ندا نیک روش دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

کتاب تفکر نوشته سایمون بلک برن با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.واژه فلسفه مفاهیم ناخوشایندی را دربر می‌گیرد: غیرعلمی، غیردنیوی و دور از ذهن. فیلسوف را می‌توان «مهندس افکار» نامید. چون همان‌طور که مهندس‌ها ساختار مواد را بررسی می‌کنند، ‌فلاسفه هم ساختار فکر را مطالعه می‌کنند. درک ساختار افکار مستلزم بررسی عملکرد قسمت‌های مختلف آنها و روابطشان با یکدیگر است. به‌این‌معنا که بدانیم اگر تغییری در آنها ایجاد کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد: بدتر یا بهتر. هدف ما از کندوکاو در ساختارهایی که دیدگاهمان را نسبت به دنیا تشکیل می‌دهند جز این نیست. مفاهیم یا افکار ما خانه ذهنی زندگی‌مان را تشکیل می‌دهند. شاید در نهایت به ساختارهایی که ایجاد کرده‌ایم ببالیم. شاید هم به این نتیجه برسیم که باید آنها را تغییر دهیم و از نو شروع کنیم.

ولی ابتدا باید بدانیم این ساختارها چه هستند. مشهورترین شخصیت فلسفی دنیای باستان، سقراط گفت‌وگوهای افلاطون، به مقدار معلوماتش نمی‌بالید. به عکس، ‌به این می‌بالید که تنها کسی است که می‌داند کم می‌داند. کاری که او در آن مهارت داشت - ظاهرا، چون برآوردهای موفقیت او متفاوت‌اند- پرده‌برداشتن از نادرستی ادعای مردم در مورد میزان دانش‌شان بود. تفکر ممکن است خطرناک هم باشد چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد به کجا می‌انجامد. همیشه افکار دیگری هست که در مقابل تفکر قد علم می‌کند. بسیاری از مردم با شنیدن سوالات فلسفی معذب می‌شوند یا حتی از کوره در می‌روند. برخی دیگر وحشت دارند که اگر درباره عقایدشان فکر کنند آنقدر که انتظار دارند سرافراز بیرون نیایند. برخی دیگر می‌خواهند از هویت سیاسی‌شان حمایت کنند. آنها انتقادها را نادیده می‌گیرند: چون ارزش‌هایشان با ارزش‌های دیگران «قیاس‌پذیر» است. فقط هم‌مسلک‌هایشان آنها را درک می‌کنند.

«تفکر» ترجمه‌ای از کتاب «Think» است که در سال 1999 توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است.مردم دوست دارند پشت شیوه‌های سنتی و راحت‌شان پناه بگیرند و زحمت فکرکردن درباره ساختارهای آنها یا منشاشان یا حتی انتقاداتی را که سزاوارش هستند به خود ندهند. تفکر، مسیر انتقاد را هموار می‌کند و سنت انتقاد را دوست ندارد و به این ترتیب مکتب‌ها به حلقه‌هایی بسته تبدیل می‌شوند که اذهان پرسشگر می‌تواند خشم‌شان را‌ برانگیزد. دوهزارسال است که فلسفه دشمن این رضایت‌خاطر راحت‌طلبانه بوده است. تاکید فلسفه بر این است که حیاتی که زیر سوال نرود ارزش زندگی‌کردن ندارد. فلسفه بر قدرت تفکر منطقی در کاهش عناصر بد اعمال‌مان ‌و جایگزینی آنها با عناصر بهتر تاکید کرده است. فلسفه تفکر انتقادی درباره خود را معادل آزادی می‌داند، به این معنا که ما تنها زمانی می‌توانیم جهت مطلوب حرکت زندگی‌مان را کنترل کنیم که خودمان را درست بشناسیم.

موضوع کتاب تفکر مسائل عمده زندگی، از قبیل: دانش، آگاهی، ایمان، خدا، حقیقت و عدالت است. بلک برن در این کتاب، به طرز فکرهای مختلف درباره این مضامین بپردازد. او در مقدمه کتاب اشاره کرده اگر خوانندگان، کتاب را با دقت بخوانند، با این مضامین آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند آثار سایر متفکران بزرگ را که پیش‌تر موفق به درک‌شان نمی‌شدند، با لذت و درکی معقول بخوانند.این کتاب دارای هشت فصل است: شناخت، ذهن، اراده آزاد، خود، خدا، استدلال، دنیا، چه باید کرد؟ که نویسنده در ابتدا استدلالی متقاعدکننده در تائید مطالعه فلسفه ارائه می‌کند و در ادامه؛ خواننده را با نحوه نگرش فیلسوفان بزرگی چون هیوم، کانت و ویتگنشتاین با مضامین عمده فلسفه، آشنا می‌کند. هر فصل کتاب به تبیین یکی از این موضوعات محوری اختصاص دارد.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: « اگر افکارمان را به دنیای فیزیکی محدود کنیم، گزینه ای جز جبرگرایی یا عدم جبرگرایی تصادفی برایمان باقی نمی ماند و بصیرت به آزادی واقعی را از دست می دهیم. ولی فرض کنید که سطح دیگری هم هست...ِ این طرز فکر بین من از یک سو، و مغز و جسمم از سوی دیگر را به عنوان تعاملی دو جانبه مفهوم پردازی می کند. مغز و جسم پیام ها را به من واقعی منتقل می سازند و من واقعی دستورات را برای آنان صادر می کند...»«تفکر» ترجمه‌ای از کتاب «Think» است که در سال 1999 توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است.کتاب تفکر 1650 شمارگان در 335 صفحه با قیمت 15هزار تومان در ایران منتشر شد.



شارژ سریع موبایل