سارا قاسمی يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰

کتاب «تخریب زیارتگاه‌های اسلامی در کشورهای عربی (عراق، سوریه، تونس و لیبی)» تألیف احمد خامه یار منتشر شد.

کتاب «تخریب زیارتگاه‌های اسلامی در کشورهای عربی (عراق، سوریه، تونس و لیبی)» تألیف احمد خامه یار، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت، از جمله آثار منتشر شده توسط «کنگره بین المللی جریانهای افراطی و تکفیری در جهان اسلام (قم-آذر 1393)» است.

این کتاب به مناسبت برگزاری «کنگره بین المللی جریانهای افراطی و تکفیری در جهان اسلام» به سفارش این کنگره تهیه شده است. نویسنده در این اثر به معرفی و بررسی زیارتگاه‌هایی که جریان‌های سلفی ـ تکفیری در یک دهه اخیر در کشورهای عربی تخریب کرده‌اند، پرداخته است. با توجه به گستردگی دامنه کشورهای اسلامی و عربی که تکفیری‌ها در آنها دست به تخریب زیارتگاه‌ها و مقدسات دینی مسلمانان زده‌اند، در این پژوهش تنها چهار کشور عراق، سوریه، تونس و لیبی را، که بیشترین تخریب‌ها در آنها رخ داده، مورد بررسی قرار گرفته است.

تلاش نگارنده بر این بوده است که حتی‌الامکان اطلاعات مربوط به زیارتگاه‌های تخریب شده نظیر موقعیت جغرافیای دقیق و محل وقوع آنها و مختصری از تاریخچه و معماری آنها را گردآوری و شخصیت مدفون در آنها را معرفی کند. اما متأسفانه به علت فقدان تحقیقات و پژوهش‌های کافی درباره زیارتگاه‌های بیشتر سرزمین‌های اسلامی، نگارنده موفق به دریافت اطلاعات تفصیلی مربوط به تعدادی از زیارتگاه‌های معرفی شده، نشده است.

در این اثر لااقل 150 زیارتگاه در چهار کشور فوق معرفی شده است که مورد اهانت و تجاوز سلفی‌های تکفیری قرار گرفته‌اند. در سه کشور سوریه، تونس و لیبی، تخریب زیارتگاه‌ها پس از شورش‌های مردمی که به سقوط نظام‌های استبدادی دو کشور تونس و لیبی منجر شد، آغاز شد. اما در کشور عراق، تخریب زیارتگاه‌ها از سال 2004 میلادی ـ یک سال پس از سقوط نظام بعثی این کشور توسط آمریکا ـ آغاز شد. استان‌های شمالی این کشور نیز در پی تصرف آن از سوی گروه تروریستی «داعِش» در سال 2014، موج جدیدی از تخریب زیارتگاه‌ها و آثار اسلامی را شاهد بوده است. نویسنده در مقدمه این کتاب بیان داشته: با توجه به تحویل متن نهایی کتاب به کنگره در هفته‌های نخستینِ روی کار آمدن داعش و لزوم آماده‌سازی هرچه سریع‌تر کتاب، امکان به روزرسانی آن فراهم نشد و نگارنده امیدوار است در ویرایش و چاپ بعدی کتاب، اطلاعات زیارتگاه‌های تخریب شده جدید را نیز به آن بیفزاید.

گفتنی است هم‌زمان با انتشار اصل فارسی این اثر، ترجمه عربی آن نیز با عنوان «هدم المزارات الاسلامیة فی البلدان العربیة» منتشر شده است و رونمایی از این کتاب‌ها در اختتامیه کنگره مورد نظر صورت گرفت.

این کتاب توسط انتشارات دارالإعلام لمدرسة أهل البیت(علیهم السلام) منتشر شده است.

 

«سیری در عتبات و اماکن مقدسه»

کتاب «سیری در عتبات و اماکن مقدسه» مجموعه‌ای نسبتاً مفصل از موضوعات مرتبط با «اماکن مقدسه عراق» است، که به تازگی از سوی نشر «دلیل ما» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

از آنجا که «محمدعلی بن عبدالصمد الفاضل» نویسنده کتاب «سیری در عتبات و اماکن مقدسه» بیش از 20 سال در عراق زندگی کرده و در سفرهای مکرر به آنجا مراجعه کرده است، به بسیاری از نکات جزئی و تاریخی مربوط به آنجا اشاراتی بدیع دارد.

کتاب با نگاهی گذرا به محدوده جغرافیایی عراق آغاز شده و سپس سایر شهرها را معرفی کرده و تاریخ و جغرافیای اماکن و اتفاقات مربوط به هر یک را به صورت جزء به جزء بررسی کرده است که از جمله آن می‌توان به «تاریخ حاکمان شهرها»، «تاریخ زندگی هر یک از امامان مدفون در شهرها»، «فضایل آن بزرگواران»، معرفی «اصحاب مدفون» و مختصری از زندگینامه آنها، تاریخ اتفاقات در مورد اماکن مقدسه به طور مثال «علل اختفای قبر امیرالمومنین(ع)» یا «علل تخریب بارگاه امام حسین (ع)» و «معجزات اتفاق افتاده در اماکن مختلف»، اشاره کرد.

اهم موضوعات مطرح شده در کتاب «سیری در عتبات و اماکن مقدسه» شامل، «تاریخ زندگی امیرالمومنین (ع) و جنگ‌های آن حضرت»، «کیفیت دفن و قبر مقدس امیرالمومنین (ع)»، «تاریخ بنای حرم آن حضرت»، «اماکن دیگر در نجف»، «تاریخچه کوفه و مسجد کوفه و سایر بقاع متبرکه در آنجا»، «تاریخچه حوزه علمیه نجف»، «شهر حله و معجزات امیرالمومنین (ع) در آنجا»، «معرفی سایر مراقد مطهر در حله»، «جغرافیای کربلا و مسیر امام حسین (ع)»، «برخی فضایل امام حسین (ع)»، «اتفاقات کربلا تا شهادت حضرت»، «اماکن دیگر کربلا، کاظمین و زندگانی دو امام مدفون در آنجا»، «بغداد و تاریخ آن به همراه مساجد و معرفی قبور مدفونین در آن»، «قبر سلمان فارسی و شرح احوال مدائن و طاق کسری» و «سامرا و علت حضور معتصم عباسی در آنجا به همراه زندگانی امامان عسگریین»، است.

از امتیازات و ویژگی کتاب «سیری در عتبات و اماکن مقدسه» نیز می‌توان به توضیحاتی ارزشمند درباره امام زمان (ع) و ولادت ایشان، مسکن آن حضرت، سرداب مقدس و غیره اشاره کرد، همچنین متن ساده و ادبیات روان از دیگر امتیازات ویژه این کتاب به شمار می‌رود.

انتشارات «دلیل ما» کتاب «سیری در عتبات و اماکن مقدسه عراق» را در 512 صفحه و با قیمت 28000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.



شارژ سریع موبایل