سمیه قاسمی چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

«بررسی عناصر داستانی كتاب دا» عنوان کتابی بود که از سوی نشر «فرهنگ مانا» به چاپ رسید. این کتاب نوشته سیده صدیقه رستگاری فرد است که تحلیلی از شخصیت، زمانبندی، كانون روایت، صحنه و گفتگو را در کتاب «دا» ارایه می کند.

 

«ابومریم» واردکتابفروشی ها شد

انتشارات نیلوفران به تازگی کتابی را با نام «ابومریم» درباره شهید سردار سید حمید تقوی فرد منتشر کرده است که زندگی و خاطرات این شهید مدافع حرم را در بر می گیرد. مطالب این کتاب شامل خاطرات اطرافیان این شهید از وی است اما بیشترین سهم این خاطرات متعلق به همسر این شهید است.

شهید تقوی فرد از جمله رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که سال های اخیر به عنوان یکی از مدافعان حرم فعالیت داشت و سال گذشته حوالی شهر سامرا در درگیری با نیروهای تروریست داعش به شهادت رسید. هفته گذشته اولین سالگرد شهادت این سردار اسلام بود که کتاب «ابومریم» به همین مناسبت به چاپ رسیده است.

شهید تقوی فرد محبوبیت خاصی بین مردم عراق داشت و امسال هم زائران اربعین حسینی، حدفاصل مابین شهر بصره تا کربلا را با تصویر او تزئین کرده بودند. معروفیت این شهید به «ابومریم» به دلیل این است که وی ۳ دختر دارد که بزرگ ترین شان مریم نام دارد و بین اعراب مرسوم است که پدر را به نام بزرگ ترین فرزندش صدا می کنند. البته شهید تقوی فرد از اهالی خوزستان ایران بود اما همان طور که اشاره شد، بین اعراب ایران و عراق، محبوبیت زیادی داشت.

کتاب «ابومریم» به تازگی با ۲۲۰ صفحه و شمارگان ۳ هزار نسخه توسط انتشارات نیلوفران به چاپ رسیده و با هماهنگی های انجام شده با مقامات فرهنگی عراق، قرار است نسخه عربی آن در عراق توزیع شود. نسخه عربی این کتاب هم توسط انتشارات نیلوفران چاپ خواهد شد و در حال حاضر کار ترجمه آن انجام شده و مرحله صفحه آرایی را طی می کند. قرار است این کتاب در عراق هم رونمایی شود.

 

مجموعه «یادگاران» از حاج آقا ابوترابی سخن می گوید

بیست و هفتمین شماره از کتاب «یادگاران» انتشارات روایت فتح به خاطراتی از مرحوم ابوترابی می پردازد.

این شماره نوشته قدسیه پایینی است.

«یادگاران» عنوان کتاب هایی است که بنا دارد تصویرهایی از سال های جنگ را در قالب خاطره های بازنویسی شده، برای آن ها که آن سال ها را ندیده اند، نشان بدهد. این مجموعه راهی است بر سرزمینی نسبتاً بکر میان تاریخ و ادبیات، میان واقعه ها و بازگفته ها، خواندن شان تنها یادآوری است، یادآوری این نکته که آن مردها بوده اند و آن واقعه ها رخ داده اند؛ نه در سال ها و جاهای دور، در همین نزدیکی.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «عُسر را همه می دانند چیست؛ شدت سختی و بلا، آنقدر که جانت را به لبت برساند و تاب را از دلت براند. اما عَصر جان مایه است. عصاره ای است که محصول فشار است؛ مثل آب که از زمین به آسمان می رسد، می بارد، دوباره برمی گردد به آسمان. تمام و کمال؛ بی کم و کاست. در هر عصری مردانی هستند که خودشان می شوند عصر؛ که عسر را به عصر مبدل می کنند؛ مردانی شبیه ابوترابی...»

همچنین نویسنده در معرفی حاج آقا ابوترابی آورده است: تولد: 1318، قم. وفات: 1379، در مسیر مشهد. سمت: نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در امور آزادگان»

در  یکی از خاطرات کتاب از صفحه 18 «یادگاران 27» می خوانیم: «می رفت سر قرار، همراه سیدعلی اندرزگو. عبا و عمامه اش را در آورده بود و گذاشته بود صندلی عقب فولکس. نزدیک میدان قیام، ماشین ضد خرابکاری راه شان را بست. دو نفر با یوزی سنگر گرفتند و یکی شان از پنجره گردن سیدعلی اکبر را گرفت. دعا می کرد سیدعلی آقا از ماشین پیاده شود و فرار کند؛ اما او آرام نشسته بود. افسر چشمش افتاد صندلی عقب و یک باره گردن سیدعلی اکبر را رها کرد. آقا ببخشید، عفو کنید. یک عده خرابکار این اطراف هستند. این طور ما هم شرمنده شما شدیم. بفرمایید. راه که افتادند، از سیدعلی آقا اندرزگو پرسید شما چرا فرار نکردین؟ خندید. متوسل شدم به آقا امام زمان(عج) تا جان شما به خطر نیفتد.»

 
 روایت هایی از چند قهرمان
 

«یادگاران 27» را انتشارات روایت فتح با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، قطع پالتویی، 112 صفحه و به بهای 50 هزار ریال روانه بارا نشر کرده است.

 

خسروشاهی رمانی درباره «دستمال سرخ ها» می نویسد

جهانگیر خسروشاهی رمانی درباره شیوه فعالیت و عملکرد گروه «دستمال سرخ ها» می نویسد. وی معتقد است که این کتاب فراتر از مستندات و تاریخچه خواهد بود اما وفادار به رویدادها نوشته می شود.  این کتاب به سفارش انتشارات روایت فتح نوشته خواهد شد.

وی با بیان این که باید نگاه فرا اسنادی به موضوع «دستمال سرخ ها» داشت، گفت: اکنون در حال مطالعه درباره این گروه هستم و مستنداتی را گردآوری می کنم اما با توجه به این که «دستمال سرخ ها» بخش های عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه گذاری کردند، این کتاب فراتر از مستندات و تاریخچه خواهد بود.

خسروشاهی در این باره توضیح داد: از آن جا که این کتاب در قالب رمان نوشته می شود، از تخیلاتم بهره می گیرم اما به مستندات و تاریخچه هم وفادار می مانم و از آن تخطی نمی کنم.

وی با بیان این که رمان درباره «دستمال سرخ ها» با توجه به کنش های داستانی بین شخصیت ها نوشته می شود، گفت: من به بنیان های فکری و عقیدتی این گروه می پردازم، افرادی از گوشه و کنار کشور بر اساس علایق خود به هم پیوستند و توانستند در ابتدای انقلاب اسلامی از کیان انقلاب دفاع کنند. عنصر فرد در میان این گروه معنا نداشت و انقلابی گری در میان آن ها پررنگ تر از رفاقت بود. در واقع آن ها نهال اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

خسروشاهی درباره ساختار این رمان اظهار کرد: من از زاویه راوی دانای کل این کتاب را می نویسم و معتقدم که چنین نگاهی بهتر می تواند روند حوادثی که رخ می داد را نشان دهد. ترجیح می دهم یکی از شخصیت های این گروه راوی نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به زندگی خانوادگی این افراد و نقش همراهی همسرانشان در شکل گیری و تداوم این گروه هم می پردازید؟ اظهار کرد: قطعا این رمان به سمت مباحث خانوادگی نخواهد رفت اما باید مطالعات را به انجام برسانم تا مشخص شود که آیا طرح این موضوع در رمان ضرورت دارد یا خیر.



شارژ سریع موبایل