امین شجاعی يكشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

مهم ترین اصل از اصول مراقبت کودک، حفظ و نگهدارى از سلامت اوست. سلامت در مقابل بیمارى قرار مى گیرد و آشنایى با بیمارى ها و دانستن زیر و بم هاى مقابله با آن، سبب حفظ و ارتقاى سلامت مى گردد.

از این دیدگاه، در کتاب "بیماری های شایع کودکان" سعى شده ضمن اشاره به تعریف بیمارى و شرح نشانه ها و شناخت عوامل بیمارى زا، بیشتر به راه هاى انتقال و پیشگیرى از بیمارى پرداخته شود.

کودکان، آسیب پذیرترین قشر جامعه انسانى هستند که در مقابل شداید و ناملایمات زندگى از جمله بیمارى ها، به تنهایى توان مقابله و دفاع را ندارند، بنابراین باید توسط گروه هاى دیگر اجتماعى مانند پدر و مادر، مربیان و سرپرستان و سایر افراد و نهادها مورد حمایت و پشتیبانى قرار گیرند.

امروزه چگونگى بروز و عوامل ایجاد کننده بسیارى از بیمارى ها و همچنین راه هاى پیشگیرى از آن ها شناخته شده است.

آموزش بهداشت و شناخت راه هاى حفاظت و جلوگیرى از بیمارى ها، باید طیف هاى وسیعى از جامعه را در بر بگیرد و همه مردم باید با اصول و چگونگى آموزش، حفاظت، توسعه و ارتقاى بهداشت براى افراد و جامعه آشنا گردند.

مهم ترین اصل از اصول مراقبت کودک، حفظ و نگهدارى از سلامت اوست. سلامت در مقابل بیمارى قرار مى گیرد و آشنایى با بیمارى ها و دانستن زیر و بم هاى مقابله با آن، سبب حفظ و ارتقاى سلامت مى گردد. از این دیدگاه، در کتاب "بیماری های شایع کودکان" سعى شده ضمن اشاره به تعریف بیمارى و شرح نشانه ها و شناخت عوامل بیمارى زا، بیشتر به راه هاى انتقال و پیشگیرى از بیمارى پرداخته شود.

نویسنده این کتاب عزیزالله باطبی و احمدرضا زمانی می باشند.
فصل نشانه شناسى بیمارى ها که اطلاعات عمومى مربوط به بیمارى هاست و فصل بیمارى هاى عفونى که بیمارى هاى شایع مهدکودک ها و مدارس است، با توضیحات کامل ترى همراه است.

این کتاب نه فصل دارد که عبارتند از:

فصل اول: کلیات بیمارى هاى کودکان

فصل دوم: بررسى علاىم شایع بیمارى ها در کودکان (نشانه شناسى)

فصل سوم: بیمارى هاى نوزادان

فصل چهارم: سیستم ایمنى و بیمارى هاى نقص ایمنى

فصل پنجم: بیمارى هاى عفونى

فصل ششم: بیمارى هاى دستگاه هاى مختلف بدن

فصل هفتم: بیمارى هاى روماتیسمى و آلرژیک در کودکان

فصل هشتم: بیمارى هاى تغذیه کودکان

فصل نهم: بیماری های شایع پوست کودکان

از آن جا که مباحث مربوط به کمک هاى اولیه در مهدکودک ها و مدارس، در دروس مربوط، به تفصیل شرح داده شده است و نیازى به توضیح بیشترى از ظرایف درمان که خارج از وظایف کودکیاران و مربیان مى باشد، نبوده، در این کتاب چگونگى درمان بیمارى ها توضیح داده نشده است.

تقسیم بندى فصول و مباحث کتاب بیمارى هاى شایع کودکان، به علت کمبود واحد درسى و ساعات اندک اختصاص یافته، بر مبناى کلاسیک آن صورت نگرفته است.

فصل نشانه شناسى بیمارى ها که اطلاعات عمومى مربوط به بیمارى هاست و فصل بیمارى هاى عفونى که بیمارى هاى شایع مهدکودک ها و مدارس است، با توضیحات کامل ترى همراه است. اما فصول مربوط به بیمارى هاى دستگاه ها، بیمارى هاى روماتیسمى و تغذیه و به علت کمبود وقت و امکانات محدود با اختصار کامل بیان شده اند.

لذا کتاب شکل منظم و تدوین یافته خویش را آن طور که قاعده کار است، به خود نیافته است که امیدواریم این نقیصه در آینده با افزایش ساعات و تعداد واحدهاى درسی برطرف شود.



شارژ سریع موبایل