ندا نیک روش دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰

«راهنمای عملی مصاحبه روان‌‌پزشکی»

نخستین چاپ کتاب «راهنمای عملی مصاحبه روان‌‌پزشکی» نوشته دانیل جی. کالارت با ترجمه دکتر آتوسا فرمند و مقدمه دکتر مهدی نصر اصفهانی در چهار فصل از سوی انتشارات ارجمند به بازار نشر عرضه شده است.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب به مخاطب تأکید می‌کند که درک عمیق انسانی دیگر چالشی تشویش‌زا است،‌ با وجود این هیچ کاری مهم‌تر از تلاش برای تسلی رنج روانی فرسوده نیست،‌ از راهنمایی این کتاب برای نیل به چنین درکی بهره‌مند شوید.

 

 مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران

 

«کالارت» همچنین کتابش را منبعی غیر درسی و معرفی کرده و معتقد است که این کتاب درسنامه‌ اختلالات روان‌پزشکی نیست.

 «اصول کلی مصاحبه موثر» عنوان نخستین فصل این کتاب است که به موضوعاتی مانند مروری بر مقدمات مصاحبه، طرح سوالات ــ قسمت اول: نحوه برخورد با موضوعات تهدید کننده، طرح سوالات ــ قسمت دوم: ترفند‌‌هایی برای بهبود یادآوری بیمار، فنونی برای تعارض و روان‌ پویایی‌هایی قابل استفاده در مصاحبه تشخیصی، پرداخته است.

مولف در نخستین فصل کتاب درباره مقدمات مصاحبه در مطلبی با عنوان چهار تکلیف مصاحبه تشخیصی آورده است: «هنگامی که بیماری را نخستین‌بار ملاقات می‌کنید، ‌اطلاعات اندکی درباره وی دارید، اما می‌دانید که او در رنج است. اگرچه این مسأله بدیهی به نظر می‌رسداما اغلب ما از آن غفلت می‌کنیم. در حرفه ما همه صحبت‌ها حتی همان سلام و علیک اولیه بیشتر در جهت این است که رنج بیمار را تخفیف دهیم تا این که بخواهیم تشخیصی را مطرح نمایید.»

دومین فصل کتاب با عنوان «تاریخچه روان‌پزشکی» شامل مباحثی مانند کسب شرح حال بیماری فعلی، اخذ تاریخچه روان‌پزشکی، بررسی وضعیت طبی کلی بیمار و اخذ تاریخچه تکاملی (رشدی) و اجتماعی بیمار است.

«کالارت» در این فصل در تشریح سابقه روان‌پزشکی خانواده بیمار به مخاطب توصیه کرده که ‌می‌توان به یکی از دو شیوه موجود با تاریخچه خانوادگی بیمار برخورد کرد. یک راه رویکرد کلی‌نگر است که هدف آن تعیین میزان خطر وراثتی بیمار از نظر ابتلا به یک بیماری طبی و یا اختلال روان‌پزشکی است. رویکرد دوم گسترده‌تر بوده ومقدمه‌ای بر بخش تاریخچه اجتماعی از مصاحبه محسوب می‌شود.

سومین فصل کتاب با عنوان «مصاحبه برای تشخیص‌گذاری: علائم روان‌پزشکی» به مقولاتی مانند معاینه وضعیت روانی، ارزیابی اختلالات خلقی ــ بخش اول: اختلالات افسردگی، ارزیابی اختلالات خلقی ـ بخش دوم: اختلال دو قطبی، ارزیابی اختلالات اضطرابی و ارزیابی اختلالات شخصیتی اختصاص دارد.

نویسنده در این فصل درباره معاینه وضعیت روانی آورده است: «در ارزیابی روان‌پزشکی،‌ معاینه وضعیت روانی بیش از همه مورد سوءتفاهم قرار می‌گیرد. معاینه وضعیت روانی در مرحله‌ای خاص از مصاحبه همزمان با آزمون جهت‌یابی و یادآوری انجام می‌شود. اما در حقیقت، معاینه وضعیت روانی در سراسر کل مصاحبه اتفاق می‌افتد و مصاحبه‌گر به‌طور مستمر عاطفه، تمرکز،‌ حافظه و بصیرت بیمار را ارزیابی می‌کند.»

«مصاحبه برای درمان» عنوان آخرین فصل کتاب است. نحوه آموزش بیمار،‌ مذاکره درباره طرح درمانی و یادداشت نتایج مصاحبه مباحث مطرح شده در این فصل را شامل می‌شود.

مولف در چهارمین فصل کتاب تاکید کرده که درمانگر بایستی پس از تشخیص‌گذاری،‌ بر این اساس، طرحی درمانی تعیین کند. این کار بایستی با مشارکت بیمار انجام شود و درمانگر نبایستی طرح درمانی همچون یک نسخه در اختیار بیمار قرار دهد. هرچه بیمار در طرح‌ریزی درمانی مشارکت فعالانه‌تری داشته باشد، احتمال پیروی وی از طرح درمانی هم بیشتر خواهد شد.

«راهنمای عملی مصاحبه روان‌‌پزشکی» با شمارگان یک‌‌هزار و 650 نسخه در 540 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند به بازار کتاب عرضه شده است.
 

 مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران


«مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران»

کتاب «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» به اهتمام مهدی محقق دربردارنده‌ بیش از بیست هزار مدخل گوناگون پزشکی است که در دایره‌ واژگان مربوط به تندرستی و بیماری قرار دارد و به لحاظ موضوعی به حوزه‌‌های علم طب، ارکان، کالبد، غداها، بیماری‌ها (اسباب و نشانه‌های آن‌ها)، درمان بیماری‌ها،‌ داروها (کانی و گیاهی و حیوانی)، ابزارهای پزشکی و بهداشتی، اشخاص (طبیبان مشهور و مولفان و مترجمان کتب و مقالات طبی)، کتاب‌ها و مقالات، بیمارستان‌ها و موسسات طبی قابل تقسیم است.

شیوه‌ تدوین این کتاب به این شکل است که ابتدا نام مدخل آمده است. مداخل به ترتیب حروف الفبا نظم یافته و هر حرفی در یک صفحه‌ مستقل آغاز می‌شود.

سپس درتوضیحی هر مدخل، واژه یا عبارتی همچون: «ابراز، ارکان، اصطلاح، اوزان، بیمارستان، بیماری، حیوان، خانواده‌ای از پزشکان ایرانی، دارو، داروی حیوانی، داروی کانی، داروی گیاهی، درمان، روش استفاده از دارو، روش داروسازی، روش درمانی، طبیب، طعام، کالبد، کانی دارویی، کتاب، گیاه، گیاه دارویی، مولف، و طبیب،‌ ماده‌ دارویی، مترجم، مقاله، نهاد، و نوع دارو» آمده که بیانگر ماهیت و یا کاربرد آن مدخل در علم پزشکی است.
مقدمه مولف به دو زبان فارسی و انگلیسی در علت تدوین این کتاب است، از جمله این که این کتاب در راستای تالیف دانشنامه‌ «تاریخ و اخلاق پزشکی در اسلام و ایران» تالیف شده است.

مولف کتاب که استاد رشته‌های علوم اسلامی و زبان ادب فارسی و عربی است، از سال 1340 که در دانشگاه لندن تدریس می‌کرده، در موسسه ولکام و بعد از آن در کتابخانه اسلر که هر دو ویژه‌ تاریخ پزشکی است، با کتب متون و تحقیقات در علم پزشکی آشنا می‌شود و با پژوهش در این حوزه، تا کنون آثار فراوانی را تالیف و یا تصحیح کرده است.

وی بیش از سه دهه‌ پیش، برنامه‌ بلند مدتی را برای تدوین دانشنامه‌ «تاریخ واخلاق پزشکی در اسلام و ایران» آغاز کرده است که طرح مقدماتی آن نیز در کنگره‌ بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران در دانشگاه تهران در سال 1371 به صورت مقاله ارایه شد و سپس در مجموعه‌ متون و مقالات در تاریخ و اخلاق پزشکی در اسلام و ایران در سال 1374 به وسیله‌ی انتشارات سروش چاپ شد.

همچنین ایشان حدود 10 هزار پرونده‌ علمی را آماده نمودند که در آن، تصویر صفحاتی که دربردارنده‌ شرح و توضیح مداخل است، آورده شده و نویسندگان مقالات می‌توانند بدون مراجعه به اصل کتاب از روی همین تصاویر، مدخل مورد نظر را تحریر کنند.

در ادامه‌ اجرای طرح براساس پرونده‌های مذکور، کتاب «درآمدی بر دانشنامه‌ تاریخ پزشکی در اسلام و ایران» (فرهنگ الفبایی اصطلاحات پزشکی و داروشناسی) منتشر شد که در بردارنده‌ بیش از 1500 مدخل به صورت الفبایی و توضیحاتی درباره‌ آن‌ها است که از منابع و ماخد معتبر استخراج شده است.

گام بعدی چاپ «مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران» بوده است. این کتاب می‌تواند برای جستجوی اصطلاحات مورد استفاده‌ پژوهشگران طب سنتی و تاریخ طب در ایران و اسلام قرار گیرد. اگر چه نمی‌توان کتاب را جامع تمامی مداخل پزشکی و یا حاوی تمام منابع دانست و در آن، گاه اغلاط حروف‌نگاری و گاه عدم یک دستی در توصیف مداخل دیده می‌شود، اما تمام این موارد با در نظر گرفتن گستردگی و حجم کار، طول مدت انجام آن و عدم متمرکز بودن در یک موسسه خاص که گاه به چند دست شدن کار می‌انجامد، قابل چشم‌پوشی است؛ به ویژه آن که غیر از اغلاط حروف‌نگاری، باقی موارد به درستی کار خدشه‌ای وارد نمی‌کند.
 

 مداخل و منابع پزشکی در اسلام و ایران


«آناتومی پیلاتس: راهنمای مصور پایداری و تعادل میان‌تنه» 

«آناتومی پیلاتس: راهنمای مصور پایداری و تعادل میان‌تنه» نوشتة رائل ایساکوویتز با ترجمه دکتر حیدر صادقی و سیده زهرا حسینی سیسی از سوی انتشارات علم و حرکت منتشر شد.

روبن شاهوردیان مدیر انتشارات «علم و حرکت» درباره انتشار کتاب «آناتومی پیلاتس: راهنمای مصور پایداری و تعادل میان‌تنه»: این نخستین کتاب تمام رنگی است که درباره ورزش پیلاتس به زبان فارسی منتشر می‌شود. این کتاب با تمرکز بر تمرینات پیلاتس و توصیف جزئیات حرکت، با طراحی عالی آناتومیکی، شما را به درون تمرینات و برنامه‌هایی می‌برد که توان عضلانی و ثبات عضلات ناحیه مرکزی بدن، بهبود تعادل و افزایش انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های بارز آن است.

فصل‌های دهگانه کتاب، موارد زیر را در بر می‌گیرند:

در فصل  1 خواننده با شش اصل کلیدی پیلاتس آشنا خواهد شد. فصل 2 ستون فقرات که به طناب نخاعی تشبیه شده و مسئولیت تراز بدن را بر عهده دارد، مطرح می‌شود. فصل 3 به عضلات بدن، تحلیل حرکت و تمرین روی زیرانداز پیلاتس می‌پردازد. و فصل 4 اساس یک جلسه تمرین روی زیرانداز را تشریح می‌کند. در فصل 5 عملکرد عضلات شکم برای تثبیت و حرکت شرح داده شده است. فصل 6 درباره کارآمدی مفاصل بدن برای داشتن ستون فقرات منعطف بحث کرده است. فصول 7، 8 و 9 به تمرین‌های پهلو و عملکرد بازکننده‌ها برای برخورداری از عضلات پشتی قوی پرداخته و فصل 10 برنامه‌هایی را برای تمرینات پیلاتس پیشنهاد کرده است.

فهرستی از تمرین‌های مختلف در پایان کتاب آورده شده است که راهنمای خوبی برای یافتن تمرین‌های مناسب برای مخاطب است. همچنین واژه‌نامه‌ای در این بخش است که خواننده را با اصطلاحات و نام عضلات درگیر در تمرینات پیلاتس آشنا می‌سازد.

مدیر انتشارات علم و حرکت در ادامه افزود: با این که تمرینات پیلاتس در کنار فواید بی‌شمارش از رشته‌های مطرح در جهان است، اما باید توجه داشت که دانستن صرف چگونگی انجام حرکات کافی نیست و آگاهی از آناتومی بدن و کارکرد عضلات مختلف به انجام صحیح و بهینه حرکات کمک می‌کند و وجود چنین کتابی با نمایش آناتومیکی انجام حرکات از طریق تصاویر روشن به همراه توضیحات کاربردی کتاب، هدیه گرانبهایی برای علاقه‌مندان به رشته پیلاتس است.

کتاب «آناتومی پیلاتس: راهنمای مصور پایداری و تعادل میان‌تنه» تالیف رائل ایساکوویتز به ترجمه دکتر حیدر صادقی و سیده زهرا حسینی سیسی با همکاری انجمن پیلاتس فدراسیون ورزش‌های همگانی توسط انتشارات علم و حرکت در 264 صفحه به قطع وزیری به قیمت 32 هزار و 500 تومان منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل