سمانه ربانی چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰

 اندیشه ها و آثار حضرت امام، هنوز و همچنان راهگشا و قابل استفاده است. چنانکه می بینیم همه گروه های فعال موجود، به مناسبت های مختلف از بیانات ایشان استفاده می کنند.

در عین حال، جوان های امروزی هم از قالب های جدیدی استفاده می کنند که در ظاهر چندان سازگاری با این سخنان و رهنمودهای ارزشمند ندارد اما این فقط «ظاهر» ماجراست؛ کافی است این پوسته ظاهری را به کناری بزنیم و دوباره به سراغ این مجموعه حکمت آمیز برویم تا ببینیم که سخنان و نوشته های آن بزرگ با چه قابلیت شگفت انگیزی می تواند در هر قالب امروزی ریخته شود و مورد استفاده قرار گیرد. 

ما اینجا تلاش کرده ایم تا نمونه هایی از این امروزی سازی را انجام دهیم و راه را برای این تغییر قالب هموار سازیم. برای این کار، ما با جستجو در میان آثار حضرت امام (بویژه «صحیفه») به دنبال موضوعات روز گشتیم و سپس برای هر گزیده ای از سخنان آن حضرت، هشتگ هایی متناسب انتخاب کردیم. تذکر این نکته ضروری است که مواردی که از جلد ششم «صحیفه امام» به قبل انتخاب شده اند، مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 هستند.

 

اندیشه‌های امام‌خمینی در قالب‌های امروزی

 

چیزی شبیه استاتوس

 
کتاب های خلاصه شده
 
آثار حضرت امام سه دسته هستند: آنهایی که با زبان حوزوی نوشته شدند (کتاب های فقهی)؛ دسته دوم پیام های مکتوب حضرت امام است که با لحنی حماسی نوشته شده و مخاطب آن، جوان ها هستند (پیام های معروفی مثل قبول قطعنامه یا وصیتنامه در این دسته هستند)؛ گروه سوم هم سخنرانی های عمومی حضرت امام (ره) است که با لحنی ساده و طوری که عامی ترین افراد هم بتوانند منظور حرف را بگیرند ادا می شد. طبیعتا دسته دوم بهترین نمونه ها را برای انتخاب و پست گذاشتن در فیس بوک یا جی پلاس به دست می دهد اما دو گروه دیگر را هم باید خواند.
 
موضوعات فرهنگی
 
* ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم؛ ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم؛ ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. (صحیفه امام، ج 6، ص 15)
 
#سینما#فحشا#رادیوتلویزیون

 
* چه کار داریم ما با سینما؟ اگر اخلاقی باشد، اگر آزادی باشد، اگر برای تربیت جوان های ما باشد، خب این هم یک راه تربیت است. این هم مثل یک معلم خانه، مثل مدرسه می ماند. (صحیفه امام، ج 4، ص 35)
 
#سینما#آزادی#جوان#تربیت#معلم

 
* مجله نویسی آسان است ولی مجله صحیح نوشتن مشکل است. چهار عکس، چهار مقاله و چهار شعر و چهارتا فکاهی، این آسان است تخصص نمی خواهد. باید مجله راه بیندازید که وقتی جوان ها باز می کنندش کل و صورت و عکس های مجله و تیترهای مجله طوری باشد مقابل آنکه 50 سال ما را به نابودی کشید. (صحیفه امام، ج 14، ص 500)
 
#همشهری_جوان#روزنامه نگاری

 
* از جمله چیزهایی که محتمل است توطئه باشد برای تضعیف دولت اسلامی، مطالبی است که در بین ملت پخش می شود و در رسانه ها تعقیب می شود و از دولت انتقادهای غیرصحیح می شود و کوشش می شود دولت را در نظر مردم بد جلوه دهند. دوستان از توطئه غافل و دشمنان در کمین هستند. من نمی گویم دولت صددرصد موفق است، لکن می گویم خدمتگزار است و کوشش دارد انجام خدمت نماید. امام خمینی (ره)، (صحیفه نور، جلد 19، ص 204)
 
#انتقاد#دولت
 
 
اندیشه‌های امام‌خمینی در قالب‌های امروزی
 
* رادیوتلویزیون از تمام رسانه هایی که هست، حساس تر است. رادیوتلویزیون می تواند یک مملکت را اصلاح کند و می تواند به فساد بکشد. این را نه روزنامه می تواند، نه سینما می تواند، نه تئاتر می تواند، نه تبلیغات لفظی که در منابر است می تواند. (صحیفه امام، ج 9، ص 154)
 
موضوعات اجتماعی
 
* چنانچه دست دزدها و غارتگران داخلی و خارجی کوتاه شود و برنامه های اقتصادی بر اساس نیازهای معقول و منطقی جامعه طرح ریزی و اجرا شود و نیز قوانین غیرالهی که وسیله دست سودجویان است از میان برود، مسئله ای به نام تورم برای مملکت باقی نخواهدماند. (صحیفه امام، ج 4، ص 507)
 
#تورم#گرانی#اقتصاد#تولید_ملی

 
* این جوان های ما که الان در سرتاسر کشور به جنگ می روند و در جبهه ها آنطور حماسه ها می آفرینند، تا این جوان ها هستند و ان شاءالله هستند، نمی تواند کسی به این مملکت صدمه وارد کند. (صحیفه امام، ج 18، ص 55)
 
#جوان#اعتماد

 
* ملت دلاور ایران مشکلاتی را که هر یک برای از پای درآوردن یک کشور قدرتمند کافی بود، یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و چون سدی عظیم در مقابل تبهکاران آنان ایستاده است. (صحیفه امام، ج 17، ص 480)
 
#دلاور#عزم_ملی

 
* الان یک دسته ای هستند که تأویل و تفسیر می کنند و اسلام را می خواهند بدنام کنند. اینها چون مطلع از اسلام و از برنامه های اسلام و از وضع اسلام نیستند، خودسر هر کدام هر کار دلشان می خواهد بکند. (جلد 11، ص 68)
 
#...
 
 
اندیشه‌های امام‌خمینی در قالب‌های امروزی

 
* امروز کشور مال خود شماست و مال خود ملت است و هیچ قدرتی در کشور دخالت نمی تواند بکند و دخالت خارجی ندارد. ما هیچ مستشاری دیگر نداریم، نه در ارتشمان، نه در دانشگاه کسی را داریم که بخواهد یک کاری انجام بدهد. باید ما خودمان این کشور خودمان را نگه داریم. همه ملت، همه افراد مسئول هستند، خصوصا دانشگاه مسئولیت دارد در این امور. باید دانشگاه خودش را مجهز کند برای اینکه جوان ها را بسازد. آتیه این کشور را باید از حالا شما پی ریزی کنید. ما فقط به فکر خودمان و زمان حال نباشیم. ما باید به فکر آینده کشور باشیم. (جلد 15)
 
#دانشگاه#آینده

 
* این واقعه هم از دردهایی است که ملت های اسلامی گرفتار آن شده اند که چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموکراسی است و فقط ما که گفته ایم کسی به پیغمبر اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم- توهین نکند و اجماع فقهای مسلمین فتوا می دهند، خلاف آزادی است! راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه ندهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه ها درس بخوانند یا تدریس کنند، ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند؟ امروز خداوند ما را مسئول کرده است، نباید غفلت نمود. (جلد 21 صفحه 328)
 
#حجاب#آزادی
سیاست داخلی
 
* با قدرت ملت دلاور، مقابل ضد انقلاب که تصمیم گرفته است بعضی افراد را بهانه قرار داده و علیه شما هر روز دست به اغتشاتش بزند، خواهم ایستاد. (صحیفه امام، ج 14، ص 475)
 
#دلاور#ایستادگی

 
* هی می گویند موافق اسلام نیست، اسلام چطور، خب شما که اسلام را نمی دانید با «صاد» می نویسند یا با «سین» می نویسند، شما به اسلام چه کار دارید؟ (صحیفه امام، ج 15، ص 188 و 189)
 
#جریان_انحرافی#اسلام_شناس

 
* هیچ گاه نگران مباحثات تند طلبگی در فروع و اصول فقه نبوده ام ولی نگران تقابل و تعارض جناح های مؤمن به انقلابم که مبدا منتهی به تقویت جناح رفاه طلب بی درد و نق بزن گردد. (صحیفه امام، ج 21، ص 288)
 
#نق#مناظره

 
* من همیشه میل دارم که همه طبقاتی که هستند، همه کسانی که در صحنه ها حاضر هستند، همه با هم بنشینند اصلاح کنند مسائل را. هی ننشینند آن از آن ور بخواهد او را از بین ببرد، او از آن ور بخواهد که او را از بین ببرد؛ و مسئله را به بن بست برسانند و مملکت را به بن بست. (صحیفه امام، ج 14، ص 376)
 
#مناظره#اصلاح#همدلی#

 
* از هر کدام بپرسی می گوید، خب ما انقلاب کردیم. خیال می کنند انقلاب کردیم یعنی می خواهیم هرج و مرج باشد. انقلاب که هرج و مرج نیست... هر کسی خودش سر خود نباشد که هر چه دلش بخواهد بکند. (صحیفه امام، ج 11، ص 68)
 
* هر کس از هر جا صبح بلند می شود، بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رییس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم. نه! همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید، ولو برخلاف رأی شما باشد. برای اینکه میزان اکثریت است. (صحیفه امام، ج 14، ص 377)
 
#انتخابات#دولت

 
* برای چی ما با هم اختلاف داشته باشیم، سر چی اختلاف داشته باشیم. برای چی به جان هم بریزیم، چرا ما خودمان، خودمان را از بین ببریم. باید ملت متوجه باشد که چیزهایی که اسباب اختلاف هست، اصلا ایجاد نکنیم، اشخاصی که می خواهند ایجاد اختلاف بکنند، موعظه شان کنند، نصحیت شان کنند، اگر گوش نکردند آنها را طردشان کنند، نگذارند اختلاف حاصل شود. (صحیفه نور، ج 11، ص 219)
 
#آزادی#اختلاف

 
* دزدها از قانون بدشان می آید، دیکتاتورها هم از قانون بدشان می آید لکن قانون که مال همه ملت است و برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه ملت است، باید محترم شمرده شود. (صحیفه امام، ج 14، ص 414)
 
#قانونگرایی#آرامش

 
*مطلبی است که از شیخ الرئیس بوعلی سینا نقل می کنند که گفته است من از گاو می ترسم برای اینکه اسلحه دارد، عقل ندارد. حال این ابرقدرت ها اسلحه دارند، مع الأسف عقل ندارند. (صحیفه امام، ج 11، ص 164)
 
#بوعلی_سینا#ابرقدرت#دشمن

 
* ما همه با هم باشیم، مملکت از خودتان است. همه بچه این مملکت هستید، پس چرا یکی به آن طرف می کشد، یکی به این طرف می کشد؟ آقا چرا یک دسته تبلیغ آن طرفی ها را می کند، چپی ها را می کند، یک عده |تبلیغ| راستی ها را می کند؟ مگر خودتان آدم نیستید؟ برای خودتان کار بکنید. برای این مملکت، برای این ملت، برای این بیچاره ها کار بکنید. کارشکنی لااقل نکنید، خب بنشینید تو خانه مرفه تان و تفریحات خودتان را بکنید، دیگر چرا کارشکنی می کنید. (جلد 11)
 
#وطن#وحدت#کارشکنی
 
 
چیزی شبیه توییت
 
 
140 کاراکتر طلایی
 
این، کاری است که از قدیم همه انجام می دادند و همه ما جملات قصار کوتاهی از امام را از حفظ داریم. از «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و «من ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم» تا بقیه گزین گویه های امام که سال ها ورد زبان همه بود. با اینحال، هنوز هم می شود جمله قصارهای جدید و مناسب روز پیدا کرد.
 
* غالبا فیلم هایی که خود ایرانی ها درست می کنند، به نظرم بهتر از دیگران است. مثلا فیلم «گاو» آموزنده بود. (صحیفه امام، ج 12، ص 292)
 
#فیلم#سینما#تولید_ملی

 
* سینما آموزنده است؛ اگر به دست آدم صحیح بیفتد، یک چیزی است که جوان ها وقتی بروند در آنجا چیز یاد می گیرند. (صحیفه امام، ج 10، ص 21)
 
#جوان#سینما

 
* ادعیه و قرآن و اینها همه باهمند. این عرفا و شعرا و فلاسفه همه یک مطلب می گویند. تعبیرات مختلف است. حافظ هم همان مسائل را می گوید که آنها می گویند. (تفسیر سوره حمد، ص 190)
 
#حافظ#فهم_شعر#درست_بخوانیم

 
* میزان، رأی ملت است. (صحیفه امام، ج 8، ص 173)
 
#انتخابات#کلیدواژه

 
* برای حفظ اعتدال جناح ها همیشه تذکرات تلخ و شیرینی داده ام؛ چرا که همه را فرزندان و عزیزان خود می دانم. (صحیفه امام، ج 21، ص 288)
 
#اعتدال#تذکر

 
* ما می خواهیم یک حکومتی باشد مثل حکومت اسلام که غیر از قانون هیچ چیز حکومت نکند. هیچ؛ قانون فقط حکومت بکند. (صحیفه امام، ج 4، ص 407)
 
#قانونگرایی#دولت

 
* مقصد این است که در حکومت اسلامی اسلام حکومت کند، قانون حکومت کند، اشخاص به رأی خودشان به فکر خودشان حکومت نکنند. (صحیفه امام، ج 8، ص 281)
 
* کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می کنند. اختلافات از راه قانون شکنی ها پیش می آید. (صحیفه امام، ج 14، ص 380)
 
#انحرافی#مجلس

 
* جامعه توحیدی معنای آن این نیست که هرج و مرج باشد، خودسری منافی با جامعه توحیدی است. (صحیفه امام، ج 11، ص 493)
 
 
چیزی شبیه شعرهای وبلاگی
 
 
آن دل که به یاد تو نباشد...
 
تا اسم شعر کنار نام امام خمینی (ره) بیاید، همه مان بی بروبرگرد یاد «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم....» می افتیم ولی امام در دیوانش شعرهای متنوعی دارد که اغلبشان فضای بانشاطی را صمیمانه به تصویر کشیده. رباعی، غزل، قصیده و ...های خواندنی بسیاری در دیوان هست که اینجا چندتا از برگزیده هایش را می خوانید.
 
آن دل که به یاد تو نباشد، دل نیست
قلبی که به عشقت نتپد جز گِل نیست
آن کس که ندارد به سر کوی تو، راه
از زندگی بی ثمرش حاصل نیست
 
#عاشقانه#حافظانه#مناجات

 
* جمهوری ما نشانگر اسلام است/ افکار پلید فتنه جویان، خام است
ملت به ره خویش می تازد/ صدام به دست خویش در صد دام است
 
#جناس#صدام#دشمن

 
در محل دوستان، به جز یاد تو نیست
آزاده نباشد آنکه آزاد تو نیست
شیرین لب و شیرین خط و شیرین گفتار
آن کیست که با این همه، فرهاد تو نیست؟
 
#عاشقانه#شیرین

 
افسوس که ایام جوانی بگذشت/ حالی نشد و جهان فانی بگذشت
مطلوب همه جهان نهان است، هنوز/ دیدی همه عمر در گمانی بگذشت؟
 
#جوان#پیر
 
 
اندیشه‌های امام‌خمینی در قالب‌های امروزی

 
ما را رها کنید در این رنج بی حساب
با قلب پاره پاره و با سینه ای کباب
عمری گذشت در غم هجران روی دوست
مرغم درون آتش و ماهی برون آب
حالی نشد نصیبم از این رنج و زندگی
پیری رسید غرق بطالت پس از شباب
از درس و بحث و مدرسه ام حاصلی نشد
کی می توان رسید به دریا ازین سراب
هر چه فرا گرفتم و هر چه ورق زردم
چیزی نبود غیر حجابی پس از حجاب
هان ای عزیز فصل جوانی به هوش باش
در پیری از تو هیچ نیاید به غیر خواب
این جاهلان که دعوی ارشاد می کنند
در خرقه شان به غیر «منم» تحفه ای میاب
ما عیب و نقص خویش و کمال و جمال غیر
پنهان نموده ایم چون پیری پس خضاب
دم بر نیار و دفتر بیهوده پاره کن
تا کی کلام بیهوده، گفتار ناصواب
 
#امروزنوشت#عاشقانه#سعدی#رنج
 
 
چیزی شبیه پست های وبلاگی
 
با قلب شما بازی نمی کنم
 
امام خمینی (ره) توصیه های زیادی برای جوانان دارد، توصیه هایی از سر علاقه و اعتماد جوانانی که روزگاری یاران درون گهواره های بودند، به آنها امید بست، بعدها همراه انقلابش شدند. دفاع مقدس را رقم زدند و عاشقانه امام شان را دوست داشتند. بیشتر حرف های مربوط به جوانان را در متن اصلی پرونده خواندید، اینها بخش های مرتبط با جوانان است از وصیت نامه امام (ره)، به اضافه نکته مهمی از فرمان هشت ماده ای.
 
* شما این اوراق را قبل از مرگ من نمی خوانید، ممکن است پس از من بخوانید. در آن وقت من نزد شما نیستم که بخواهم به نفع خود و جلب نظرتان برای کسب مقام و قدرتی با قلب های جوان شما بازی کنم. من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید و از خداوند غفور می خواهم شما را به راه مستقیم انسانیت هدایت کند و از گذشته ما و شما با رحمت واسعه خود بگذرد. شماها نیز در خلوت ها از خداوند همین را بخواهید، که او هادی و رحمان است.
 
* به ملت عزیز ایران توصیه می کنم نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید، همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری کنید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صِراط مستقیم پیش می آید، نهراسید که «إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» و در مشکلات دولت جمهوری اسلامی با جان و دل شریک و در رفع آنها کوشا باشید، و دولت و مجلس را از خود بدانید و چون محبوب گرامی از آن نگهداری کنید.
 
* توصیه اینجانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیون و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند، او را ارشاد و نصیحت نمایند؛ و اگر تاثیر نکرد از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می توان گرفت.

 



شارژ سریع موبایل