مهدی خاکپور يكشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

بعد از گذشتن از مرز 40 سالگی باید توجه داشت که روده غذاهای ناباب رانمی تواند مثل گذشته هضم کند و ناراحت و فرسوده می شود.

برای سلامتی روده ها باید دستورات زیر را بکار ببرید. از صرف غذاهایی که تولید گاز زیاد می نماید خودداری کنید. مثلا از خوردن پیاز و لوبیا که مولد گاز هستند و یا غذاهای سنگین و پرچربی که احتیاج به فعالیت هضمی بیشتر دارد پرهیز کنید. در عوض، میوه زیاد میل کنید.

سبزیجات غالبا برای دستگاه گوارش مفید هستند زیرا این قبیل اغذیه ی گیاهای، حجیم بوده و موجب تحریک روده گردیده و به عمل هضم کمک می نمایند. آشامیدن آب زیاد برای روده فوق العاده مفید است. از آنچه موجب سنگینی و تنبلی روده می شود دوری نمایید. گردش در هوای آزاد و ورزش سبک در کار روده موثر است. فراموش نکنید که روده ضامن سلامتی و ادامه ی حیات اعضاء بدن شماست و اگر خوب از آن محافظت کنید آن هم مراقب خوبی برای سلامتی و انبساط خاطر شما خواهد بود.

در موقع یبوست مزاج، مدفوعات تخمیر می شود. افراط در غذاهای نشاسته ای، آردی، غلات، روغن ها و شیرینی های مخلوط و مختلف هم تولید گاز و نفخ شدید در امعاء می کند. برعکس وقتی کسی که مبتلا به گاز و نفخ زیاد روه هاست غذاهای سازگار بخورد دیگر احساس نفخی در شکم و امعاء خود نخواهد کرد و در نتیجه درد شکم و پهلو برطرف خواهد شد.

یک رژیم ده روزه انگور چاره ی قطعی گاز و نفخ زیاد امعاء است. برای از بین بردن میکروب های روده ها از قدیم آویشن و کاکوتی را در ماست و دوغ ریخته می خوردند. بادیان و انیسون نیز که از سبزی های معطر می باشند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و در ضدعفونی کردن روده ها کمک بزرگی می کنند. انواع سیر و پیاز و تره نیز در ضد عفونی کردن روده ها موثر می باشند و میکروب های روده ای را ازبین می برند.

انجیر تازه و خشک یکی از غذاهای موافق این عمل است. خوردن ناردان، خاکشی، شکر سرخ و بهتر از همه سیر و پیاز و همچنین تنقیه با ریشه ی گل خطمی بهترین داروی ضد تعفن روده ها می باشد. پرتقال دافع باد شکم است و در حالی که دستگاه هاضمه را نر م می کند باد شکم را دفع می سازد. کلم عمل روده ها را تقویت و آن را ضد عفونی می کند.

اسطوخدوس گاز روده ها شفا می بخشد. ورم روده ی بزرگ به علت انسداد روده هابوجود می آید نه به علت وجود میکروب.

 

بیماری های روده ای و درمان آن در طب سنتی

 

بنابراین برای معالجه کولیت و ورم امعاء، پرتقال و مرکبات بهترین و طبیعی ترین داروست که باید رژیم پرتقال گرفت و فقط پرتقال و نارنگی خورد و بجای غذاهای دیگر موز را جایگزین کرد.

برای ورم روده باید در روز، هر ساعت یک لیوان آب انگور نوشید و فردای آن روز هر یکساعت آب نصف لیمو یا تمام آن را گرفته و منحصرا آب لیمو خورد و اینکار را در هر روز از دوازه تا چهارده ساعت ادامه داد و شب ها هیچ چیز دیگری نخورد. در درمان عفونت های روده ای و حتی زخم مجاری روده از هویج کمک میگیرند. تنقیه با آب نیمگرم چغندر، جهت ورم رودهو گرفتگی آن نافع است. پرتقال با خرمالو ضد کولیت است.

لیمو جدار روده ها را تقویت می کند. مصرف کلم به دستگاه بدن آهک، گوگرد و املاح پتاسیک که اعمال روده ها تقویت می کند می بخشد و روده ها را ضدعفونی کرده سپس به واسطه ی طبیعت سلولزی خود آن ها را به انقباض وا میدارد. آزمایش های متعدد معلوم کرده است که شاهی آبی دارای تعداد زیادی از ماده ی ضد میکروب است و به حدی این ماده موثر است که اگر کسی زخم های کوچکی در روده داشته باشد با مصرف 20 گرم شاهی آبی در روز به زودی شفا خواهد یافت و دیگر احتیاجی به پنی سیلین که باید در موارد استثنائی و خیلی وخیم و سخت استعمال کند نخواهد داشت.

کسانی که روده های تنبلی دارند اگر قبل از صرف غذای اصلی خود موقع ناهار و شام ده تا دوازده گوجه یا آلوی سیاه خشک را به ترتیب زیر تهیه شده باشد مصرف نمایند فایده و نتیجه مطلوبی خواهند گرفت. طرز تهیه ی آن چنین است: شب پیش از غذا، دو تا دوازه آلوچه ی خشک را جدا کرده و گوشه ای از آن را با کارد تیز شکاف بدهید و یک ساعت آن را در آب خیس کتید و بعد آن را در همان آب، یک تا سه ساعت بجوشانید و سه بار آب آن را با آب گرم عوض کنید و آن را تا گرم است در آغاز غذای اصلی خود یعنی موقع ناهار یا شام مصرف کنید.

یک قاشق سوپخوری روغن زیتون اگر صبح ناشتا خورده شود علاوه بر اینکه هیچگونه دل دردی بوجود نمی آورد، مجاری روده ها را چرب کرده و به توده ی اغذیه ای که در آن جا جمع شده اند اجازه می دهد راه عادی خود را آهسته آهسته طی کنند. برای معالجه روده ها از پیاز پخته استفاده کنید. جعفری روده ها را ضدعفونی می سازد. برای رفع گاز روده، تخم رازیانه را به مقدار 15 گرم در یک لیتر آب دم کنید و با هر غذا یک فنجان آن را مصرف کنید. شنگ روده هار ا به کار می اندازد. پوست تازه پرتقال یا نارنج را بجوشانید و شیرین کرده مصرف نمایید، روده ها ضدعفونی می کند.

 

بیماری های روده ای و درمان آن در طب سنتی

 

برای درمان ورم روده ها 2 تا 3 سیب را قطعه قطعه کرده با پوست به مدت یک ربع ساعت در یک لیتر آب بجوشانید و کمی شیرینبیان به آن اضافه کرده مصرف کنید. ترنجبین در امراض روده به مقدار 10 الی 7 گرم، هم به طور ساده و هم مرکب مصرف می شود.

 

بیماری های روده ای و درمان آن در طب سنتی

 

جوشانده 30 تا 60 گرم عناب خشک در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت، برای درمان تحریکات و عفونت های روده مفید است. مصرف جوشانده سه قاشق سوپخوری تخم کتان در یک لیتر آبجوش برای درمان ورم روده کوچک مفید است. برگ بو ضد عفونت روده هاست. مقدار مصرف آن 4 گرم در یک لیوان آبجوش است. جوشانده غلیظ زغال اخته فرنگی چه تازه و چه خشک، به مقدار یک مشت در نیم لیتر آب که کمی شکر به آن اضافه شود در درمان انسداد روده مفید است و باید این جوشانده را 4 تا 6 فنجان در هر روز مصرف کرد.

احتیاط: کسانی که ورم روده دارند نباید اسفناج مصرف کنند.



شارژ سریع موبایل