سارا قاسمی شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵

مواد لازم:

مایه خمیر ۱ قاشق سوپخوری

آب ولرم ۶۵ میلی لیتر

شیر ولرم ۶۵ میلی لیتر

شکر ۵۵ گرم

نمک ۲/۱ قاشق چایخوری

تخم مرغ ۱ عدد

کره نرم شده ۵۵ گرم

آرد ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم


مواد میانی:


آلو سیاه پخته ۳۵۰ گرم

پوست لیموی رنده شده ۲ قاشق چایخوری

پوست پرتقال رنده شده ۱ قاشق چایخوری

جوز رنده شده ۴/۱ قاشق چایخوری

کره آب شده ۴۰ گرم

گردوی خرد شده ۵۵ گرم

شکر ۲ قاشق سوپخوری

تخم مرغ زده شده ۱ عدد برای براق کردن روی نان


طرز تهیه نان میوه ای

مایه خمیر را با آب مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی آن را بپوشانید و بگذارید تا فعال شود.بعد از فعال شدن مایه خمیر، شیر، شکر، نمک، تخم مرغ و کره نرم شده را به آن اضافه کنید و آرد را به تدریج به آن بیفزایید. دقت کنید که ابتدا ۳۵۰ گرم از آرد را اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس در صورت نیاز آرد را روی میز بپاشید و خمیر را ورز دهید تا صاف و یکدست و انعطاف پذیر شود.

خمیر را در ظرف تمیزی بگذارید و روی آن را بپوشانید یک ساعت و نیم استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.مواد میانی را کاملاً با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. خمیر را بعد از استراحت کمی ورز دهید و به اندازه مستطیل ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر باز کنید. مواد میانی را به شکل طولی در مرکز آن قرار دهید؛ طوری که از دو طرف خمیر به یک اندازه، فاصله خالی بماند. کناره های خمیر را دو سانت دو سانت به شکل مورب برش دهید و به شکل ضربدر روی هم بیاورید. سینی فر را چرب کنید و نان را داخل آن قرار دهید. روی سینی خمیر را کاملاً بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود.

سپس روی آن را با تخم مرغ زده برس بزنید و در فر ۱۹۰ درجه سانتیگراد ۳۰ دقیقه بپزید تا سطح روی آن کاملاً طلایی شود. بعد از فر خارج کنید و پس از خشک شدن آن را برش بزنید.

نکته: برای تهیه این نان بهتر است از میوه های خشک استفاده شود. برای مثال شما می توانید از زردآلو، هلو و انجیر خشک شده در تهیه این نان استفاده کنید. در این صورت کافی است مقداری آب روی میوه بریزید، در حدی که روی میوه را بپوشاند و به مدت ده دقیقه روی حرارت قرار دهید.



شارژ سریع موبایل