امین شجاعی دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

«چرا این جا روی زمین نشسته ام...» دومین رمان ژوئل الگوف رمان نویس معاصر فرانسوی است که بعد از سرگیجه در ایران به فارسی ترجمه شده است.

«تَرک ها و شکاف ها از آن جور چیزهایی نیستند که ترمیم شوند. به ندرت دیده شده که التیام پیدا کنند. بر عکس معمولا تمایل دارند که بیشتر باز شوند، بسط پیدا کنند و منشعب شوند. » 

ژوئل الگوف رمان نویس معاصر فرانسوی را در ایران با سرگیجه می شناسند. رمان سرگیجه در بین مخاطبان ایرانی از استقبال خوبی برخوردار شد و همین دلیل باعث شد این رمان یک بار دیگر نیز به نام منگی ترجمه شود. امسال کتاب دیگری از الگوف به بازار کتاب عرضه شده است که رنگ و بوی سرگیجه را دارد. تم داستان همچون رمان سرگیجه به بیماری زمین می پردازد. بیماری ای که آرام آرام آن را از درون می پوساند و آن را به حفره ای تو خالی بدل می کند که هر لحظه با هر تکانی پوسته رویی آن خراب شده و همه چیز را به درون چاله خالی و تاریک خود می کشاند. آلودگی زمین موضوع رمان سرگیجه بود. اینجا اما زمین پوسیده است و  از آن تنها یک پوسته سست به جای مانده. آدم های داستان البته به این پوسیدگی اهمیتی نمی دهند و همچنان بی توجه به عمق فاجعه به زندگی روزمره و کسل کننده خود می پردازند.

هنگامی که حفره های زمین دهان باز کرده و مردم را در خود می بلعد نیز راه کارهای موقتی و بیهوده ای جستجو می کنند. در ابتدا حفره ها با درز گرفته می شود، با سیمان پر می شود، محدوده چاله ها علامت گذاری می شود و هنگامی که دیگر راهی به ذهنشان نمی رسد محل های فاجعه را ترک کرده و یا به حفره هایی که هر لحظه ممکن است دهان باز کرده و عده ای را در خود ببلعد عادت می کنند. آنها نمی خواهند باور کنند آن چه بر سر زمین آورده اند از تاب و تحمل این کره خاکی زیاد تر است و با وجودی که حیاتشان را تهدید می کند همچنان بی توجه به اتفاقات به زندگی ادامه می دهند.

آنها به ویرانی عادت کرده اند. به شکاف ها، چاله های عمیق توی  زمین، به ناپدید شدن مردمی که بی هوا توی یکی از چاله ها دفن شده اند عادت می کنند. مثل پرنده دست آموز داستان که با وجود داشتن بال حاضر نیست بپرد و به روی زمین راه رفتن عادت کرده است. مثل خواهر راوی داستان که هرگز به ذهنش خطور نمی کند که شاید شوهرش نیز یکی از قربانیان حفره های خالی زمین باشد و هر روز و هر شب میز غذا را برای آمدن شوهرش آماده می کند و در نهایت مجبور است  بدون او غذا بخورد و باز فردا همین بازی انگار که هیچ اتفاق مهمی نیفتاده است تکرار می شود. زندگی آنها تکرار مکررات است طوری که همه شان به این تکرار ها نیز عادت می کنند و در مقابل آن سر می شوند.

راوی داستان به هماره یک بی خانمان از جایی به جای دیگر کشیده می شود بدون اینکه زمین محکمی بیابد که با اعتماد به آن رویش دراز بکشد. با این حال بساز بفروش ها هنوز توی شهر سستی که خانه هایش یکی یکی فرو می ریزد می چرخند و مردمان آوراه را دعوت به خرید خانه ای خوب و راحت می کنند. همان خانه هایی که ممکن است حتی هنگام خریدن نیز روی سرشان سقوط کند. اینجا که سقوط کرد به خانه دیگری سر می زنند. زیر پا که سست شد یک قدم جا به جا می شوند. حفره  ای که باز شد به سوی دیگر می روند

کتاب چرا این جا روی زمین نشسته ام برنده جایزه طنز سیاه در سال 2004 پس از سرگیجه دومین اثر از نویسنده  است که در ایران ترجمه شده است. 
زوئل اگلوف نویسنده فرانسوی معاصر متولد 1970 میلادی است. او در رشته سینما تحصیل کرده و اولین تجربه هایش در زمینه فیلمنامه نویسی است. نخستین رمان او " ادمونگانگلیون و پسر " نام دارد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او در سال 1999 برنده جایزه الن فورنیه شد.

منتقدان او را یکی از بهترین نویسندگان نسل جدید فرانسه می دانند. شخصیت های رمان هایش بدون ویژگی خاصی تا حد ممکن معمولی اند و در مقابل زندگی دست و پا بسته. آنها چون خاطره ای از چیزهای بهتر ندارند امید و آرزویی هم ندارند. رمان با طنزی تلخ و فانتزی غریبش واقعا احساس ناامنی انسان بر روی زمین را القا می کند. زمینی که به دلیل مصرف بی رویه بشر آرام آرام از جان افتاده و قادر نیست خود را ترمیم کند و بدل به جای نا امن و پوسیده ای شده است.

این رمان در سال 2003 نوشته شده است زمانی که اگلوف در محله مون مارتر زندگی می کرد. زمین این محله به دلیل معادن قدیمی گچی که در زیر آن گسترده شده چندان مقاوم نیست. بهره برداری بی رویه از معادن گچ مون مارتر از پایان قرن نوزدهم ممنوع شد اما به دلیل به جا ماندن حفره ها و دالان هایی که برای معادن کنده شده بود و در دسترس نبودند تا پر شوند، در قسمت هایی از این محله هنوز گاه گاه رانش زمین رخ می دهد و باعث ایجاد ترک هایی بر روی ساختمان های قدیمی یا حفره هایی در زمین می شود که دستمایه داستان شده تا متنی بسیار دلچسب و خواندنی بیافریند. 

چرا اینجا روی زمین نشسته ام.../ موگه رازانی/ نشر کلاغ/ چاپ دوم: 1392/ 1100نسخه/ 124صفحه/ قیمت: 6500 تومان



شارژ سریع موبایل