سارا قاسمی چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

«امام حسین(ع) در قرآن»

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» به همت انتشارات حدیث راه عشق منتشر شد.

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» مجموعه سخنرانی‌های شهید سیدمهران حریرچیان پیرامون ویژگی‌های خاص حضرت اباعبدالله و آیاتی از قرآن کریم که در توصیف آن حضرت نازل شده، است. آیه‌ای که به صورت خاص در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد، آیات آخر سوره فجر «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» است. براساس این آیه واژه نفس و انواع آن تبیین شده، همچنین «نفس ارزشمند‌ترین گوهر انسانی» و «ویژگی‌های نفس مطمئنه» از مهمترین فصول این کتاب است.

«نفس در قرآن کریم» تعاریف گوناگونی دارد و ما برای اینکه بتوانیم نفس مطمئنه را بفهمیم و خصوصیاتش را درک کنیم و نسبت به ویژگی‌های حضرت اباعبدالله(ع) معرفت پیدا کنیم، ابتدا باید به این تعاریف قرآنی راه پیدا کنیم و ببینم نفسی که قرآن می‌گوید، مطمئنه شده، حقیقتش چیست، این نفسی که این قدر بطون و تقسیم‌بندی‌های متعدد دارد و می‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد حقیقتش چیست.

در این کتاب نفس مطمئنه و ویژگی‌های آن که در روایات به وجود مقدس اباعبدالله(ع) تفسیر شده و اینکه چرا قرآن کریم این عنایت ویژه را داشته مورد بحث قرار گرفته است. چرا که بعضی از آیات خاص سیدالشهداست؛ از این رو شایسته است که ما روی این موضوع دقت کنیم و ویژگی‌های نفس مطمئنه را شناسایی کنیم.

شهید سیدمهران حریرچیان از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود که سال‌های بعد از جنگ نیز، لحظه‌‌ای از تلاش در تربیت شاگردان صالح آرام ننشست و همیشه در تب و تاب خدمت به هم‌نوعان بود. جلسات هفتگی و ماهانه وی از جمله خاطراتی است که برای همه کسانی که از وجود نورانی‌اش بهره‌مند شدند، برای همیشه ثبت شده است. یکی از این خاطرات،‌ مجموعه سخنرانی‌های این استاد شهید در مورد امام حسین(ع) در آیات نورانی قرآن است که به تازگی جمع‌آوری شده و به عنوان دفتر چهارم از سخنرانی‌های وی به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب امر به اوامر الهی،‌ عدم شک و تردید، صاحب مقام یقین شدن از راه شهود، صاحب مقام ذکر، راضی به تدبیرات الهی، بهجت و شوق به لقای الهی، تشخیص درست خیر و شر، در اوج اقتدار، صاحب مقام حمد، قطع امید از غیر خدا از ویژگی‌های نفس مطمئنه است.

کتاب «امام حسین(ع) در قرآن» که با قطع جیبی به بازار آمده، توسط انتشارات «حدیث راه عشق» به چاپ رسیده است.

 

«خاک بهشت: مروری بر تاریخچه و فضیلت و آثار تربت مقدس امام حسین (ع)»

 

امام حسین (ع) در قرآن

 

به‌تازگی چاپ هفتم کتاب «خاک بهشت: مروری بر تاریخچه و فضیلت و آثار تربت مقدس امام حسین (ع)» نوشته مهدی صدری منتشر شده است.

این کتاب 12 فصل دارد که مولف از فصل دوم به موضوع هایی گوناگون درباره تربت امام حسین (ع) می‌پردازد. عنوان‌های فصل‌ها عبارتند از: امتیازهای حرم امام حسین (ع)، فضیلت تربت امام حسین (ع)، استشفا به تربت، تحصیل امنیت با تربت کربلا، گذاشتن تربت همراه با میت، سجده بر تربت، فضیلت تسبیح تربت، حدّ حرم امام حسین (ع)، مطالبی درباره تربت و کربلا، تربت در کتب فقهی، داستان‌هایی درباره تربت و کتابنامه.

فصل اول با عنوان امتیازهای حرم مطهر امام حسین (ع)، مقدمه‌ای برای ورود به موضوع اصلی کتاب است. مولف در این بخش با استناد به احادیث، مسائلی نظیر زیارت و عزاداری ملائکه در کربلا، انبیا و کربلا، پیشامدهایی برای پیامبران در سرزمین مقدس کربلا، کربلا به عنوان محلی برای استجابت دعا و رفع گرفتاری‌ها، فضیلت عبادت و اقامت و مجاورت در کربلا و زیارت کربلا را از نظر گذرانده است.

فصل دوم، «فضیلت تربت امام حسین (ع)» نام دارد. نویسنده در بخشی از این فصل ـ صفحه 51 ـ روایت‌هایی از اهل تسنن درباره تربت امام حسین (ع) را آورده است: «علامه امینی، در کتاب «سیرتنا و سنّتنا»، روایت‌های بسیاری از اهل تسنن آورده‌اند که حضرت رسول اکرم (ص) مجالس متعددی برای گریه و عزاداری امام حسین (ع) تشکیل داده‌اند: هنگام ولادت، نزد دایه، یک سال پس از ولادت، موارد متعددی در خانه ام‌سلمه، در منزل عایشه، مواردی نزد امیرالمومنین(ع) و مواردی در جمع اصحاب. دربخشی از این روایت‌ها آمده است که حضرت، قدری از تربت کربلا را نشان حاضران داده است. بنا بر بعضی از روایات می‌فرمود: «این تربت قبر اوست که جبرئیل (یا فرشته دیگر) برای من آورده است». حضرت آن تربت را می‌بویید و خصوصا به ام سلمه می‌فرمود: «هرگاه دیدی این تربت رنگ خون به خود گرفته، بدان که حسینم را شهید کرده‌اند».

یکی از شبهه‌هایی که درباره تربت کربلا مطرح می‌شود، خاصیت استشفای آن است. مولف در فصل سوم علاوه بر آن‌که حدیث‌هایی مختلف از معصومان (علیهم‌السلام) درباره استشفا به تربت امام حسین ‌(ع) را نقل می‌کند،‌ معتقد است که اراده خداوند در شفا دادن بیماران مقدم است. حضرت حق استفاده از تربت امام حسین(ع) را اسبابی برای شفا قرار داده است. همان‌طور که برای محفوظ ماندن از بلاها و آفت‌ها، اهل بیت (علیهم‌السلام) روایت‌های بسیاری را نقل کرده‌اند، درباره حفظ انسان و اموال او از گزند، در احادیث مختلفی به همراه داشتن تربت امام حسین (ع) نیز توصیه شده است.

در فقه شیعه مستحب است که هنگام دفن میت، همراه او در قبر و یا در کفنش مقداری تربت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذارند. مولف کتاب در فصل پنجم، صفحه 77 حدیثی از امام رضا (ع) در این زمینه را نقل کرده است که ایشان فرموده‌اند: «چرا وقتی میت را دفن می‌کنید و سرش را بر خاک می‌گذارید، در مقابل صورتش ــ نه زیر سرش ــ لبنه‌ای (مهر تربت) از خاک قبر (امام حسین (ع)) نمی‌گذارید؟»

فصل ششم این اثر، «سجده بر تربت» نام دارد: «امام صادق (ع) کیسه‌ای از دیبای زرد رنگ داشت که در آن تربت امام حسین (ع) گذاشته بود. هنگام نماز خاک را بر سجاده ریخته و بر آن سجده می‌کرد و می‌فرمود: «سجده بر تربت ابی‌عبدالله الحسین (ع) حجاب‌های هفت‌گانه را پاره کرده و از بین می‌برد.» (مصباح المتهجد)» (ص 81)

تسبیح تربت در میان عاشقان اهل بیت (علیهم‌السلام) از حرمتی بسیار برخوردار است. فصل هفتم این کتاب نیز به «فضیلت تسبیح تربت» اختصاص دارد. مولف در ابتدای بخش درباره تاریخچه ساختن تسبیح تربت، سخن امام صادق (ع) را از کتاب «مزار شیخ مفید» روایت کرده است: «حضرت زهرا (س) ریسمانی از پشم را به عدد تکبیرها گره زده بود (یعنی 34 گره) و با آن ذکر می‌گفت. پس از شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) از خاک قبر ایشان تسبیح ساخته می‌شد. هنگامی‌که امام حسین (ع) به شهادت رسید، مردم به جهت فضیلت و مزیتی که تربت گرامی دارا بود، به آن روی آورده و از آن تسبیح ساختند.» (ص85)

چاپ هفتم کتاب «خاک بهشت: مروری بر تاریخچه و فضیلت و آثار تربت مقدس امام حسین (ع)» نوشته مهدی صدری به‌تازگی از سوی انتشارات «دلیل ما» با شمارگان 2000 نسخه در 143 صفحه به بهای 55000 ریال منتشر شده است.

 

«اعتدال»

کتاب «اعتدال» از مجموعه کتاب‌های چشم ‏انداز امام علی(ع) نوشته علی کریمیان از سوی کانون اندیشه جوان و دفتر نشر معارف به چاپ هشتم رسید.

دین‌ جهان‌ شمول‌ اسلام‌، به‌ تمام‌ ابعاد وجودی‌ انسان‌ توجّه‌ دارد و دستورهایش‌، در جهت‌ سعادتمند ساختن‌ انسان‌، با حقیقت‌ و ابعاد وجودی‌ وی‌ منطبق‌ است‌؛ زیرا خداوندی‌ که‌ از تمام‌ ابعاد وجود انسان‌ آگاهی‌ کامل‌ دارد، آن‌ را پدید آورده‌ است‌.

یکی‌ از فرمان‌های‌ اساسی‌ اسلام‌، توصیه‌ به‌ «اعتدال‌« و «میانه‌روی» در تمام‌ امور است‌. این‌ کتاب، دیدگاه‌ حضرت‌ امیر مومنان‌ علی‌(ع) درباره اعتدال‌ و میانه روی را بررسی‌ می‌کند و برای‌ کامل‌ ساختن‌ مباحث‌ از قرآن کریم و گفتارهای‌ دیگر امامان‌ معصوم(ع) نیز بهره‌ می‌گیرد.

این کتاب از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است. فصل اول کتاب به مفاهیم و کلیات، معنای اعتدال، سفارش به اعتدال، ضرورت به اعتدال و بار ارزشی اعتدال می‌پردازد. در فصل دوم گستره اعتدال در اصول اعتقادی، در مناسک و عبادات استحبابی، در برنامه‌های اخلاقی، در مسائل اجتماعی، در برنامه‌های اجتماعی و در توجه به دنیا تبیین می‌شود. فواید اعتدال در فصل سوم کتاب می‌آید.

در این فصل، استمرار روزی و احساس بی نیازی، آرامش روان و رضایت خاطر، بصیرت و هدایت، نجات و سعادت، بارور شدن کردار نیک، عزت نفس و شرافت، تندرستی، اجابت دعا، مهار نفس، ایجاد روحیه قناعت و کارگاه مقابله با ناملایمات به عنوان فواید اعتدال ذکر می‌شود. فصل چهارم هم به ویژگی‌های انسان غیرمعتدل اختصاص می‌یابد. نویسنده کتاب، نادانی، فساد، پرخوری، مراعات نکردن جایگاه خویش، ظلم به خود و... را از جمله ویژگیهای انسان غیرمعتدل بر می‌شمارد.

چاپ هشتم کتاب «اعتدال»، در 52 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 3000 نسخه و قیمت 2000 تومان به جامعه فرهنگی و علمی‌ عرضه شده است.



شارژ سریع موبایل