مریم عبدالله زاده جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰

مارون گلاسه یکی از تنقلاتی است که در اصل در جنوب فرانسه و شمال ایتالیا از شاه بلوط درست می شده است. مارون گلاسه یکی از مواد لازم برای بسیاری از دسرها است و البته می توان آن را به تنهایی نیز سرو نمود.

از طرفی، مارون گلاسه که در زبان ترکی استانبولی، "کِستانه شِکِری" و به انگلیسی "آبنبات شاه بلوط" نامیده می شود، یکی از دسرهای مخصوص شهر بورسا در ترکیه نیز هست.


مواد لازم:

•    یک کیلوگرم شاه بلوط، پوست گرفته

•    یک کیلوگرم شکر ریزدانه

•    دو و نیم فنجان آب

•    یک قاشق چایخوری عصاره وانیل


دستور تهیه:

1. شاه بلوط ها را در قابلمه بزرگی بریزید و آب کافی به آن اضافه کنید تا روی آنها را بپوشاند. قابلمه را روی شعله اجاق بگذارید تا آب آن بجوشد و حدود 10 دقیقه شاه بلوط ها بپزند. سپس آنها را آبکشی کنید و آب آن را دور بریزید. با حوله تمیزی پوست شاه بلوط های پخته را بکنید.

2. در قابلمه جداگانه ای دو و نیم فنجان آب، شکر ریزدانه و وانیل را بجوشانید و دائماً هم بزنید. این مخلوط را 5 دقیقه بپزید.

3. شاه بلوط های آماده را به شربت در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید تا کل این مخلوط بجوشد. حدود 10 دقیقه بگذارید بجوشد و گاهی هم بزنید. حالا شاه بلوط های آبنباتی و شربت آن را داخل ظرف بزرگی بریزید و درپوش ظرف را بگذارید. حدود 12 تا 18 ساعت بگذارید شاه بلوط ها در این شربت خیس بخورند.

4. سپس شاه بلوط ها و شربت را به ظرف تمیزی منتقل کنید و همین کار را تکرار کنید. این بار دو دقیقه بجوشانید و سپس بگذارید این مخلوط حدود 18 تا 24 ساعت خیس بخورد. همین پروسه را 3 – 4 بار تکرار کنید تا شربت کاملاً جذب شاه بلوط ها شود.

5. حالا فر را بگذارید در دمای 250 درجه فارنهایت گرم شود و شاه بلوط های آبنباتی را روی ظرفی که کاغذ روغنی رویش کشیده اید بچینید. ظرف شاه بلوط را داخل فر بگذارید و شعله آن را خاموش کنید. بگذارید 45 دقیقه تا 1 ساعت شاه بلوط ها در فر خشک و سفت شوند و سطح آنها خشک شود. مارون گلاسه شما آماده است.



شارژ سریع موبایل