سارا قاسمی چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

مجمع ناشران انقلاب اسلامی بسته پیشنهادی در رابطه با فرق ضاله وهابیت منتشر کرده که شما را با این فرقه بیشتر آشنا می کند:

 

* شناخت فرقه ضاله وهابیت

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: «آنان قرآن را خوب تلاوت می کنند؛ اما آیه هایش از حنجرشان هم رد نمی شود! از دین خارج می شوند، آنچنان که تیر از کمان خارج می گردد و دیگر به طرف دین باز نمی گردند؛ همانگونه که تیر دیگر به کمان برنمی گردد. اینان هیچ بهره ای از قرآن نمی برند». سخن از مردمانی است که کمتر از سه قرن پیش، ناگاه در میان مسلمانان ظاهر شدند و کتاب خدا را بر سردست گرفتند و دم از توحید زدند و با جنایت ها و تأویل آیات قرآنی، مسیر اسلام را به انحراف کشیدند. این بسته مطالعاتی، حاصل دست چینی از بهترین کتاب هایی است که درباره تاریخچه و عقاید فرقه «وهابیت» سخن گفته و به معرفی شخصیت های معروف و جریان های فکری آن پرداخته است. نکته قابل توجه اینکه در بین آثار عربی، کتاب های خوب و مفید بسیاری قابلیت دارند که در چنین بسته ای به کار آیند؛ اما به اقتضای حال مخاطبان، این کتاب ها از بین ده ها کتب فارسی موجود، از بهترین ها گلچین و ارائه شده است. آنچه در این مجموعه قابل ذکر است، سطح بندی کتب به فراخور سطح معلومات و آمادگی مخاطبان است که در دو سطح مبتدی و پیشرفته می توان از این بسته پیشنهادی استفاده کرد.

 

* نظری بر تاریخ وهابیت

وهابیت فرقه ای است که با گذشت حدود سه قرن از پیدایش آن، بسیاری از ممالک اسلامی و به خصوص مرکز پیدایش اسلام، سرزمین حجاز را تحت تأثیر خود قرار داده است. کتاب پیش رو، تاریخ وهابیت را به شیوه ای خاص مرور می کند. عقاید وهابیت و بحث کلامی آن به صورت مختصر و گذرا است و نویسنده درصدد است تا با زبانی ساده اما عالمانه، تاریخچه وهابیت را در سه مرحله تبیین کند و در اختیار محققان قرار دهد.

چارچوب اصلی کتاب را این موضوعات تشکیل می دهد: معرفی کلی از وهابیت شامل معرفی افراد تأثیرگذار در تأسیس این فرقه، خاستگاه رشد و نمو وهابیت، تاریخچه وهابیت در سه مرحله، از اندیشه ها و تفکرات وهابیت تا ابتدای زمامداری عبدالعزیز و از اوایل قرن بیستم، مقارن زمامداری عبدالعزیز، تا زمان کنونی. در پایان، تشکیلات و نفوذ وهابیت در کشوهای مختلف و برخی اعتقادات وهابیون بررسی شده است. سعی نگارنده، معرفی کامل و دورنمایی واضح از وهابیت است.

 

* تاریخ وهابیان

وهابیت در قرون اخیر، سعی در ترویج افکار منحرف خود کرده است و در سال های اخیر با تزریق منابع مالی و حمایت معنوی آل سعود توانسته تا حدودی در برخی مناطق نفوذ پیدا کند. این فرقه گمراه، دارای سوابقی تاریک و پر از جنایات است که اطلاع از این جنایات، می تواند پرده از چهره ظاهراً اسلامی این فرقه بردارد. کتاب پیش رو نوشته چهره سرشناس اهل سنت «سرتیپ ایوب صبری» است. نویسنده سعی کرده است تا قدم به قدم چهره وحشیانه وهابیت را از زمان پیدایش به تصویر بکشد و آمار وحشتناک این اعمال غیرانسانی را به خوبی نشان دهد. نگارنده کار وهابیت را مشابه کار قرامطه دانسته و بخشی از کتاب را به موضوع قرامطه اختصاص داده است. استیلای وهابیان بدکردار بر مدینه پیامبر صلی الله علیه وآله، استیلای وهابیان بر بلده طیبه پروردگار و فرمان رهاسازی حرمین شریفین، برخی سرفصل های این کتاب است.

 

* فرقه ای برای تفرقه

وهابیت، فرقه ای گمراه است که با حمایت دولت های استعماری تاکنون دوام پیدا کرده است. این فرقه، بی شک عاملی مهم برای ایجاد تفرقه میان مسلمین است. کتاب پیش رو توسط نویسنده ای برجسته در حوزه نقد وهابیت تدوین شده است و پیش از پرداختن به عقاید وهابیان به تاریخچه مؤسسان و مروجان آن، یعنی ابن تیمیه و محمدبن وهاب و نقش آنان در ایجاد اختلاف و درگیری بین امت واحد اسلامی و ازهم پاشیدن صفوف مسلمین پرداخته است. بیان نگاه های منفی علمای مشهور اهل سنت نسبت به ابن تیمیه، محمدبن عبدالوهاب و ابن قیم و جمع آوری آن در چند صفحه، راه را برای پذیرش این نکته که این فرقه، فرقه ای گمراه است را آسان تر کرده است. هدف نگارنده از این کتاب، آشناکردن خوانندگان با خطر واقعی وهابیت برای اسلام و مسلمین است. استفاده از منابع متعدد و دسته اول اهل سنت و تتبع خوب نگارنده از ویژگی های خوب این کتاب است.

 

* تبارشناسی سلفی گری و وهابیت جلد 1

کتاب «سلفی گری و وهابیت» در سه جلد توسط نویسند ه متخصص در مباحث اهل سنت و فرقه وهابی نگاشته شده است. نگارنده در این مجلد (جلد 1) به تبارشناسی یا تاریخ وهابیت(سلفی گری) پرداخته است و با قلمی روان اما علمی با استناد به منابع متعدد و معتبر، تاریخ این فرقه را کندوکاو کرده است. این کتاب برای افرادی قابل استفاده است که آشنایی اجمالی با مباحث کلی وهابیت داشته باشند.

سیر منطقی مباحث و جامعیت آن از ویژگی های بارز این تحقیق است. در نگاه نگارنده، وهابیت چیزی غیر از اهل سنت است و رابطه وهابیت با سلفی گری، رابطه عموم و خصوص مطلق است. این پژوهش، جهان اسلام را در یک سو و وهابیت را در سوی دیگر فرض کرده است؛ ازاین رو برای اهل سنت نیز قابل استفاده خواهد بود. مطالعه این کتاب ارزشمند که چندین چاپ متعدد دارد را به شما توصیه می کنیم.

 

* تقاریر نجد

کتاب پیش رو از مستندات تاریخی و اطلاعات تازه بهره گرفته و دربرگیرنده اطلاعات تازه و مستنداتی از بایگانی نخست وزیری جمهوری ترکیه در سال های مقارن با دعوت پیشوای وهابیان نجد، شیخ محمدبن عبدالوهاب و همچنین بازخوانی و ترجمه دقیق متن کامل یک صد سند مهم تاریخی در فاصله سال های 1200 1237هجری قمری و نیز سال شماری از تحولات این بازه زمانی است.

این نوشتار با هدف آغاز مطالعات جدی تر در زمینه تاریخ شکل گیری مذهب وهابیت، بدون در نظر گرفتن مباحث فقهی و کلامی آن صورت گرفته که در نوع خود، کاری بدیع و نوآورانه است. این پژوهش کوشیده است مبنای کار خود را بر جمع آوری اسنادی قرار دهد که در آرشیوهای دولتی و وزیر دولت عثمانی و گزارش های پادشاهان نجد، شام، مصر، عراق و حجاز در سال های 1200 تا 1237 ه.ق بوده است. گزارش های این کتاب، مجموعه ای از اطلاعات نویافته تاریخی است که حوادث مهم آن سال ها را روشنی تازه ای می بخشد.

 

* آیین وهابیت

آیت الله جعفر سبحانی از چهرهای برجسته در نقد وهابیت است. ایشان در این کتاب با تکیه بر نص صریح قرآن و روایات نقل شده از پیامبر گرامی اسلام به شبهات مطرح شده از سوی وهابی ها پاسخ داده است و صحت ادعای آنان را باطل کرده است. نویسنده در ابتدا به بررسی تاریخچه و چگونگی شکل گیری این فرقه می پردازد و سپس در طی بیست فصل، مهم ترین عقاید وهابیان را نقد می کند.

از ویژگی های بسیار مهم این کتاب، ارائه پاسخ های جامع و کامل و پرهیز از هرگونه جانب داری و تعصب است؛ به طوری که در اثبات هیچ ادعایی، به منابع روایی شیعه بسنده نکرده و تمامی استدلال ها براساس کتب مورد قبول اهل تسنن است. مباحث کتاب از این دست هستند: زیارت قبور ائمه و اولیای خدا، توسل، تبرک و استشفا، بزرگداشت موالید و وفیات اولیای خدا، مسئله شفاعت، اعتقاد به سلطه غیبی و بررسی مسئله نذر و قسم.

 

* در ساحل حقیقت

کتاب پیش رو پاسخ به بخشی از شبهه هایی است که وهابیت مطرح کرده است و غالباً شبهاتی است که در مکه و مدینه برای ایجاد تشویش در اعتقادات محکم شیعه وارد می کند. شبهات و سؤالاتی درباره ازدواج امام حسین علیه السلام با دختر پادشاه ایران و علاقه خلیفه دوم به خاندان پیامبر، شرک نبودن توسل به امامان مدفون در بقیع، آگاهی مردگان از احوال زندگان، انتساب قبر فاطمه بنت اسد به فاطمه زهرا علیها السلام و شرک نبودن ذکر «یا علی» و... . نگارنده در ادامه به اثبات صحت برخی از اعتقادات شیعه درباره وجود حضرت مهدی علیه السلام، دلایل عصمت اهل بیت، مسیر خلافت اسلامی، طلب شفاعت از غیر خدا و... می پردازد.

واقعه غدیر خم و حدیث غدیر، بررسی ازدواج عمر با ام کلثوم، مسئله ساختن بارگاه روی قبور، توسل به اولیای خدا، اعتبار نهج البلاغه، فدک و حق حاکمیت اسلامی، ایمان ابوطالب و سجده بر خاک، از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب است.



شارژ سریع موبایل