مهدی خاکپور دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

سینه پهلو یا ذات الریه، ورم شش است. یک درد و ورم چرکی است که بر اثر سرماخوردگی و گریپ در ریه تولید می شود. علامت سینه پهلو تب شدید دائم و تنگی نفس میباشد.

 

سینه پهلو و درمان آن در طب سنتی

 

به مقدار مساوی کل نیلوفر و گل بنفشه را بجوشانید و صاف کنید و با شکر قوام آورید، هر سه ساعت یک قاشق میل نمایید برای سینه پهلو مفید است و نیز لعاب اسفرزه و عرق بید و شکر بنوشید خوب است.

از نوشیدن آب سرد و قرار گرفتن در معرض هوای سرد و تقلا و حرکت و دود و غبار و مشاجره بپرهیزید. غذای بیمار ذات الریه ( سینه پهلو ) آش جو یا آش گندم با کشک و اسفناج و گشنیز می باشد و باید عدس زیاد بخورند.

آب خیار با مغز خیار، آب هندوانه، آب کدو با سکنجبین کو زیادترش نباشد و آب لیو شیرین بنوشند. اگر بیماری سردی و رطوبت در مزاج داشته باشد کمی عسل با آن ها مخلوط نمایند ( در امراض ریوی، مسهل خوردن ضرر می رساند و باید با دستور طبیب به تنقیه عمل نمایند).

برگ های سفت خارجی کلم و تره فرنگی را خرد کرده و بپزید و یک لیوان سرکه به آن اضافه کرده تا گرم است روی سینه و پهلوی بیمار بگذارید.

 

سینه پهلو و درمان آن در طب سنتی

 

دمکرده زوفا به مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم در یک لیتر آب جوش برای درمان سینه پهلو نافع است. بیمار باید روزی ۳ الی ۴ فنجان از این دمکرده میل کند. مصرف دمکرده ی گل ماهور ( خرگوشک ) به مقدار۴۰ گرم در یک لیتر آب درمان بیماری سینه پهلوست.

انجیر خشک را می کوبند و میسایند و بجای قهوه مصرف می کنند. مصرف گرد انجیر، بجای قهوه در بیماری سینه پهلو مفید است.

جوشانده ی تخم کاهو به مقدار یک قاشق قهوه خوری در یک فنجان آب در معالجه ی سینه پهلو مفید است. لیمو برای کسانى که مبتلا به سیاه پهلو شده اند مناسب است.

آب پیاز خام را با آب لیمو مخلوط کرده بنوشید تا مرض شما برطرف شود. آب شلغم یا آب هویج یا آب کرفس خام، درصورتی که با آب لیمو مخلوط شود ذات الریه را معالجه می کند.



شارژ سریع موبایل