ندا نیک روش پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵

تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام‌ مرتضی آقاتهرانی با عنوان «تنهای تنها؛ مقتل وتر الموتور» از سوی نشر «برادر شهیدم»، ناشر اختصاصی آثار وی، در دست چاپ قرار دارد. آقاتهرانی در جدیدترین اثر خود که همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام روانه بازار کتاب خواهد شد، به سراغ مقتل‌نویسی رفته و مقتلی خاص حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به رشته تحریر درآورده است.

وی که پیش از این کتاب «یاران شیدای حسین بن علی علیه‌السلام» را در کارنامه خود داشت و با استقبال مخاطبان مواجه شده بود، این‌بار با هدف احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا، در یک اثر متفاوت و مستند از نظر منابع، نیمروزی از حیات حسین بن علی علیه‌السلام – از صبح عاشورا تا لحظه شهادت – را روایت می‌کنند. آقاتهرانی در مقدمه کتاب، انگیزه اصلی خود را برای نگارش تازه‌ترین اثر خود، احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا عنوان می‌کند و مخاطب اصلی این اثر، روحانیون، مبلغان دینی و مداحان اهل بیت علیهم‌السلام هستند که می‌توانند با تکیه بر یک متن مستند، این سنت حسنه را احیا کنند.

از نظر ظاهری نیز این کتاب در راستای سهولت این امر طراحی شده است.نشر برادر شهیدم، به عنوان ناشر اختصاصی آثار آقاتهرانی درصدد است تا آثار ایشان را به صورت مجموعه آثار در اختیار علاقمندان قرار دهد که در این راستا، کتاب «تنهای تنها» اولین عنوان از این مجموعه است که در دهه اول محرم امسال در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.علاقمندان می توانند آثار این نویسنده را از انتشارات عماد فردا تهیه کنند.

 

همگام با حسین(ع)

کتاب «همگام با حسین(ع)» تألیف اسد حیدر با ترجمه محمدباقر ذوالقدر با موضوع واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.حادثه عاشورا منبعی عظیم برای عبرت‌گیری انسان‌های آزاده‌ای است که فارغ از تمام دلبستگی‌ها و دنیاخواهی‌ها به عشق حق و حقیقت و تنها برای خدا حرکت می‌کنند. کربلا حادثه‌ای است که در زمان واقع شده است؛ اما چنان روح الهی است که در کالبد مادی انسان دمیده شده است.نویسنده این اثر که از محققان و خطیبان کتاب شناس و سرشناس عراق است سعی کرده گوشه‌ای از حقایق الهی این واقعه عظیم را برای خوانندگان بازگو و عطش روح و روان انسان‌های پاک سرشت را سیراب گرداند.این کتاب قبل از آنکه یک پژوهش تمام عیار و همه جانبه در خصوص زندگی و قیام امام حسین(ع) باشد، نگاهی روایت‌گونه و گذرا به فرازهای اصلی حیات و مبارزات امام حسین(ع) با تأمل بیشتر در حوادث منتهی به شهادت آن حضرت است.

نویسنده تلاش کرده تا در اثنای روایت خویش، بر ابهامات و احیاناً غرض‌ورزی‌ها در نقل‌های تاریخی نگاهی محققانه بیاندازد.حادثه عاشورا منبعی عظیم برای عبرت‌گیری انسان‌های آزاده‌ای است که فارغ از تمام دلبستگی‌ها و دنیاخواهی‌ها به عشق حق و حقیقت و تنها برای خدا حرکت می‌کنند. کربلا حادثه‌ای است که در زمان واقع شده است؛ اما چنان روح الهی است که در کالبد مادی انسان دمیده شده است.اسد حیدر با توجه به شناخت عمیقی که دارد در معرفی بافت اجتماعی و ساختار سیاسی شهر کوفه و گرایش‌های قومی، مذهبی و سیاسی موجود در آن، بررسی دقیقی صورت داده است که به فهم درست علت موضع‌گیری‌های چندگانه و رفتار پیش بینی ناپذیر مردم کوفه کمک می‌کند.

بخش عمده منابع مورد استفاده برای تدوین این کتاب، مدارک اهل سنت و نقل های تاریخی مورخان سنی است که این امر هرچند از آن جهت که مبتنی بر حداقل‌های مورد قبول دانشمندان سنی در مورد واقعه‌ای که نقل‌ها بین شیعه و سنی در آن بسیار مورد اختلاف و متفاوت است، ارزش خاص خود را دارد و آن را اثری اسلامی و نه صرفاً شیعی بدل کرده است؛ از این رو می‌تواند در جهان اسلام مخاطبان بیشتری داشته باشد.کتاب «همگام با حسین(ع)» نگاهی نهضتی، سیاسی و اجتماعی به مسئله دارد و آنچنان که نویسنده خود بدان اعتراف کرده است، از ذکر فجایع دردناک و وقایع تکان دهنده واقعه عاشورا و به ویژه حوادث و مصائب اهل بیت(ع) پس از عاشورا ـ جز مواردی محدود و گذرا ـ اجتناب کرده است.

از این رو شرح گوشه‌هایی از آن حوادث آنچنان که در این کتاب آمده است، به هیچ وجه از عظمت حادثه و عمق فاجعه و نامردمی‌ها و ددمنشی‌هایی که بر خاندان پیامبر(ص) گذشته است، نمی‌کاهد.این اثر ارزشمند هرچند در مقطع تاریخی خود، به ویژه در محل نگارش و نشر آن یعنی در کشور عراق، در نوع خود اثری کم نظیر بوده است، لکن به حمدالله در کشور ما، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گشوده شدن فضای سیاسی و فرهنگی در جامعه، زمینه مطالعه و پژوهش‌های عالمانه در خصوص عاشورا و امام حسین(ع) فراهم آمده است و آثاری ارزشمند خلق گردیده است.

این کتاب متنی تاریخی و مملو از اشارات و نکات دینی است و ترجمه آزاد و مفهومی آن می‌توانست به روانی و زیبایی ادبی آن کمک کند، لکن این شیوه ترجمه از اعتبار و اتقان مفهوم و محتوای آن می‌کاست؛ از این رو مترجم تلاش کرده تا عین عبارت را با همه دشواری‌ها؛ به فارسی برگرداند که این امر بر جذابیت بیشتر کتاب و اعتبار آن افزوده است.کتاب «همگام با حسین(ع)» در یازده فصل تدوین شده است که شامل پرتوی از زندگی امام حسین(ع)، درآمد، ولایت عهدی یزید، آغاز مبارزه، مسلم بن عقیل، حرکت به سوی عراق، محاصره، در انتظار جنگ، طالبیون، شهادت، پس از شهادت و زینب کبری در پایان سفر است.

این کتاب همچنین در هفتمین دوره کتاب سال ولایت در سال 84 در بخش ترجمه به عنوان کتاب در خور تشویق مورد تقدیر آیت‌الله جعفر سبحانی، سیدجعفر شهیدی و سید جعفر سیدان قرار گرفته است و حجت‌الاسلام رسول جعفریان نیز بر آن مقدمه‌ای نگاشته است.چاپ سوم کتاب «همگام با حسین(ع)» با طراحی جلد جدید در 332 صفحه با قیمت 120000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در آستانه ماه محرم در اختیار علاقمندان و ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع) و محققان و پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است.

 

کتاب پیرغلامان حسینی رونمایی

نخستین کتاب پیرغلامان حسینی با موضوع مدیحه و مدیحه سرایی اهل بیت (ع)، کنگره ها، تاریخ و نقد رونمایی شد. این اثر به قلم مجید طاهری در قالب روایت و نقد مداحی چاپ و منتشر شده است.کتاب پیرغلامان حسینی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان در 456 صفحه به همراه عکس برخی از مداحان و آیین های مختلف مذهبی منتشر شد.

در مقدمه این اثر در قالب اهداف انتشار کتاب آمده است نمایش قوت و ضعف های مداحی، گستره بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه های گوناگون به مداحان و ضرورت برپایی همایش پیرغلامان از جمله مطالبی است که در صفحه 16 این کتاب به چاپ رسیده است.

 

نسخه الکترونیک کتاب «آفتاب در مصاف»

انتشارات انقلاب اسلامی به مناسبت ماه سوگواری سالار شهیدان ابا‌‌عبد‌الله الحسین‌(علیه‌السلام) نسخه الکترونیک کتاب «آفتاب در مصاف» را منتشر کرد.با نزدیک شدن به ماه محرم پایگاه انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظّم رهبری نسخه الکترونیکی کتاب «آفتاب در مصاف» را جهت دانلود در دسترس علاقه‏مندان قرار داد.کتاب «آفتاب در مصاف» علل و ابعاد حادثه‌ی عاشورا بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که تا کنون سه بار تجدید چاپ شده است.

این کتاب در 722 صفحه تدوین شده است و شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب مقام معظّم رهبری از سال 1357 تا 1390 درباره‌ وجود مقدّس امام حسین‌(علیه‌السلام)، و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال 61 هجری قمری می‏باشد. امام‎حسین، عاشورا، یاران عاشورا، دشمنان عاشورا، زیارات و ادعیه از جمله بخش‏های این کتاب است.این کتاب که بر اساس سیر زمانی بیانات معظّمٌ‌له تدوین شده، می‏تواند به عنوان یک کتاب مرجع مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار گیرد. بهره‌گیری از فهرست تفضیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه آیات، نمایه روایات، نمایه کلمات بزرگان و کتابنامه جامع و همچنین ارائه مستندات کتاب در قالب لوح فشرده به همراه کتاب از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.



شارژ سریع موبایل