ندا نیک روش شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» اثر محسن قرائتی، توسط مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن به چاپ رسید.کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» به بیان ویژگی‌های دعوت کننده به نماز و اصول و مبانی دعوت و شیوه‌های آن پرداخته که در قطع رقعی با 208 صفحه برای اولین بار توسط مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن به چاپ رسیده است.

 

محتوای این کتاب در هفت فصل به شرح ذیل است:

1.اهمیت دعوت به نماز

2. اصول و قواعد کلی دعوت به نماز

3. ویژگی های دعوت کنندگان به نماز

4. گام های مهم پیش از دعوت

5. شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز

6. وظایف نهادها و مسئولان

7. آسیب ها و موانع دعوت

مولف در مقدمه کتاب می‌نویسد: گرچه درباره نماز هزاران کتاب نوشته شده، اما درون مایه، شیوه‌ها، اصول، قلم و بیان‌ها متفاوت است. این جانب نیز با اینکه از نماز خود شرمنده‌ام، کتاب‌های زیادی را برای سنین گوناگون نوشته ام... اما واقعیت این است که هیچ انسانی نباید به راه‌های رفته خود نگاه کند تا دچار غرور نشود، بلکه باید به راه‌های نرفته نگاه کرد تا احساس مسئولیت بیشتری در انسان پدید آید.

 

«جماعت اوج شکوه عبادت»

کتاب «جماعت اوج شکوه عبادت» اثر حسن فایضی به تازگی از سوی نشر فیض کاشانی منتشر شده است.فایضی در مقدمه این اثر یادآور می‌شود که درباره نماز و اهمیت این فریضه الهی سخنان زیادی گفته شده و کتاب‌های بسیاری به چاپ رسیده است، ولی در باب برپایی نماز جماعت کمتر چیزی گفته یا مکتوب شده است. بنابراین در این رساله که مطالب آن در دو بخش و ده فصل سامان یافته، سعی بر این بوده است كه به طور مفصل به امر نماز جماعت پرداخته شود.وی معتقد است، تفاوت این پژوهش‌ با سایر پژوهش‌ها در این است که در این کتاب به آیات بیشتری استناد شده و از سنت به ویژه نهج‌البلاغه نیز بهره گرفته شده است.

همچنین دلایل عقلی نماز جماعت نیز به تشریح در آمده است.کتاب حاضر در دو بخش اصلی سامان یافته است؛ در بخش نخست مولف در فصل اول درباره اهمیت نماز سخن گفته است. در فصل دوم این بخش نیز نماز و آداب آن از منظر قرآن بررسی شده است. در این بخش با استناد به آیات قرآن مطالبی مانند نماز و بازدارندگی، نماز میت و ... آورده شده است.

اما بخش دوم این کتاب به موضوع اصلی کتاب یعنی «نماز جماعت» اختصاص دارد. در فصل نخست این بخش نماز جماعت در آینه قرآن بررسی شده و شرحی نیز درباره شأن نزول آیات آورده شده است. در فصل دوم نویسنده، نماز جماعت و سنت را مورد بررسی قرار داده است. در فصل سوم آرای صاحب‌نظرانی مانند قطب‌الدین راوندی، شیخ صدوق، علامه مجلسی و ... درباره نماز را بررسی كرده است. در فصل چهارم دلایل عقلی نماز جماعت بررسی شده است. در فصل پنجم نویسنده به آثار و برکات نماز جماعت پرداخته است.

در فصل ششم، مقوله نماز جماعت و مسجد بررسی شده است. در فصل هفتم درباره امام جماعت و چگونگی انتخاب آن سخن گفته است. در فصل هشتم فلسفه و اهمیت نماز جماعت و وجوب آن بررسی شده است. فصل پایانی کتاب هم به نتیجه‌گیری اختصاص دارد.کتاب «جماعت اوج شکوه عبادت» اثر حسن فایضی با شمارگان پنج هزار نسخه در 133 صفحه به بهای 55 هزار ریال از سوی نشر فیض کاشانی منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل