سمیه قاسمی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

برنج بالدو (Baldo) گونه ای برنج دانه درشت و بی بو است که دارای ظاهری شیشه ای و مات می باشد. بعد از پخت، دانه های آن واضح و قابل تشخیص و جدا سازی هستند، بسیار نرم است و به خاطر ظرفیت بالای جذب آب نسبت به دیگر برنج ها، به عنوان برنجی موثر در تهیه غذا ها ترجیح داده می شود.

در شرایط آب و هوایی آناتولی یک بار در سال می توان برنج بالدو را برداشت کرد که در میان ارقام برنج شناخته شده ترین و پرمصرف ترین نوع برنج می باشد. برنج بالدو نسبت به برنج باسماتی دارای دانه هایی چاق تر است و حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و پروتئین می باشد.

 

برنج بالدو در چه مناطقی و در چه فصولی رشد می کند؟

در تالاب ها و حوضچه هایی که دارای آب و هوایی معتدل هستند، کشاورزی این نوع برنج انجام می شود. زیرا برای داشتن محصولی مرغوب، نیازمند مقدار زیادی آب می باشد.

برداشت این نوع برنج، نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه و میزان بارش ها، در اواخر شهریور و اوایل پاییز انجام می شود. تولید برنج بالدو، به دلیل شرایط فصلی و کاهش نزولات جوی طی مدت چند سال اخیر، کاهش چشم گیری نشان می دهد و سبب می گردد. این برنج از مناطقی مانند ایالات متحده، مصر و استرالیا وارد شود.

 

برنج بالدو چگونه مصرف می شود؟

برنج بالدو در بسیاری از غذاهایی که با برنج ساخته می شود، استفاده می گردد و با گوشت، گوجه فرنگی، ماهی یا با مقادیری از روغن زیتون می توان غذاهای لذیذی برای همراهی با این برنج، پخت.

برنج بالدو را تقریبا کنار هر غذایی میتوان مصرف کرد. به خصوص غذاهای گوشتی، با ماست و خیار یا سالاد می توان این برنج را میل کرد. از آرد برنج بالدو در صنعت شیرینی سازی نیز استفاده می شود.



ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج بالدو چیست؟

بخش قابل توجهی از جمعیت جهان نیمی از نیازهای کالری روزانه خود را از برنج دریافت می نمایند و این غذا بخشی ضروری از غذاهای پر مصرف کشور ما است. برنج بالدو با داشتن مزه ای دلچسب و مواد غذایی مقوی، دارای ویژگی های مشابه با انواع برنج های دیگر است.

این برنج دارای پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فسفر، آهن، عنصر کلسیم و همچنین B1، B2، ویتامین B3 و حاوی سطوح پایین ویتامین C و ویتامین A است. همچنین میزبان هشت نوع اسید آمینه ی مختلف است که در توسعه عضلانی بدن موثر می باشد.

 

برنج بالدو چگونه ذخیره و نگهداری می شود؟

برنج بالدو باید در محیطی به دور از بو ذخیره و نگهداری شود. توصیه می شود به دور از تابش نور خورشید و رطوبت و در دمایی نزدیک به 18 درجه سانتی گراد، در کیسه هایی پارچه ای حفظ گردد.



شارژ سریع موبایل