سمانه ربانی چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰

معرفی مختصر کتابهای «راز دیدار علم»، «عاشورا شناسی» و کتاب «عقیله بنی‌هاشم زینب(س)».

 

«راز دیدار علم»

کتاب «راز دیدار علم» دریچه‌ای به حدیث عنوان بصری اثر سید علی اصغر علوی توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

نویسنده در ابتدای کتاب با عنوان «طلیعه‌ای شبیه سلام» آورده است: پیش از این نیز به محضر امام شرفیاب می‌شد، اما وقتی بنا شد خوشه‌چین علم امام صادق شود، حضرت او را قبول نکرد. تا قبل از دیدارعلم، دیدارها با امام داشت؛ اما قصه در دیدن جلوه‌ای از علم امام بود. راهی که "عنوان بصری" طی کرد و رازی که به آن رسید "راز دیدار علم" امام بود، علمی که از چشمه اصلی‌اش می‌جوشید و او که لب‌تشنه این زلال بود، به آن رسید.

آ ن‌چه به جا ماند، جلوه‌ای است از راهی که به همه طالبان راه علم نشان داد و از همه مهم‌تر، نحوه پیمودن این راه «راه ورود به دنیای علم امام.»

در بخشی از حدیث عنوان بصری آمده است:

پرسیدم: ای‌ أبا عبدالله‌! حقیقت‌ عبودیت‌ کدام‌ است‌؟

فرمود: سه‌ چیز است‌: اینکه‌ بنده خدا برای‌ خودش‌ درباره‌ آنچه‌ را که‌ خدا به‌ وی‌ سپرده‌ است‌ مِلکیتی‌ نبیند؛ چرا که‌ بندگان‌ دارای‌ مِلک‌ نمی‌باشند، همه‌ اموال‌ را مال‌ خدا می‌بینند، و در آنجائیکه‌ خداوند ایشان‌ را امر نموده‌ است‌ که‌ بنهند، میگذارند؛ و اینکه‌ بنده خدا برای‌ خودش‌ مصلحت‌ اندیشی‌ و تدبیر نکند؛ و تمام‌ مشغولیاتش‌ در آن‌ منحصر شود که‌ خداوند او را بدان‌ امر نموده‌ است‌ و یا از آن‌ نهی‌ فرموده‌ است‌.

بنابراین‌، اگر بنده خدا برای‌ خودش‌ مِلکیتی‌ را در آنچه‌ که‌ خدا به‌ او سپرده‌ است‌ نبیند، انفاق‌ نمودن‌ در آنچه‌ خداوند تعالی‌ بدان‌ امر کرده‌ است‌ بر او آسان‌ می‌شود. و چون‌ بنده‌ خدا تدبیر امور خود را به‌ مُدبّرش‌ بسپارد، مصائب‌ و مشکلات‌ دنیا بر وی‌ آسان‌ می گردد. و زمانی‌ که‌ اشتغال‌ ورزد به‌ آنچه‌ را که‌ خداوند به‌ وی‌ امر کرده‌ و نهی‌ نموده‌ است‌، دیگر فراغتی‌ از آن‌ دو امر نمی‌یابد تا مجال‌ و فرصتی‌ برای‌ خودنمائی‌ و فخریه‌ نمودن‌ با مردم‌ پیدا نماید.

پس‌ چون‌ خداوند، بنده خود را به‌ این‌ سه‌ چیز گرامی‌ بدارد، دنیا و ابلیس‌ و خلائق‌ بر وی‌ سهل‌ و آسان‌ می گردد؛ و دنبال‌ دنیا به‌ جهت‌ زیاده‌اندوزی‌ و فخریه‌ و مباهات‌ با مردم‌ نمی رود، و آنچه‌ را که‌ از جاه‌ و جلال‌ و منصب‌ و مال‌ در دست‌ مردم‌ می‌نگرد، آنها را به‌ جهت‌ عزّت‌ و علوّ درجه خویشتن‌ طلب‌ نمی‌نماید، و روزهای‌ خود را به‌ بطالت‌ و بیهوده‌ رها نمی‌کند.

و این است‌ اوّلین‌ پلّه‌ از نردبان‌ تقوی‌...»

چاپ اول این کتاب در 145 صفحه و به قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

 

«عاشورا شناسی»

کتاب «عاشورا شناسی»، پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع) نوشته محمد اسفندیاری در سه بخش «هدف شناسی قیام، کوفه انتخاب درست امام و دیدگاه گذشتگان» منتشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «هدفشناسی قیام امام حسین(ع) کمتر در کانون توجه بوده و در حدود 5 کتاب مستق درباره هدف امام از قیام فراهم آمده است. از این کتاب ها، یکی محل اختلاف است و بقیه محل اعتنا نیست...گذشتگان به دلایلی متعدد، از بحث درباره هدف امام حسین(ع) خودداری ورزیدند. البته معاصران ما تا حدودی در پی جبران این کاستی بوده اند...هنگامی که از هدف یا اهداف سخن می رود، اموری چون احقاق حق، ابطال باطل، امر به معروف، نهی از منکر، برپایی عدالت، احیای سنت و اماته بدعت به یاد می آید؛ یعنی مسائلی که در سخنان امام حسین(ع) بدان تصریح شده است؛ اینها اهداف درجه اول آن حضرت است و در آنها هیچ اختلافی نیست. آنچه مورد اختلاف است و موضوع بحث این کتاب، اهداف درجه دوم امام یا برنامه های اوست. یعنی هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود؛ پرهیز از بیعت یا تشکیل حکومت یا استقبال از شهادت و...»

آنطور که در پشت جلد کتاب آمده است، کتاب عهده‌دار هدف‌شناسی از قیام امام‌حسین ـ علیه‌السلام ـ است، و در پی پاسخ بدین پرسش که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود: پرهیز از بیعت، یا تشکیل حکومت، یا استقبال از شهادت، و یا اموری دیگر؟

بر پایه‌ این پژوهش، هفت نظریه درباره‌ هدف آن حضرت وجود دارد: 1. امتناع از بیعت (دفاع)، 2. حکومت ـ شهادت، 3. شهادت عرفانی، 4. شهادت تکلیفی، 5. شهادت فدیه‌ای، 6. شهادت سیاسی و 7. تشکیل حکومت.

پاره‌ اول کتاب در پی تبیین و سنجش این نظریات و تحریر محل نزاع است. در پاره‌ دوم، نویسنده عهده‌دار اثبات این موضوع شده است که رفتن امام حسین به طرف کوفه، اگرچه به قصد تشکیل حکومت، انتخابی درست بود. پاره‌ سوم کتاب به دیدگاه اعلام شیعه درباره‌ی هدف امام حسین، که تأیید نظر مختار نویسنده است، اختصاص دارد.

«عاشورا شناسی» با عنوان فرعی پژوهشی درباره هدف امام حسین(ع) را نشر نی در 350صفحه و با قیمت 20هزار تومان منتشر شده است.

 

«عقیله بنی‌هاشم زینب(س)»

«عقیله بنی‌هاشم زینب(س)» عنوان اثر جدیدی است که موسسه بوستان کتاب در راستای نشر آثار آیت‌الله علی کریمی جهرمی به چاپ رسانده است.

در این اثر آمده است: «حضرت زینب کبری(س) ـ عقیله بنی‌هاشم ـ بانوی بزرگواری است که در خانه حضرت فاطمه و امیر مومنان علی(ع) رشد یافت و در صحنه عاشورا، با عمل و کلام خود، رشادت‌های فراوانی از خود بر جای گذاشت و بدین سان در نزد همه حق‌طلبان و آزادی‌خواهان، بانوی نمونه‌ای شناخته شد که مکتب اهل‌بیت(ع) آن را ارائه کرده است.»

در این کتاب درباره چگونگی تولد و تربیت، مقام و منزلت و نیز علم و دانش و مجاهدت‌های عقیله بنی‌هاشم مطالبی ارائه شده است. کتاب «عقیله بنی‌هاشم زینب(س)» در قطع رقعی و با 156 صفحه به بهای 75 هزار ریال منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل