ندا نیک روش پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵

«زیبایی شناسی عکاسی» اثر استیفن بال با ترجمه محمدرضا شریف‌زاده منتشر شد. در این کتاب، عکاسی به عنوان یک هنر مهم از هنرهای تجسمی معرفی و تمام مباحث درباره این هنر و حرفه، از جمله موضوع مهم «اقتصاد عکاسی» بررسی و تحلیل شده است. محمدرضا شریف‌زاده گفت: کتاب «زیبایی شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال، یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان هنر معاصر است.

بال در این کتاب از عکاسی به عنوان یک ژانر بسیار مهم از هنرهای تجسمی بحث می‌کند. این نخستین کتاب از استیفن بال است که به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود.وی افزود: این کتاب بخش‌های مختلفی چون «چیستی عکاسی»، «معانی عکس‌ها»، «عکاسی مفهومی»، «عکاسی و مد»، «عکاسی خبری»، «عکاسی برای فروش» و... است. نام اصلی این کتاب «عکاسی» است اما من پس از ترجمه کتاب، به دلیل آن‌که همه مطالب این کتاب نظریه‌پردازی درباره عکاسی است، عنوان «زیبایی شناسی عکاسی» را برای کتاب انتخاب کردم.شریف‌زاده در ادامه درباره بخش «عکاسی برای فروش» این کتاب، گفت: استیفن بال در این کتاب برای نخستین بار از مقوله «اقتصاد عکاسی» صحبت می‌کند و ضمن ارائه تاریخچه‌ای برای «فروش عکس» انواع روش‌های اقتصاد بهتر در هنر عکاسی را تحلیل می‌کند.

در ادامه، این نویسنده درباره زمان انتشار کتاب در زبان مبدا و زمان ترجمه و انتشار آن به زبان فارسی گفت:‌ این کتاب در سال 2010 از سوی انتشارات فیدون که یک ناشر اتریشی بین‌المللی است و در همه جای دنیا یک دفتر نمایندگی دارد منتشر شد.

وی همچنین اظهار کرد: ترجمه این کتاب را حدود 6 ماه بعد از تاریخ انتشار کتاب در زبان اصلی به ناشر تحویل دادم و ناشر نیز بلافاصله برای اخذ مجوز انتشار کتاب اقدام کرد.

متاسفانه این کتاب مدت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطل ماند و تکلیفش مشخص نمی‌شد تا این‌که همزمان با آغاز به‌کار وزیر جدید، این اثر مجوز گرفت و به چاپخانه سپرده شد و اینک کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.محمدرضا شریف‌زاده، عکاس و طراح گرافیست، دارای مدرک دکترای فلسفه هنر از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی و مدیر گروه رشته پژوهش هنر، در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز به تدریس اشتغال دارد.«زیبایی شناسی عکاسی» نوشته استیفن بال، ترجمه محمدرضا شریف زاده و طراحی جلد مهشاد معصومی در 436 صفحه و قیمت 39 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات علمی روانه کتابفروشی‌ها و بازار هنر شده است.

 

« تعمق در فیلم؛ تماشا کنید، بگویید و بشنوید، لذت ببرید»

این کتاب که توسط انتشارات ساقی منتشر شده به شکلی ساده و برای طیف گسترده‌ای از مخاطبانش توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از تماشای یک فیلم لذت برد، مخاطبانی که نه تنها دست‌اندر کاران سینما که کلیه علاقمندان به این هنر را شامل می‌شود.

حمیدرضا احمدی لاری مترجم کتاب « تعمق در فیلم؛ تماشا کنید ، بگویید و بشنوید ، لذت ببرید» یکی از نامزدهای کتاب سال سینمایی ایران در بخش ترجمه، که پیش از این در دو دوره دیگر جایزه کتاب سال سینمایی نامزد شده می‌گوید: این کتاب یک عنوان فرعی دارد و اساس آن بر این است که به مخاطب یادآوری کند که چگونه می‌تواند لایه‌های پنهان هر فیلم را درک کند و از همین رو مخاطب عام را هدف قرار می‌دهد چراکه بدون درگیر شدن با مسائل سخت و پیچیده تئوریک می تواند فیلم را ببیند و از آن لذت ببرد.با توجه به این‌که از 4 عنوان از 6 عنوان کتاب نامزد در بخش ترجمه متعلق به انتشارات ساقی است، احمدی نقش این انتشارات را چنین ارزیابی می‌کند: طبیعتاً این انتشارات، ناشر معتبری است و مشخصاً در حوزه سینمای مستند با انتشار کتب تخصصی و تئوریک سینما نقش به‌سزایی در بالا بردن سطح دانش و اطلاعات علاقمندان به سینما و نیز دست اندرکاران سینما دارد.احمدی که خود از کارمندان تلویزیون بوده و سال‌هاست در زمینه تدریس و ترجمه فعال است ابراز امیدواری می‌کند که این کتاب و دیگر کتب سینمایی بتواند برای درک و فهم هر چه بهتر فیلم‌های سینمایی به کمک مخاطبان و علاقمندان به سینما بیاید.

 

«مستند؛ از ایده تا فیلمنامه»

مستند؛ از ایده تا فیلمنامه عنوان کتابی است به قلم آلن روزنتال و ترجمه حمیدرضا احمدی لاری که توسط نشر ساقی منتشر شده است."مستند؛ از ایده تا فیلمنامه" کتابی درباره ایده و مفهوم است. نویسنده در این کتاب به شما کمک می‌کند پیش از روشن کردن دوربین، تصور درستی از تمامیت فیلم پیدا کنید. معمولا خیلی از فیلمسازان فکر نکرده درون موضوع شیرجه می‌زنند و ساعت‌ها تصویر خام می‌گیرند و تازه از خود می‌پرسند این فیلم درباره چیست؟آلن روزنتال در این کتاب مسائل و مشکلاتی را که فیلمساز پیش از تولید فیلم با آن دست به گریبان است بررسی و برایشان راه حل‌های عملی پیشنهاد می‌کند؛ از مفهوم اولیه تا تکمیل فیلمنامه کامل.عناوین اصلی فهرست این کتاب چنین است: تدارک عمل، آغاز کار، نگارش پیش‌نویس فیلمنامه، تحقیق، شکل دادن به فیلم، شروع با طرح مقدماتی و تکمیل طرح مقدماتی.این کتاب را آخرین بار نشر ساقی در 1100 نسخه و با قیمت 7500 تومان منتشر کرده است.



شارژ سریع موبایل