امین شجاعی جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

معرفی کتابهای «روانشناسی مثبت نگر» و «گوش کنید».

 

آموزش راز برقراری ارتباط با همه

 

«روانشناسی مثبت‌نگر» 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب روانشناسی مثبت‌نگر با زیر عنوان نظریه‌ها، پژوهش‌ها و کاربست‌ها از سوی کیت هفرن و ایلویا بونیول تالیف شده و از سوی محمدتقی تبیک و محسن زندی ترجمه شده است که از 11 فصل اصلی مانند درآمدی بر روانشناسی مثبت‌نگر، شناخت هیجان‌ها،‌ شادکامی و بهباشی درونی در میان ملت‌ها، بهباشی سعادت‌گرا تشکیل شده است.

خوش‌بینی، سبک تبیینی و امید، ارزش‌ها و انگیزش و نظریه‌های هدف، مداخلات روانشناسی مثبت‌گر، بدن در روانشناسی مثبت‌نگر، به‌کارگیری روانشناسی مثبت‌نگر و جمع‌بندی از روانشناسی مثبت‌گر عناوین دیگر فصل‌های این کتاب است.

گروه روانشناسی اسلامی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث با استفاده از تجربه‌های پژوهشی خود نخست دست به طراحی رشته روانشناسی اسلامی با گرایش روانشناسی مثبت‌گرا برای مقاطع کارشناسی ارشد زد که به تصویب وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری رسید و اکنون در دانشگاه قرآن و حدیث در حال اجرا است.

این کتاب به تمام دانشجویان رشته روانشناسی، به ویژه دانشجویان روانشناسی مثبت‌نگر، مشاوران، مربیان و پژوهشگران حوزه‌های روانشناسی، اخلاق و تربیت توصیه می‌شود.

تاریخ روانشناسی مثبت‌نگر، تعریف هیجان‌ها، نگاهی به مغز انسان، شخصیت و هیجان‌های مثبت، هوش هیجانی،‌ مفهوم شادکامی، بهباشی درونی، شادکام‌ترین مناطق جهان، نظریه‌های بهباشی درونی، به کار بردن نظریه غرقگی و روانشناسی هستی‌نگر و روانشناسی مثبت‌نگر از عناوین فصل‌های دیگر این کتاب است.

تاریخچه خوش‌بینی، مزایای خوش‌بینی، تسهیل‌کننده‌های رشد پس آسیبی، پیر شدن مثبت،‌ انگیزش و نظریه خود تعیین‌گری، واکنش سازنده فعال، روانشناسی بالینی مثبت‌نگر، کاربست روانشناسی مثبت‌نگر در تعلیم و تربیت،‌ روانشناسی مثبت‌نگر و سیاست عمومی، فایده‌های خود تعیین‌گر بودن، جمعیت‌شناسی غرقگی، معنا و هدف در زندگی عناوین دیگر بخش‌های این کتاب است.

هدف روانشناسی مثبت‌نگر، اصلاح و تکمیل روانشناسی آسیب‌محور معاصر است، متون اسلامی در حوزه علوم انسانی دارای منابع غنی و پرباری است که کشف و استخراج معارف پنهان آن نیازمند برخورداری بشر از دانش و فناوری خاص آن است، مانند مواد اولیه در علوم طبیعی که استفاده از آن مشروط به دانش بشر است و هر چه دانش بشر پیشرفت کند، بیشتر می‌تواند از قابلیت‌های نهفته درون آنها بهره‌مند شود، این به آن معناست که علم با پیشرفت خود امکان پیدا کرده تا حقایق بیشتری از هستی را کشف کند و نه اینکه بر حقایق آن بیفزاید.

آنچه در روانشناسی نیز اتفاق افتاد این است که دانش با پیشرفت خود قابلیت‌های جدیدی به دست آورده که می‌تواند با استفاده از آنها بخش‌های بیشتری از معارف دینی را فهم کند و در تحقیقات خود به کار بندد.

کتاب روانشناسی مثبت‌نگر با زیر عنوان نظریه‌ها، پژوهش‌ها و کاربست‌ها با شمارگان 500 عدد و قیمت 18 هزار تومان به همت سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.
 

«گوش کنید»

مارک گلستون روانپزشک در کتابی با عنوان «گوش کنید» به رازهای برقراری ارتباط با دیگران پرداخته است. ترجمه فارسی این کتاب اخیراً در ایران منتشر شده است

در همین لحظه کسی در زندگی شما حضور دارد که می‌خواهید با او در تماس قرار گیرید، نمی‌توانید این کار را بکنید و این ناکامی شما را ت سرحد جنون کشانده است. این شخص ممکن است یکی از همکارانتان در محل کار، یکی از کارمندان، یک مشتری و حی رئیس‌تان باشد. شاید هم یکی از افراد خانواده شماست، همسر، والد یا یک نوجوان طغیان‌زده یا کسی که قبلاً با او متارکه کرده‌اید.

در کتاب «گوش کنید» که عنوان فرعی آن «راز برقراری ارتباط با همه را بیاموزید» است، با روش‌های قدرتمندی آشنا می‌شود تا شرایطی فراهم آورید که دیگران کاری را که مورد نظر شماست، انجام دهند.

در این کتاب آمده است: به نظر می‌رسد بعضی‌ها در متقاعد کردن دیگران به قبول برنامه‌ها، هدف‌ها و خواسته‌هایشان جادویی کار می‌کنند. اما در واقع برقراری ارتباط با اشخاص، جادوگری نیست، یک هنر است، یک علم است و ساده‌تر از آن است که تصورش را می‌کنید... در این زمانه می‌توانیم کاری کنیم تا کامپیوترها و تلفن‌های هوشمندمان را که از تکنولوژی‌های مختلفی بهره‌مندند، با هم در تماس شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما وقتی نوبت به برقراری تماس میان انسان‌ها می‌رسد، فقط معدودی از ما از مهارت و تخصص لازم در برقراری تماس با دیگران برخورداریم.

کتاب «گوش کنید» دارای ۴ بخش است؛ راز برقراری ارتباط با همه مردم، قاعده کلیدی برای برقراری تماس با هر کس، دوازده راهکار سریع برای برقراری تماس با دیگران و نفوذ بر آنها و ختم مقال. این کتاب ۲۳۶ صفحه‌ای با ترجمه مهدی قراچه‌داغی در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه با بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات پوینده راهی بازار کتاب شده است.



شارژ سریع موبایل