سارا قاسمی جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

روزنامه انگلیسی زبان «تلگراف» در گزارشی برترین رمان‌ها و کتاب‌های علمی تخیلی سال 2014 میلادی را معرفی کرد.

 

«یک دختر یک چیز نیمه شکل یافته است» نوشته «ایمیر مک‌براید»

 

این رمان که 9 سال هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نشد، به محض انتشار برنده جایزه 10 هزار پوندی گلداسمیت شد.

 

«یک دختر یک چیز نیمه شکل یافته است» داستان رابطه یک دختر با برادر عقب‌افتاده‌اش است که در یک حادثه مغزش آسیب دیده است. برخی منتقدان ادبی «مک‌براید» را یک نابغه معرفی کرده‌اند.

 

«شوک سقوط» نوشته «ناتان فیلر»

 

برترین رمان های علمی تخیلی سال ۲۰۱۴

 

این رمان 310 صفحه توسط انتشارات معتبر «هارپر کولینز» منتشر شده و تاکنون برنده چند جایزه از جمله جایزه ادبی کوستا بوک شده است.

 

«شوک سقوط» داستان روابط میان اعضاء یک خانواده قبل و بعد از حادثه دلخراش مرگ پسر 19 ساله خانواده «سایمون» است که به گفته منتقدان ادبی به روش فوق‌‌العاده زیبایی به رشته تحریر درآمده است.

 

«دروغ» نوشته «هلن دانمور»

 

برترین رمان های علمی تخیلی سال ۲۰۱۴

 

داستان رمان «دروغ» چیزی میان یک داستان روحی و تحقیق درباره یک آسیب روانی در جنگ است.

این رمان روایت بخشی از دنیای جهنمی یک سرباز کهنه‌کار جنگ جهانی اول است.

 

«میهمان شب» نوشته «فیونا مک‌فارلین»

 

این رمان 288 صفحه‌ای داستان زنی به راث است که به همراه همسرش «هری» در هنگام بازنشستگی به خانه‌‌ای دورافتاده نقل مکان می‌کنند ولی پس از مرگ هری، راث تنها و بی‌کس می‌ماند و تنها هم‌خانه‌اش یک گربه،صداهایی آرام در نیمه شب و ببری است که گاهی در خانه قدم می‌زند.

 

«خانم همینگوی» نوشته «نائومی وود»

 

این رمان 336 صفحه‌ای توسط انتشارات «پیکادور» منتشر شده است. به گفته منتقد ادبی روزنامه انگلیسی زبان تلگراف، «خانم همینگوی» یک رمان فوق‌العاده درباره «همینگوی»، نویسنده مشهور و همسرش است که عاشقانه او را می‌پرستد.

 

«نزاع زمان» نوشته «دیوید گروس‌مان»

 

برترین رمان های علمی تخیلی سال ۲۰۱۴

 

«دیوید گروس‌مان»، نویسنده اسرائیلی منتقد بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی کتاب «نزاع زمان» را پس از یک سکوت 5 ساله درباره غم از دست دادن پسرش در جنگ اسرائیل و لبنان در سال 2006 بین سال‌های 2009 تا 2011 میلادی می‌نویسد.

 

او در این کتاب در خلاء سیاسی و تاریخی، پیچیدگی عشق و از دست‌ دادن را روایت می‌کند.

 

گروس‌‌مان 60 ساله در رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و مقالات خود به کنکاش درباره هویت زادگاهش پرداخته و همواره با نگاهی انتقاد آمیز به درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها پرداخته است. رمان‌های «لبخند بره»، «واژه عشق» و «باد زرد» از جمله آثار بلند داستانی وی به شمار می‌آیند.

 

او در سال 2010 میلادی از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکورت برنده جایزه 25 هزار یورویی صلح شد.

 

این نویسنده اسرائیلی در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شدت معترض بوده و در این‌باره می‌گوید: «اسراییل پس از روشن شدن حجم کشتار و ویرانی‌ها در برابر چشمان همه، آن وقت خواهد فهمید یک چیز اشتباه و غیر اخلاقی و غیر حکیمانه از ازل و ابد در رفتار ما وجود دارد که هر بار پشت سر هم به آتشی دامن می‌زنیم، دامن خود ما را نیز می‌گیرد.پس از کنار رفتن دود و غبار رنگین از اظهارات سیاستمداران درباره پیروزی‌های قاطع، آن وقت دستاوردهای واقعی روشن می‌شود».

 

«اسراییل تصور می‌کرد که غزه می‌تواند بیماری ناشی از جنگ لبنان را شفا دهد؛ اما جنگ غزه برای اسراییل داروی شفا را به دنبال نیاورد، بلکه عمق دامی که در آن گرفتار شد را روشن کرد و شاید وقتی برسد که از کسانی که گاه به گاه اسراییلی‌ها را به شور و حماسه و استفاده از قدرت تشویق می‌کنند، بازخواست کرد»



شارژ سریع موبایل