ندا نیک روش جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

کتاب «الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث» نوشته حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدمحمدی ری‌شهری به دو زبان عربی و فارسی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شد.کتاب الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث در 9 فصل و 496 صفحه منتشر شده است.درآمدى بر «الگوى شادى در اسلام» عنوان فصل یکم این کتاب است.

در این فصل این عناوین آمده است: مبارزه با آفت ‏هاى شادى؛ درمان بیمارى نگرانى‏ هاى ناروا؛ به کار بستن عوامل شادى‏ آفرین؛ تلاش براى شادکامى دیگران؛ رعایت آداب شادى.عنوان فصل دوم: نگاهى عمومى به شادمانى و اندوه؛ فصل سوم : موانع شادمانى؛ فصل چهارم: درمان اندوه؛ فصل پنجم: عوامل شادمانى؛ فصل ششم: شاد کردن و غمگین ساختن؛ فصل هفتم: آداب شادمانى؛ فصل هشتم: غصّه‏هایى که شادى به دنبال مى ‏آورند؛ فصل نهم: شادی هایى که اندوه در پى مى ‏آورند.چاپ اول کتاب «الگوی شادی ازنگاه قرآن و حدیث» نوشته محمد محمدی ری شهری به دو زبان عربی _ فارسی با همکاری سید رسول موسوی، عباس پسندیده، مترجم، مرتضی خوش نصیب، شمارگان هزار نسخه در 496 صفحه و بهای ده هزار تومان از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، منتشر شده است.

«شادی و نشاط در منابع و متون اسلامی»

کتاب«شادی و نشاط در منابع و متون اسلامی» اثر حجت‌الاسلام شکرالله دانش، با مقدمه ای از بهاءالدین خرمشاهی، شادی و نشاط را در متون دینی و از نظر علما و حکما واکاوی می‌کند.مقدمه، فواید شادی، عوامل شادی، زینت و تجمل از نظر اسلام، شادی و رنگ لباس، شوخی، خوش‌رویی و خنده، شادی در تفریح و مسافرت، ورزش و بازی، عید، جشن، ضرورت دفع غم و غصه و نتیجه گیری از بخش‌های اصلی این کتاب است.این نوشتار بر آن است که با استفاده از آیات قران کریم و با بررسی احادیث و روایات و نقل سیره پیشوایان دینی به تبیین این مطلب کمک و نیز شادی و نشاط را در متون دینی و از نظر علما و حکما بررسی کند تا بخشی از اشکالات و سوالات ایجاد شده در اذهان پرسشگر و حقیقت جوی نسل جوان را در قالب یک پژوهش علمی پاسخ دهد.شایان ذکر است، چاپ چهارم کتاب«شادی و نشاط در منابع و متون اسلامی» اثر حجت‌الاسلام شکر‌الله دانش، از سوی انتشارات بنفام منتشر شده است.

«شادمانی»

کتاب «شادمانی» تالیف سید محسن موسوی از مجموعه کتاب‌های فرهنگ و شهر کوششی برای بازشناسی مفهوم شادمانی است. این کتاب رویکردهای نظری و دیدگاه‌های متفکران و پژوهشگران این حوزه را مرور کرده است.کتاب «شادمانی» دربردارنده دو فصل کلی با عناوین «بازشناسی مفهومی و نظری شادمانی» و «یافته‌های یک مطالعه تجربی» است.در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «در جامعه ایران،‌ هرچند هنوز نبود شادی به لحاظ بین‌الاذهانی یک مساله اجتماعی به‌شمار نیامده است و هم‌چنان آسیب‌های اجتماعی نظیر جرم، طلاق، فساد، خشونت، اعتیاد و غیره، در صدر مسایل اجتماعی در این حوزه بازشناخته می‌شود، ولی باید گفت این مسایل همگی وجه منفی همان چیزی است که توجه و تمرکز بر وجه مثبت آن(که احساس شادمانی، بخشی از آن را تشکیل می‌دهد)، می‌تواند تا حد قابل توجهی از میزان و آثار مخرب این آسیب‌ها بکاهد ‌و علاوه بر آن، با ایجاد فضایی بانشاط و امید‌بخش در میان افراد جامعه،‌ جایگزین‌های جدید و پویایی را برای توسعه و پیشرفت پیشنهاد کند.»

نخستین فصل کتاب شامل پنج بخش است. در بخش نخست، تاریخچه کوتاهی از مطالعات شادمانی بیان می‌شود. بخش بعدی به بازکاوی ابعاد و فضای مفهومی شادمانی و ارتباط آن با مفاهیم مرتبط، به‌ویژه مفهوم کیفیت زندگی اختصاص دارد. نویسنده در این بخش همچنین به ارتباط میان شادمانی و دیگر صفات شخصیت بر اساس نظریه‌های روانشناسان اشاره کرده و سپس شادمانی را از نگاه مکتب‌های مختلف بررسی می‌کند. کتاب در بخش سوم به شرح و نقد برخی پژوهش‌های پیشین این حوزه مطالعاتی می‌پردازد. بخش بعدی که دربردارنده ادبیات نظری تحقیق است، براساس دسته‌بندی رویکردهای نظری مربوط به شادمانی در چهار دسته تدوین و ویژگی‌ها و نظریه‌های هر رویکرد بیان شده است. بخش پایانی این فصل یک نتیجه‌گیری و تحلیل نهایی از مباحث این فصل را ارایه می‌دهد.

نویسنده در فصل دوم کتاب، نخست مدل نظری تحقیق و فرضیه‌های استخراج شده از آن را ارایه می‌کند و سپس مباحث روش‌شناختی و وسایل اندازه‌گیری و تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها را مطرح و در نهایت، نتایج بررسی تجربی این تحقیق را بیان می‌کند.چاپ نخست کتاب «شادمانی» تالیف سید محسن موسوی در 190 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت‌هزار تومان از سوی انتشارات تیسا روانه بازار کتاب شد.



شارژ سریع موبایل