امین شجاعی جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰

برای وزن کم کردن یا حفظ وزن فعلی‌تان، احساس می‌کنید چقدر تحت فشار هستید؟ اگر شما هم مثل اکثریت باشید، مدام این فشار را حس می‌کنید. اگر وارد باشگاه‌ بدنسازی شوید یا از دکه‌های مطبوعاتی بازدید کنید، احتمالاً یک ردیف طولانی از مجلات فیتنس با تصویر زنان و مردانی را می‌بینید که اندامی کاملاً فرم گرفته و بدون چربی دارند و به شما یادآوری می‌کنند که باید چگونه ظاهری داشته باشید؛ اگر فقط بتوانید خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید.

شما وقتی در مسیرمحل کارتان از کنار یک دونده رد می‌شوید و به یاد تمریناتی که انجام نداده‌اید می‌افتید، این فشار را احساس می‌کنید. وقتی بیرون از خانه غذا می‌خورید و کنجکاوید که بدانید اگر سالادتان را با سس میل کنید، دیگران چه فکری خواهند کرد، این فشار را احساس می‌کنید.

 

این فشار می‌تواند اغلب منجر به این موارد شود

احساس می‌کنید در زندان هستید- کلماتی که همراه فشار می آیند، معمولاً کلماتی هستند مانند "نمی‌توانم" و "مجبورم" و "باید" – تمام کلماتی که به ما احساس در تله افتادن یا گرفتار شدن می‌دهند. شما نمی‌توانید این همبرگر را بخورید، شما مجبورید تمرینات‌تان را انجام دهید، شما باید در حال وزن کم کردن باشید. در بعضی موارد، ممکن است احساس کنید انتخاب دیگری ندارید و برای همین نیاز به فرار از همین کار کوچک هم بزرگ‌تر از آنی است که بشود در برابرش ایستاد.

به سختی تلاش می‌کنید- بنابراین وقتی احساس می‌کنید این فشار برای کاهش وزن عالی و کامل است، چه اتفاقی می‌افتد؟ بعضی از ما کنترل کننده می‌شویم… آنقدر کنترل کننده که هرلقمه، هر لحظه و هر کار کوچکی که انجام می‌دهیم، باید کنترل و نظارت شود. مشکل این‌جاست که هر چقدر بیشتر برای کامل بودن تلاش کنید، بیشتر احساس می‌کنید کنترل از دست‌تان خارج می‌شود.

 

بنابراین، چطور می‌توانید از این فشار رها شوید؟ چند ایده

کاهش وزن را رها کنید

معنیش این نیست که تلاش برای کاهش وزن را متوقف نمایید، اما باید مکث کنید و دوباره روی چیزهایی که مهم هستند، متمرکز شوید: احساسی که دارید، چقدر برای خودتان و سلامتی‌تان ارزش قائلید و چقدر از خودتان مراقبت می‌کنید؟ وقتی روی این موارد تمرکز کردید و به تمام کارهایی که مجر به کاهش وزن می‌شوند، خاتمه دادید: غذاهای خوب می‌خورید، بیشتر تحرک دارید و احساس خوبی می‌کنید…تمام این‌ها بدون وارد شدن فشار و تنش به شما روی می‌دهد.

 

کامل بودن را رها کنید

بیشتر ما تعریفی از ورزش "کامل" در سر داریم. مثلاً تمرینات درست و عالی برای من، یک ساعت ورزش شدید است تا کالری فراوانی بسوزانم و اگر کمتر از این تلاش کنم، فایده‌ای ندارد. ولی اگر نتوانم چه اتفاقی می‌افتد، یا نباید این تمرینات "کامل" را انجام دهم؟ اگر تلاش کمتر هم فایده‌ای ندارد، پس هیچ‌کاری نکنم و کاری نکردن هم، نه تنها کالری سوزی ندارد بلکه احساس بهتری هم نسبت به خودم نخواهم داشت.

 

ترازو را کنار بگذارید

با این‌که ترازو بهترین شیوه برای سنجش موفقیت نیست، اما بیشتر ما از ترازو برای جمع‌بندی کلی میزان موفقیت یا شکست‌مان استفاده می‌کنیم. همه می‌دانیم ترازو اطلاعاتی را که واقعاً نیاز داریم نمی‌دهد؛ این‌که آیا عضله سازی کردیم یا چربی سوزی داشتیم. ما می‌دانیم امکان ندارد بتوانیم یک شبه ۲ کیلو اضافه کنیم، اما اگر ترازو نشان دهد ۲ کیلو سنگین‌تر شده‌ایم، فوراً احساس بازنده تمام عیار را داریم.

ترازو را کنار بگذارید، حتی اگر به مدت یک یا دو هفته باشد هم می‌تواند فشار این‌که حتماً باید وزن خاصی داشته باشیم تا نسبت به خودمان احساس خوبی پیدا کنیم را دور می‌کند. حتی ممکن است به شما کمک کند تصویری که از بدن خود دارید را بهتر کنید.

استرس و فشار برای کاهش وزن می‌تواند گیج‌کننده باشد، تا جایی که اگر زیاد شود ممکن است به‌جای این‌که شما را سر ذوق و هیجان آورد، از پا بیاندازد! خیلی راحت‌تر است زمانی که احساس آرامش و کنترل کردید و فشار ناشی از رسیدن به استاندارد غیر ممکن را تسکین دادید، روی رفتارهای سالم که برای کاهش وزن لازمند متمرکز شوید. آیا فشار زیادی به خودتان وارد می‌کنید؟ اگر این فشار را بردارید چه اتفاقی خواهد افتاد؟



شارژ سریع موبایل