سمیه قاسمی دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

در آثار نوشتاری زیادی به صحبت های امام خمینی ( ره) پرداخته شده اما تفاوت این اثر با سایر آثار نوشته شده در این است که شخصیت ایشان را از زاویه دیگر مورد برسی قرار می دهد و امام خمینی (ره) را در کلام آیت الله خامنه ای توصیف می کند.

در مقدمه کتاب می خوانیم: "سال 1368 ...13 خرداد... و ناگهان قلب رهبر مستضعفان جهان از حرکت می ایستد. ناگزیر سر به عقب باز می گردد تا ببیند نقش او در جهان و عالم اسلام و ایران چه بوده است و اگر او نمی بود یا اگر به میدان نمی آمد چه می شد؟

جانشین خلف او راه او را راه انقلاب می داند. پس سوال بعدی این است که راه او چه مشخصّات و ویژگی هایی داشته است؟

برای یافتن پاسخ این دو سوال، سوالاتی دیگر را نیز باید پاسخ گفت:

چه عواملی در شکل گیری شخصیّت او موثّر بوده است؟ رمز پیروزی او چه بود؟ چه زمینه هایی و چه پیشینه هایی در رسیدن او به اهدافش نقش داشت؟ و اصلاً چه اهدافی را دنبال می کرد؟ و سوالاتی از این دست؟"

در ادامه برای پاسخ گویی به این سوالات، مطالبی آورده شده که به اختصار در چند تیتر به موضوعات کلی پیش رو اشاره دارد:

* وضعیّت جهان پیش از شروع حرکت امام خمینی (ره)

* وضعیّت دنیای اسلام پیش از شروع حرکت امام خمینی (ره)

* وضعیّت ایران پیش از انقلاب اسلامی

* پشتوانه ی حرکت امام (ره) ( الف) آبروی هزار ساله ی روحانیّت/ ب) شخصیّت جامع الاطراف امام (ره)/ ج) اعتماد به مردم)

* رمز پیروزی ملّت و نظام امام (ره)

* اهداف نهضت امام (ره)

* علّت دشمنی با امام

* این مکتب سیاسی امام چیست؟

* خطّ امام (ره)

* وصیّتنامه

* تحریف شخصیّت امام

این کتاب یازده فصل دارد که هر کدام به شکل موضوعی برهه ای از زندگی امام خمینی (ره) را مورد بررسی قرار می دهد و از زوایای مختلف به تبیین  رفتار و گفتارهای ایشان می پردازد. روش تنظیم محتوای آن براساس تاریخ وقایع است امّا برای آنکه نقشه ی موضوعی از مطالبِ کتاب در ذهن خواننده شکل گیرد، از یک فهرست جامع موضوعی در پایان اثر بهره برده شده است:

فصل اول: شخصیت امام / فصل دوم: خط امام/ فصل سوم: امام و انقلاب اسلامی/ فصل چهارم: انحرافات و دشمنی های با امام و خطّ امام/ فصل پنجم: خدمات، برکات و آثار وجودی/ فصل ششم: دروس و وصایا/ فصل هفتم: علت و تفسیر برخی مواضع و بیانات/ فصل هشتم: روابط متقابل امام با دیگران/ فصل نهم: امام و حوزه/ فصل دهم: خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام/ فصل یازدهم: رحلت امام و ابعاد مختلف مراسم سالگرد.

در فصل اول، بخشی است با عنوان خصوصیات معنوی و ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) که مربوط به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت اقشار مختلف مردم استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در سال 68 است. در این قسمت می خوانیم:

 

شادی امام از گزارش وحدت مسلمین

من از اول انقلاب تاکنون، نسبت به حالت صمیمیتی که همیشه فکر می شد باید بین برادران باشد، حساس و علاقه مند بودم. این هم از توجیهات و ارشاد های آن حکیم بزرگ و آن روح معنوی و الهی (اعلی الله مقامه و اعلی الله ) بود.

در سفری که به کردستان و آذربایجان غربی کرده بودم و با مردم سنندج و مهاباد و عزیزان کُرد و روحانیون و روشنفکرهای آن مناطق دیدار داشتم، آنها نسبت به امام و انقلاب اظهار اخلاص می کردند، که حقیقتاً تودهنی محکمی به دشمنان و مدعیان و تفرقه افکنان بود. وقتی به تهران برگشتم، خدمت امام رسیدم و شرح آن دیدارها را برای ایشان گفتم. دیدم دل منور آن مرد روحانی شاد شد و آثار آن در چهره ی پاک و مطهّر او آشکار گردید.
در بخشی دیگر در فصل پنجم، با عنوان عظمت خدمات و آثار الهی مترتب بر وجود و اقدامات امام در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در سال 70 آمده است:

 

ترسیم گر چهره ی اسلام در ذهن جوانان جهان

امروز کوچکترین ناکامی برای ملت ما، پنجاه سال یا بیشتر نهضت بیداری اسلام را به عقب خواهد انداخت. این جوانانی که در آفریقا و آسیا و خاورمیانه و حتی شهرهای کشورهای اروپایی، به نام اسلام شعار می دهند و به اسم جمهوری اسلامی به هیجان می آیند، اینها اسلام را با پیشرفتش، با آن امام، با آن چهره ی نورانی، با آن کلمات نورانی، با آن اداره ی الهی جامعه و با آن تقوایی که به برکت انقلاب از قله ی جامعه ی ما می ریخت و تمام اقشار جامعه را کم و بیش فرا می گرفت، دیده اند. اگر شکستی باشد، ناکامی ای باشد، عمل بدی باشد، همه دگرگون خواهد شد و دشمن جری خواهد گردید.

ره، رهرو، رهبر/ چاپ اول پاییز 1394/ قیمت: 700000ریال/ به کوشش حجت الاسلام مهدی مطهری، انتشارات انقلاب اسلامی ( وابسته به مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی).



شارژ سریع موبایل