ندا نیک روش شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

تحقیقات نشان می‌دهد شادی ارتباط مستقیمی با اموال و دارایی‌های مادی ندارد بلکه دیدگاهی که در مورد زندگی‌تان دارید و کیفیت روابطتان تاثیر بسیار زیادی در شیوه رضایت و شادمانی تان دارد. در این مقاله تکنیک‌هایی برای شادبودن در نظر گرفته‌ایم که خواندن آن برای داشتن روحیه‌ای شاد کمک زیادی به شما می‌کند.

1. خوش‌بین باشید

در سال 1970 میلادی محققان عده‌ای را که در یک مسابقه بخت‌آزمایی برنده شده بودند تحت‌بررسی قرار دادند و متوجه شدند این گروه از افراد بعد از گذشت یک‌سال به اندازه سال قبل شاد نبودند.

در واقع همه انسان‌ها در یک سطحی از شادی هستند و اتفاقاتی که درجه شادی آنها را بالا یا پایین می‌برد موقتی و کوتاه است و در اصل آنچه از شادی باقی می‌ماند همان باور درونی است که اغلب در مورد ش داریم.

بعضی افراد سطح شادی بسیار بالایی دارند و عده‌ای در سطح پایینی از شادی هستند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت تفکر و فلسفه شما در مورد زندگی در سطح شادی‌تان تاثیر مستقیمی دارد.
 

2. فهرستی از شادی بخش ها ایجاد کنید

هنگام شب تمام جزییاتی را که در طول روز باعث شادی‌تان شده فهرست کنید حتی اگر کوچک و پیش‌پا افتاده باشند. مثلا اگر در طول روز در یک مسیر بدون ترافیک رانندگی کردید آن را از قلم نیندازید یا ممکن است در محل کار همکارتان جمله طنزی به زبان آورده باشد و یادآوری‌اش شما را بخنداند، ممکن است صبحانه لذیذی خورده باشید و... وقتی در انتهای روز این مسائل جزیی اما شادی‌آور را مرور می‌کنید خواه‌ناخواه حس مثبت و انرژی‌زایی سراغتان می‌آید که باعث افزایش شادتان می‌شود.

3. شکرگزار باشید

وقتی برای کوچک‌ترین داشته‌هایتان از خداوند تشکر می‌کنید و آن را به زبان می‌آورید شاید باعث خندیدنتان نشود اما حس آرامشی به شما می‌بخشد که باعث افزایش روزی‌تان در زندگی می‌شود. شکرگزار نعمت‌های خداوند باشید تا شادی را وارد زندگی‌تان کنید.

4. بدتر هم وجوددارد

گاهی اوقات مقایسه کردن شما را از افکار منفی و افسردگی خلاص می‌کند. مطمئنا اطراف?تان افرادی هستند که موقعیت شغلی و مالی کمتری از شما دارند یا درگیر یک بیماری سخت هستند. به خودتان بگویید اگر در این شرایط بودید چه کاری انجام می‌دادید؟

یقینا بسیار ناراحت بودید اما حالا در چنین وضعی نیستید و به همین دلیل می‌توانید مثبت‌تر به زندگی‌تان بپردازید.

5. خودتان را دوست بدارید

اینکه چه ویژگی‌های اخلاقی‌ای دارید و چه نوع رفتاری مقبول دیگران است یا نیست، اهمیت ندارد بلکه مهم این است که شما تا چه اندازه به خودتان باور دارید و اینکه ظاهرتان را با هر شکل و شمایلی که باشد، پذیرفته‌اید به نکات منفی و گاه اشتباهایتان به‌عنوان یک عذاب نگاه نکنید بلکه آن را جزیی از انسان بودن و وجود امکان خطا و اشتباه به حساب بیاورید.

6. پول هم مهم است

شاید داشتن مبلغ زیادی پول و ثروت نتواند شادمانی بادوامی برایتان بیاورد اما بدون پول کافی هم زندگی شادی نخواهید داشت چون بسیاری از نیازهای اولیه‌تان مانند نیاز به غذا و خوراک و پوشاک و مسکن بی‌جواب باقی می‌ماند و در این شرایط دیگر انسان شادی نخواهید بود.

همواره مبلغی را به‌عنوان پس‌انداز ذخیره کنید و با پشتکار و تلاش برای فراهم کردن نیازهای زندگی‌تان بکوشید.

7. به مکان‌های مذهبی بروید

دانشگاه‌ هاروارد در سال 2010 میلادی تحقیقی انجام داد که نتیجه جالبی را به دنبال داشت. این تحقیق نشان داد کسانی که برای عبادت به مکان‌های مذهبی می‌روند نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند انسان‌های شادتری هستند.

علاوه بر عبادت، آَشنایی با افراد جدید و ارتباط با دیگران در چنین فضاهایی باعث ایجاد روحیه شادمانی در افراد می‌شود و انرژی آنها را همیشه در سطح ثابت و خوبی قرار می‌دهد.



شارژ سریع موبایل