مهدی خاکپور چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

افزایش میزان متابولیسم یک فرایند گام به گام است. در طول ورزش میزان متابولیسم شما به طور موقتی بالا می‌رود اما به منظور افزایش طولانی مدت متابولیسم باید متابولیسم پایه و متابولیسم زمان استراحت خود را بالا ببرید. اگر در زمینه چگونگی افزایش متابولیسم دچار شک و تردید شده‌اید پس با ما همراه باشید.

 

رژیم غذایی سالم

صبحانه بخورید: اصطلاح "قدرت صبحانه" یک شوخی نیست. با خوردن یک صبحانه سرشار از مواد مغذی شما متابولیسم خود را در اول صبح شروع خواهید کرد. در صبح، متابولیسم بدن کند شده و برای جبران این قضیه شما باید غذا بخورید.

همچنین متابویسم بدن در طول روز به طور طبیعی کند می‌شود، پس منابع انرژی که شما در صبحانه میل می‌کنید مهم هستند. شما می‌بایست منابع ذخیره انرژی بدن برای طول روز را با صرف صبحانه، غذایی که موجب انباشت چربی در ناحیه شکم نشود، پر کنید. مواد مغذی مختلف که می‌توانند در وعده صبحانه صرف و باعث بالا بردن انرژی بدن ‌شوند را شناسایی کنید.

 

کالری بدن را محدود نکنید: اگر برای کاهش وزن تلاش می‌کنید، این نکته را مد نظر قرار دهید که نخوردن غذا موجب کند شدن متابولیسم برای ذخیره انرژی بدن می‌شود. کند شدن متابولیسم موجب کاهش وزن کندتر و دیرتر می‌شود. این مهم است که شما چه چیزی بخورید.

 

پروتئین بیشتری بخورید: غذاهای غنی از پروتئین انرژی بیشتری برای هضم و جذب نسبت به چربی و کربوهیدرات لازم دارد، این یعنی افزایش در متابولیسم بدن. از میان وعده‌های پروتئینی برای افزایش متابولیسم بهره ببرید.

 

آب کافی بنوشید: مصرف آب کافی یک راه ساده برای سرعت بخشیدن به فرایند هضم و کالری سوزی بیشتر است. نسبت به مقدار توصیه شده روزانه ، مقدار بیشتری آب در طول روز مصرف کنید.

 

خواب کافی داشته باشیدبه گفته محققان فقدان خواب کافی موجب کند شدن متابولیسم بدن می‌شود. پس با رعایت زمان کافی خواب حداقل روزانه ۷ ساعت متابولیسم بدن خود را تنظیم کنید.

 

چای سبز بنوشید: چای سبز نه تنها غنی از آنتی اکسیدان است بلکه موجب سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن می‌شود. همچنین چای سبز خالی از انرژی است.

 

ورزش

حجم عضلانی خود را بالا ببریدتمرینات با وزنه موجب افزایش حجم عضلانی می‌شود و عضلات نست به چربی کالری بیشتری می‌سوزانند. افزایش حجم عضلانی بدن نه تنها موجب داشتن بدنی خوش فرم و زیبا می‌شود بلکه باعث افزایش دائمی متابولیسم بدن حتی در هنگام استراحت و خواب می‌شود. بدن‌های عضلانی روزانه بین ۱۵ الی ۳۰ کالری در روز بدون انجام فعالیت ورزشی انرژی مصرف می‌کنند.

 

ورزش هوازی انجام دهید: پیاده‌روی کوتاه، رقص یا هر حالت دیگری از ورزش هوازی، نه تنها موجب کالری سوزی هنگام تمرین می‌شوند بلکه باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن حتی چند ساعت بعد از ورزش می‌شوند.

 

فعالیت روزانه خود را افزایش دهید: با تغییرات کوچک در برنامه روزانه خود، مصرف انرژی را در طول روز بالا ببرید. به طور مثال کمتر از وسایل نقلیه یا به جای آسانسور از راه پله استفاده کنید. انرژی که برای چنین فعالیت‌هایی هزینه می‌شود معمولاً از چربی به دست می‌آید همچنین از افت متابولیسم بدن در زمان بی فعالیتی جلوگیری می‌کند.

 

نکته پایانی

اگر توجه کرده باشید نیازی نیست حتماً یک کار خارق العاده انجام دهید، مقوله کاهش وزن هم همینطور است، کافیست چند نکته مهم را رعایت کنید، درست و سالم غذا بخورید و سبک زندگی درستی را نیز داشته باشید.



شارژ سریع موبایل