سارا قاسمی پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰

«پنجه در پنجه عفریت اعتیاد»

کتاب «پنجه در پنجه عفریت اعتیاد» با هدف آگاه‌سازی مسئولان دست‌اندرکار، فعالان اجتماعی، خانواده‌ها و عموم مردم به اطلاعات به‌روز نسبت به جدیدترین یافته‌های علمی و پژوهشی و آخرین آمارها و تحلیل‌ها و راهکارهای پیشگیری و مهار اعتیاد به قلم رامین ناصح از سوی کانون آینده‌نگری ایران تدوین و گردآوری شده است. این اثر، چکیده‌ای از حاصل تحقیقات نویسنده درباره معضل اعتیاد در قالب میزگرد، مقاله و مصاحبه با رسانه‌ها را دربردارد.
 
«پنجه در پنجه عفریت اعتیاد» مباحثی مانند شیوع نگران‌کننده اعتیاد در میان دانشجویان، اعتیاد، مسأله شماره یک بهداشت روانی در ایران، درباره نشر کتاب «مهار اعتیاد نیازمند عزم ملی است!»، توصیه‌های مهم به خانواده‌ها، برای پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد، ریزه‌کاری‌های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان برای خانواده‌ها، بایسته‌های پس از ترک اعتیاد و نظام سرمایه‌داری و حمایت از گستردگی اعتیاد را ارائه می کند.
 
همچنین مخاطبان در این اثر با مسائلی همچون الکلیسم؛ محصول برآورده نشدن نیاز طبیعی به تفنن و تفریح و دستاورد 10 ساله مجموعه تشکل‌های فعال در مجتمع آینده‌نگر آشنا می‌شوند.
 
در این اثر، اطلاعاتی مانند نشانی متخصصان اعصاب و روان در اهواز، نشانی مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد در خوزستان، نشانی NGOهای خیریه فعال در تهران، نشانی شعبات کنگره 60 (فعال در مبارزه با اعتیاد) و نشانی مراکز مشاوره روانشناسی خوزستان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
 
در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «عامل سیاسی را در توسعه اعتیاد نباید نادیده گرفت. هنوز قدرت‌های امپریالیستی به‌طوری که قبلا تریاک را برای ما به ارمغان آوردند، امروز به وسیله رسانه‌های تأثیرگذار خود در قالب فیلم و سریال‌های ماهواره‌ای مصرف مداوم الکل را علنا و تعمدا ترویج می‌کنند و قطعا به‌خاطر مخاطبان گسترده این شبکه‌ها، این مسئله بر فرهنگ و سبک زندگی مردم جهان سوم تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.»
 
نخستین چاپ کتاب «پنجه در پنجه عفریت اعتیاد» اثر رامین ناصح با تدوین کمیسیون مبارزه با اعتیاد کانون آینده‌نگری ایران در 110 صفحه راهی بازار نشر شده است.
  
«تغذیه مناسب برای قلب شما» و «سیگار و دستگاه گوارش»

انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب، دو کتاب «تغذیه مناسب برای قلب شما» و «سیگار و دستگاه گوارش» از مجموعه کتاب‌های «آنچه لازم است هر بیمار از بیماری خود بداند» را روانه بازار نشر کرده است.
 
اهمیت تغذیه مناسب برای حفظ سلامت قلب

مجموعه «آنچه لازم است هر بیمار از بیماری خود بداند» با بیانی ساده به شرح مشکلات بیماران در برخورد با بیماری‌ها و عوارض آن‌ها و همچنین تظاهرات بالینی به روش ساده می‌پردازد.
 
چاپ دوم کتاب «تغذیه مناسب برای قلب شما» نوشته مژگان مس‌چی، به اهمیت تغذیه مناسب برای حفظ سلامت عمومی، سلامت قلب و همچنین ارائه اطلاعاتی درباره تغذیه سالم برای افرادی که بیماری عروق کرونر دارند و چگونگی تاثیر تغذیه بر قلب اختصاص دارد.
 
نویسنده در ابتدای کتاب با معرفی بیماری عروق کرونر به تعریف این بیماری اشاره کرده است: «روند سکته قلبی زمانی شروع می‎شود که شریان‌های اصلی در اثر تجمع تدریجی مواد چربی در دیواره آنها باریک می‌شوند.»
 
تأثیر یک رژیم غذایی خوب بر جلوگیری از پیشرفت بیماری قلبی

در بخش دیگری از کتاب، مولف با طرح پرسشی با عنوان «چطور چیزی که می‌خورید و می‌آشامید روی قلبتان تاثیر خواهد گذاشت؟» معتقد است که پیروی از یک رژیم غذایی خوب می‌تواند احتمال خطر پیشرفت بیماری قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را به‌مراتب افزایش دهد. وی در ادامه به شرح رژیم غذایی شامل میوه، سبزی، چربی و کلسترول، ماهی و روغن ماهی، میزان مصرف نمک و اثرات مخرب مصرف الکل بر بدن بیمار مبتلا به عروق کرونر پرداخته است.
 
«مس‌چی» در بخش پایانی این کتاب با ارائه جدولی، به شرح انواع چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده پرداخته و چربی‌های اشباع نشده را در سه دسته چربی‌های غیر اشباع، چربی‌هایی با یک بند دوگانه و چربی ‌های امگا سه تقسیم‌بندی کرده است. 

چاپ دوم کتاب «تغذیه مناسب برای قلب شما» نوشته مژگان مس‌چی، به شمارگان سه‌هزار نسخه در 23 صفحه، به بهای یک‌هزار و 950 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب راهی بازار نشر شده است.
 
سیگار با دستگاه گوارش چه می‌کند؟

در پاییز سال جاری انتشارات تیمورزاده کتاب دیگری از مجموعه کتاب‌های «آنچه لازم است هر بیمار از بیماری خود بداند» را با عنوان «سیگار و دستگاه گوارش» نوشته دکتر آرش بدایت و دکتر پریسا اسلام‌پور منتشر کرد.
 
دومین چاپ کتاب «سیگار و دستگاه گوارش» در بخش‌های مختلفی از جمله سیگار و دستگاه گوارش، وقتی سیگاری‌ها سیگار را ترک ‌می‌کنند، تست عملکرد ریه و بررسی دقیق چگونگی تنفس شما، وقتی همسر شما سرطان می‌گیرد، چگونه با خشم ناشی از سرطان کنار بیاییم و اطلاعات آموزشی بیماران به اهمیت توجه به این موضوع می‌پردازد.
 
مولفان کتاب معتقدند که سیگار ایجادکننده بیماری‌های مهلکی از جمله سرطان ریه، آمفزیم و بیماری قلبی است. به‌طور تقریبی می‌توان 400 هزار مرگ سالانه را به‌طور مستقیم به مصرف سیگار نسبت داد. تقریبا یک‌سوم بالغان سیگار می‌کشند. به‌نظر می‌رسد زنان به‌‌میزان کمتر و مردان و نوجوانان از هر دو جنس به‌میزان بیشتر سیگار می‌کشند.

درمان افسردگی ناشی از ترک سیگار

در ادامه این اثر پزشکی با پاسخ به پرسش‌هایی مانند آیا سیگار کشیدن باعث زخم‌های معده می‌شود؟ سیگار چگونه بر روی کبد تأثیر می‌گذارد؟ و آیا آسیب وارد شده به دستگاه گوارش قابل برگشت است؟، به‌طور خلاصه به مضرات سیگار برای سلامت دستگاه گوارش اشاره شده است.
 
نویسندگان در بخشی از کتاب، نمونه‌هایی از تجربه‌های خانواده‌های افراد سیگاری و تجربه سرطان در آنان را نوشته و راه‌های حفظ آرامش در چنین شرایطی را بیان می‌کنند.
 
در پایان کتاب امیدواری برای تشخیص و درمان افسردگی ناشی از ترک سیگار، به عواملی از جمله ژنتیک و سابقه خانوادگی، شخصیت فرد بیمار، داروهای مصرفی تاکید شده است.
 
چاپ دوم کتاب «سیگار  دستگاه گوارش» نوشته دکتر آرش بدایت و دکتر پریسا اسلام‌پور، با شمارگان سه‌هزار نسخه در 47 صفحه، به بهای سه‌ هزار و 450 تومان توسط انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل