسیم، فسفر 28 میلی گرم، کلسیم 25 میلی گرم، منیزیم 5 میلی گرم، مقداری سدیم و مقدار کمی ویتامین B2، B1 و ویتامین E و همچنین حاوی مقداری آهن است. اگر پوسته برنج جاسمین به طور کامل حذف نشده باشد بدون کلسترول است و دارای ارزش تغذیه ای بالاتری است.

 

برنج جاسمین را چگونه نگهداری کنیم؟

برای حفاظت از ویژگی های منحصر به فرد این برنج باید در شرایط مناسب نگهداری شود. به هنگام تهیه این ماده غذایی باید مطمئن شوید که برداشت جدید است. برای حفاظت از عطر و طعم طبیعی و ارزش غذایی آن، برنج جاسمین را باید در جای خشک و خنک و به دور از تابش نور آفتاب، وجود هوا، رطوبت و بو و در دمای حدود 18 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. برنج یاسمن خریداری شده باید ظرف مدت یک سال مصرف شود.



شارژ سریع موبایل