ندا نیک روش پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

مصرف سوسیس و کالباس به‌دلیل افزایش جمعیت جوان و بالارفتن ساعات اشتغال به‌کار افراد در کشور به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است.این میزان افزایش در سال‌های اخیر بسیار نگران‌کننده شده است به‌طوری که مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بارها نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده بودند. به گفته دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، مباحث بهداشتی مشکل اصلی فرآورده‌های پروتئینی (سوسیس و کالباس) نیست بلکه مشکل اصلی آن است که تغذیه جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می‌زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است.


سرانه مصرف

سرانه مصرف سوسیس و کالباس در اروپا ۶۴ و در ایران ۴ کیلوگرم در سال است اما به‌دلیل جوان بودن جمعیت کشور و همچنین سرعت و سهولت تهیه این فرآورده‌ها، مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

نیتروزامین، ماده‌ای سرطان‌زا

نیترات و نیتریت به‌دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس را بالا می‌برد و رنگ آنها را صورتی می‌کند به فرآورده‌ها اضافه می‎شود اما زمانی که این دوماده حرارت داده می‎شوند، به نیتروزامین که ماده‎ای سرطان‌زاست تبدیل می‎شوند.

اثر تجمعی

موادی مانند سوسیس و کالباس که امکان دارد برای بدن مزاحم باشند یا در مواردی مسموم باشند، اثر تجمعی دارند که باعث آسیب‌رسانی به بدن می‌شوند.

پروتئین‌های دست دوم دیرهضم

سوسیس و کالباس جزو آن دسته از فرآورده‌های پروتئینی دست دوم هستند که دیرهضم می‌شوند و جذب پروتئین از آنها به بدن کمتر است. همچنین به‌دلیل نمک‌سود شدن انواع کالباس و سوسیس مثل کالباس و سوسیس‌های دودی جذب کلسیم و پروتئین کاهش می‌یابد و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شوند.

چربی و ترانس بالا

سوسیس و کالباس دارای چربی زیادی هستند. محتوای چربی به‌ویژه چربی‌های اشباع و ترانس در این محصول بسیار بالاست. مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال‌های آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به‌وجود می‌آید، می‌تواند یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد.

خطر ابتلا به دیابت

مصرف روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس گوشت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان 42درصد و ابتلا به دیابت را تا 19درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که حتی با خوردن دو برابر این مقدار گوشت قرمز این خطر سلامت افراد را تهدید نمی‌کند.

نتایج یک نمونه‌برداری

در شهریور سال ۱۳۸۸ اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از ۲۶ نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و این نمونه‌ها از نظر منشأ بافت گوشتی مورد آزمون قرارگرفتند. نتایج این آزمون نشان داد که از ۲۰ نمونه سوسیس و کالباس ۱۸ مورد با استانداردهای سلامت مطابقت نداشتند.



شارژ سریع موبایل