مهدی خاکپور چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

بزاق که همان آب دهان باشد و از غده های زیر زبان تراوش دارد، گاهی در اثر غلبه ی رطوبت و خوردن غذاهای بارد از قبیل کاهو، ماست، هندوانه، خیار و چای زیاد و امثال اینها تولید می گردد که مرتب دهان از آب پر می شود و در وسط صحبت گاهی از دهان بیرون می ریزد که شخص ناراحت می گردد.

برای جلوگیری از زیادی آب دهان، خوردن عسل بسیار نافع است و بکلی مرض را مرتفع خواهد نمود. اگر زنجبیل، دارچین، قولنجان از هر کدام یک مثقال، نیم کوب نموده و دم نمایید. پس از آماده شدن چند استکان با نبات میل کنید ریزش آب دهان مرتفع می گردد.

قرص نعناع را بجوید برای جلوگیری از ریزش آب دهان مفید است. مکیدن چند دانه آب نبات هل دار در کاهش آب دهان نتیجه بخش است. خوردن زولبیا و بامیه و پشمک در رفع زیادی آب دهان نافع خواهد بود. برای کم کردن بزاق دهان مربای شقاقل و مربای تمشک بسیار مفید است.

 

تاول دهان 

گاهی در اثر غذاهای بسیار داغ مثل چای و آش بسیار داغ ممکن است سقف دهان تاول یا جوش بزند، در این موقع باید اسفرزه را در آب خیسانده و لعاب آن را در دهان مضمضه نموده و میل نمایند.

 

بیماری های دهان و درمان آن با طب سنتی

 

ناگفته نماند اسفرزه از آن قسم داروهایی می باشد که مغز و دانه ی آن را نتوان خورد زیرا سم است ولی لعاب خیسانده ی آن بلامانع است.

دانه ی گشنیز را نرم ساییده با آرد نخودچی و قدری قند ساییده مخلوط نموده میلی کنید برای جوش سقف دهان مفید است. برای رفع جوش های سقف دهان، خوردن کاهو یا تراشیده مغز خیار مفید است.

 

ضدعفونی دهان

بهترین ترتیب برای ضدعفونی کردن دهان و از بین بردن میکروب که معمولا از راه دهان داخل بدن می شوند همانا خوردن پیاز است. شما یکدانه پیاز را مدت 5 دقیقه بجوید ( گاهی اوقات یک دقیقه کافی است) و مطمئن باشید دیگر هیچ میکروبی در دهان شما زنده نخواهد ماند و همه آن ها از بین خواهند رفت. همچنین سیب دهان را ضدعفونی می کند. آب لیمو ترشحات غده های دهان را زیاد می کند، میکروب ها را کشته و خنثی کرده و دهان را ضدعفونی می کند.

 

تورم داخل دهان

 اگر به مقدار زیادی گردو خورده شود باعث ورم سقف دهان، گلو و لثه های دندان می شود. اگر اتفاق بیفتد که مقدار زیادی گردو خورده باشید، بهتر است دهان و حلق خود را با آب کاملا بشویید. دم کرده ی سرخ ولیک( مخلوط با مختصر عسل) برای درمان تورم و جراحات مخاط دهان مفید است.

 

بیماری های دهان و درمان آن با طب سنتی

 

کسانیکه حلق و دهان ان ها در اثر استعمال دخانیات تحریک شده اند با اکلیل کوهی می توانند آن را درمان بخشند.



شارژ سریع موبایل